Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa bottensvängen på bild?

• surfslusken

Medlem
    5 september, 2005 vid 14:19

Ola H. Har inte du en Hot katalog från 03 eller om det va 04 där de på första uppslaget e en bild på Sean Ordonez i vad jag iaf sett den grymsta bottensvängen. Tryck på railen så fenan nästan e ur vattnet o vågfejset spetsat på mast toppen!

• clemens

Medlem
    5 september, 2005 vid 14:24

adde är en klippa

• the_novice

Medlem
    5 september, 2005 vid 15:45

Tycker det saknas lite svenska åkare i svenska vatten…
    ( http://www.surfdagboken.se/mc2004.html )

• ola_p

Medlem
    5 september, 2005 vid 15:52

Gissar jag rätt om jag tror at keiths sväng är tightare och med något lägre fart jämfört med Levis?

• ola-h

Medlem
    5 september, 2005 vid 18:37

Definitivt rätt. Jag har för övrigt en lång intervju med Keith Teboul som kommer i en kommande WindsurfingEurope (inte nummer 3 dock, som dyker upp denna veckan förhoppningsvis). Han har bra koll på folks bottensvängar eftersom han shapar brädor åt väldigt många. Enligt Keith har Fransisco i princip den snabbaste bottensvängen, sedan kommer Levi och Polakow. Detta reflekteras i deras rockerkurvor. Jag kan tänka mig att Kevin Pritchard kommer i där i “toppen” någonstanns. Keith har definitivt en mer kurvig, vertikal stil som i och för sig verkar ha blivit lite mer varierad och då och då snabbare. Scott McKerchar har också en snabb bottensväng, men den är mer “tung” liksom med väldigt mycket segeldrag genom hela svängen. Bringdal är också intressant i sammanhanget. Där är ju definitivt epitetet tung passande. I mitt tycke har är hans bottensväng en slags tyngre och större variant av Keith Tebouls, faktiskt.

Man kan se likheterna i följande bild från ett litet Hookipa (Jono Knight):

• ola-h

Medlem
    5 september, 2005 vid 18:41

…och här är lite mer Bringdal-typisk storlek på vågen och svängen.Denna gång babord (Lanes, foto Jono Knight). I den här vågstorleken (i alla fall på denna bilden) har till och med en tungviktare som Bringdal tappat lite av aggrotrycket i svängen, eller?.

• ola-h

Medlem
    5 september, 2005 vid 18:53

Jag har dåligt med svenska bottensvängar. Det är lite förmätet att posta en på sig själv, men va fan….efter Bringdalbilderna nedan fär det väl snarast betraktas som att blotta strupen och visa sina svagheter. (Åsa 21 mars 2004, två dagar efter hemkomsten från Maui, så det var kändes lite stelt).

• koa

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:16

vi får väl titta på dom som kan och öva lite till helt enkelt wink.gif

• basse

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:17

Ja god damn…. jag måste greppa bredare.

• koa

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:17

åt det här hållet i ingången av bottensvängen…

• ola_p

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:18

Svar till:

Ja god damn…. jag måste greppa bredare.

[/ QUOTE ]
    Samma här, Levi greppar ju längre bak/bredare än jag gör i en framåt.. blush.gif
    Vilket kanske är mitt problem med att jag inte ställer mina framåt rent än.. tongue.gif

• ola-h

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:40

OK, det är därför man skall ha korta hängtampar – så de inte skall släpa i vattnet i bottensvängen?

• ola_p

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:44

Alternativt riktigt styva? crazy.gif

Galet sugen blir man iaf på att segla lite åsa snart!

• mag

Medlem
    5 september, 2005 vid 19:50

Varför inte köra utan linor helt enkelt, som mr HiTech Craig Maisonville gjorde i slutet på det glada 90-talet!!!

Hängsele är för mesar!
    /Magnus

• koa

Medlem
    6 september, 2005 vid 06:45

Sådärja! Goya!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa bottensvängen på bild?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.