Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bästa bräda för lätt höjdtagning?
-
Är ett väldigt stort glapp mellan 12:a och 7:a C-kite. Det vet du va? OM du skall hitta en bräda som täcker det?? Ja du då får du nog leta lite om du bara skall en bräda och inte vilja köpa någon kite där emellan. Jag skulle hellre säga att du köper en till C-kite på typ 9-10 kvm istället. Kan säkert få en begagnad för en billig peng.
Men det är bara mina 5 öre så 😉
-
Haze;505652 wrote:Är ett väldigt stort glapp mellan 12:a och 7:a C-kite. Det vet du va? OM du skall hitta en bräda som täcker det?? Ja du då får du nog leta lite om du bara skall en bräda och inte vilja köpa någon kite där emellan. Jag skulle hellre säga att du köper en till C-kite på typ 9-10 kvm istället. Kan säkert få en begagnad för en billig peng.
Men det är bara mina 5 öre så 😉
Jag vet ju det..
Annars hade jag aldrig ställt frågan:smile: .
Men Thornen verkar vara kompetent den största borde väl fungera skapligt?
-
Ställ dig frågan då vill du ha en sån stor bräda när det blåser mycket? Thorn är en grym bräda men personligen tycker jag att 136 cm är lite väl långt. Framför allt om du gillar att köra överriggad som du säger. Skulle hellre föredra en max 132 cm bräda då.
Bredden är oftast viktigare för ”lättvind” än längden.
Säger fortfarande att det är bättre med en till kite.
-
Haze;505661 wrote:Ställ dig frågan då vill du ha en sån stor bräda när det blåser mycket? Thorn är en grym bräda men personligen tycker jag att 136 cm är lite väl långt. Framför allt om du gillar att köra överriggad som du säger. Skulle hellre föredra en max 132 cm bräda då.
Absolut är en till kite att föredra.
Jag är helt med på det.Nu blev det mycket att tänka på igen..
Kanske behålla 132:an jag har och komplettera med en vågis??
Och en till kite:grin:
Är en wakestyle/freeride åkare inte den där som hoppar högt..
-
Jag har gått upp en storlek på bräda och kör på en 134 nu och tycker verkligen inte det är för långt. Då är jag både kortare och lättare än du är. Men vågis är ett kul komplement till en twintip fast det bygger ju på att det finns vågor att köra på också.
-
Fast vågis är sjukt kul oxå utan vågor om man kör som killen i Addickt. Och det är en grym lättvindsbräda.
Varför sälja en bra bräda när man kan komplettera med en i stället. Om man är wakeåkare så tror jag att 136 är alldeles för stor. Och man kan ju leka med en vågis oxå som sagt när det blåser för lite. Men som sagt bästa är att komplettera med en till kite helt enkelt.
Men som sagt detta är mina 5 ören så… Smaken är som baken… Delad 😉
-
@Chrilleg66 505668 wrote:
Absolut är en till kite att föredra.
Jag är helt med på det.Nu blev det mycket att tänka på igen..
Kanske behålla 132:an jag har och komplettera med en vågis??
Och en till kite:grin:
Är en wakestyle/freeride åkare inte den där som hoppar högt..
Om du ska köra wakestyle så är det sämsta du kan ha en liten kite och en stor (eller för lättvindsinriktad) bräda. Om du ska köra wakebindningar kan det dock vara med lite extra längd.
En annan sak som kan göra det svårare att hålla kant är om du har tjocka runda rails. Kanske inte det mest betydande men jag säger det eftersom ingen annan har nämnt det.
-
Nu tycker jag det är bra stil på tråden. Pjoters svar var bra, tack!
Skotten. I thought I would fit the profile by just being allmost middle aged and kinda fat…. Do you know how to kite on top of this? 🙂
-
@Haze 505661 wrote:
Ställ dig frågan då vill du ha en sån stor bräda när det blåser mycket? Thorn är en grym bräda men personligen tycker jag att 136 cm är lite väl långt. Framför allt om du gillar att köra överriggad som du säger. Skulle hellre föredra en max 132 cm bräda då.
Jag har gått upp i storlek jag med nu, kör 134 och älskar det.
-
@Milkman 505758 wrote:
Nu tycker jag det är bra stil på tråden. Pjoters svar var bra, tack!
Skotten. I thought I would fit the profile by just being allmost middle aged and kinda fat…. Do you know how to kite on top of this? 🙂
I dont understand :S are you asking if I know how to kite?
-
Prova rrd poison el 5X, den slår allt annat klabb jag har testat!!
-
Tack alla för era tips.
Nu är valet gjort.
Behåller min 132:a och kompletterar med en lite större bräda oxå, redan inköpt.
Så får blir det en beg. vågis till våren/sommaren. Och en ny Torch 9:a att fylla ut glappet med.
Blir väl ändå snart snö och elände här.Känns som ordspråket ”mest prylar när man dör vinner” kommer från denna sport!!
Men kul är det!
-
why not get one now for the winter : ) thats when all the good waves come : )
-
skotten;505840 wrote:why not get one now for the winter : ) thats when all the good waves come : )
money my frind..:):smile:
-
ahh maybe we can show you some naish family love.. I am sure I can find you something used. PM me your budget.
Logga in för att svara.