Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bästa bommen
-
lundvall;577990 wrote:Det verkar inte vara så bra block om man vill ha justerbart uthal eller kan man lösa det på någe annat vis?
Uthalsblocken fungerar kanon, lika bra som på min gamla x9 formulabom iaf, kör med uthalssystem på en sida.. Köp formulaline tamp till uthalet och lite vaselin eller motsv så kan du säkert justera uthalet med lillfingret..
Tänkte sätta på riktiga kullagrade block på bommen, men de som sitter på fungerar så bra att jag struntade i det..
Viktigt är att du drar tampen i rätt turordning..
-
Får man ett riktig olyckligt kastfall så spelar det ingen större roll vad man har för bom, tror jag.. Men visst det finns ju olika kvalitet på bommar, helt klart.
-
Jag har kollat en del på Simmerbommarna men tycker att de verkar rätt smala de här med fronten i ett stycke. Hur funkar t ex den här whiteline-bommen som har varit uppe med slalomsegel jämfört med en traditionell bomform?
Sen undrar jag också om ni känner skillnad på greppigheten på bomgreppet? Den tekknobom jag har tycker jag fastnar mindre med händerna på än t ex hyrbommarna på haga. Eller är det sandstranden som gör det?
Ifall det är skillnad, vilka tycker ni utmärker sig med bra grepp? -
Jag är grymt nöjd med min Local Spirit Pro Carbon.
Jaha…ja…ville bara säga det…… -
Carl R;584422 wrote:Jag har kollat en del på Simmerbommarna men tycker att de verkar rätt smala de här med fronten i ett stycke. Hur funkar t ex den här whiteline-bommen som har varit uppe med slalomsegel jämfört med en traditionell bomform?
Hur menar du?
-
Att på bild ser de bommar som är mer triangelformade ut att vara smalare än de bommar som är mer ovala i formen. Jag har fått för mig att de alu-bommar som är i ett stycke är de triangelformade.
(Triangelformade i brist på bättre benämning… Hoppas det går att förstå vad jag menar.)I slutändan så undrar jag om det kan bli så att seglet tar i bommen tidigare och ifall dom egentligen är till för freestyle eller vågsegel primärt.
Om de är breda nog verkar det ju som en bra lösning. -
Jag är verkligen ingen finlirare när det gäller trim, men jag tycker det verkar fungera bra. I min Simmer finns det gott om plats för buk. Undrar om den är nämnvärt smalare eller om den bara blir bredare snabbt vid masten.
-
“”””””””””””Sv: Bästa bommen 2009-07-11, 07:40
Jag tar upp tråden igen eftersom jag körde av två bommar igår av märket Neil Pryde.
Jag har nog kört av minst 10 sådana bommar under årens lopp. Bomrören håller men själva röret i mastfästet går av . I regel jämns med Aliminumröret. Funderar nu på att köpa Local spirit Hybridbommar. Jag har då inte hört någon köra sönder fästet på en sådan ännu . Eller har ni något annat alternativ. Och det brådskar med svar “”””””””””””””””””””””Det var alltså X6 bommen som gick först. Fast det är dubbla rör i just där den gick av . Alltså på samma ställe som alla de andra bommarna har gått av . Men jag skall lämna in för svetsning av den trasiga bommen . Kanske blir den bättre än ny. Så klart en kolbom är både starkare och styvare men kompisens bom gick av mitt på , där hängselelinorna brukar vara placerade .´Samma dag som min gick sönder . Så nu tittar man sig om efter en bom igen.
-
om du vill ha den bästa bommen så är det bara att köpa in en al 360 kol
så är det med det -
Håller med mackee….
AL360 är nog den bästa och skönaste bommen jag har haft. Skönt ägggrepp och riktigt bra uthalsrullar i bakbeslaget. Bra bomfäste också. -
köpte en North-Sails PLATINUM SERIES ……. grymt nöjd känns styv som satan men vem vet den ryker väl för eller senare den med ….
-
Efter att ha kört av diverse hybridbommar har även jag skaffat mig en kol bom. Fick tag i en X9 av Henke så nu är även jag tuff och kör kol!
-
Någon som vet vart man kan få tag på ett MS frontbeslag? SurfSpot hade inga på lager, och det dröjer med leverans… Har tröttnat på att justera om mitt Streamline-beslag, nämligen…
Logga in för att svara.