Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa bräda för lätt höjdtagning?

• sourra

Medlem
    16 oktober, 2008 vid 07:32

@Chrilleg66 508262 wrote:

Nu blir det 2 c-kites och 2 hybrider (Naish Alliance) ett tag framöver. Men ska självklart testa ozone om jag får chansen verkar vara riktigt fina. Ska ju inte köra med dessa hela livet. Skulle vara bra med en 13 och en 9 i framtiden. Köpte fel från början så nu blev det 4 st istället:)

Vi hörs därute om man får lite tid över och det blir lite vind att tala om.

Du köpte ju bara fel storlekar, inte fel kites. Med en grund av Torch och Alliance att stå på kan det aldrig bli fel. =)

• chrilleg66

Medlem
    21 oktober, 2008 vid 18:54
    sourra;508620 wrote:
    Du köpte ju bara fel storlekar, inte fel kites. Med en grund av Torch och Alliance att stå på kan det aldrig bli fel. =)

Sant det.

Jäklar vad nice Alliance 10:an var. Snabb som tusan och grym i byarna.
    Synd smartloop linan brast och jag fick ett litet hål i draken första gången man hade den i luften:frown:

Men inget stort så blev en liten klisterlapp,,,

2009 års Naish Haze XL bräda var även den riktigt bra. Ser framemot att köra den i lite mindre vind och plattare vatten. Blev lite tuuungt att hålla kant.:tongue:

11m/s och vågor kanske inte riktigt rätt för den brädan..

• johnk

Medlem
    21 oktober, 2008 vid 22:28

Låt inte klisterlappen sitta där för länge. Om du smackar kiten hårt i vattnet sen kan ett litet hål bli en stor reva.

• chrilleg66

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 18:30
    johnk;510384 wrote:
    Låt inte klisterlappen sitta där för länge. Om du smackar kiten hårt i vattnet sen kan ett litet hål bli en stor reva.

Har du nåt bättre tips. Kitefix tejp?? använde en bladder repair lapp.

• sourra

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 18:44

Spinnakertejp är ju prima

• chrilleg66

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 19:14
    sourra;510546 wrote:
    Spinnakertejp är ju prima

Tackar för kloka råd som vanligt:smile:

• johnk

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 22:24

@Chrilleg66 510541 wrote:

Har du nåt bättre tips. Kitefix tejp?? använde en bladder repair lapp.

Lapp-tyg, nål och tråd 🙂

Jag har låtit segelmakare fixa allt sånt. Då blir den som ny. Tejp kanske håller bra också.

• perl

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 23:16

just läst igenom tråden, ang. höjdtagning kan jag bara bekräfta att Spleene Session är helt outstanding, nästan i klass med storebror Door. Jag sålde min Session och köpte en RIPMAX nu i år, blandade känslor, RIPMAXEN är lättare att svänga och funkar bättre i chop, dock är Session brädan både snabbare, har mer pop (i alla fall på plattvatten) och tar mer höjd, mycket mer höjd!!!! Har oxo en RRD XXX, går inte att jämföra, den är skit jmf Spleene när det gäller höjd, dock en skön ”surfig” känsla i lite mer vind. Har oxo en Spleene RIP34, den är en kanon allroundbräda, men tar inte höjd som min gamla Session (snyft… ingen som har en till salu va…)

/Per

• nic

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 23:17
    johnk;510625 wrote:
    Lapp-tyg, nål och tråd 🙂

Jag har låtit segelmakare fixa allt sånt. Då blir den som ny. Tejp kanske håller bra också.

Spinnakertejp håller gott å väl för småhål å revor som inte är nära någon kant. Men hur kunde CL-linan gå sönder första gången du provar kiten? Något specialknep eller räcker det med ”Naish Quality” 😉

(Har precis dunkat min defekta Naishsele i botten på soptunnan om jag låter bitter. För att vara rättvis så har jag åtminstone haft den ett tag till skillnad mot brorsans som gick sönder första dagen.)

nic

• skotten

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 23:41

hahaha perl.. Hak5

• brushanen

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 07:51

Flexifoil Omega 133*42cm har en sjukt bra höjdtagning. Testa den!

• chrilleg66

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 13:59
    nic;510630 wrote:
    Spinnakertejp håller gott å väl för småhål å revor som inte är nära någon kant. Men hur kunde CL-linan gå sönder första gången du provar kiten? Något specialknep eller räcker det med ”Naish Quality” 😉

(Har precis dunkat min defekta Naishsele i botten på soptunnan om jag låter bitter. För att vara rättvis så har jag åtminstone haft den ett tag till skillnad mot brorsans som gick sönder första dagen.)

nic

Bommen är uttagen i våras.. Så har används flitigt..

• nic

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 14:34
    Chrilleg66;510789 wrote:
    Bommen är uttagen i våras.. Så har används flitigt..

Rajt … fast ärligt talat så är det kasst att den bara håller ett halvår. Kolla Ozones chickenloop-lina för i år. Syns knappt att min e använd. Nån magisk superlina de än så länge är ensamma om att använda.

nic

• sourra

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 17:17

Jag tror det är samma typ av linor som används vid klättring fast tunnare och utan mantel, och såna är ju rätt stadiga. Men å andra sidan har Ozone en Quickrelease som lämnar allt att önska. Dessutom saknar man möjligheten att flagga kiten på ett bra sätt, så inget gott som inte har nåt ont med sig. Alla bomlösningar har sina för- och nackdelar eftersom kitetillverkarna vägrar göra den helt fläckfria bommen. Det är för övrigt viktigt att skölja bommen, trimlinan och QR-anordning efter varje session så man får ut eventuella sandpartiklar som kan ha nästlat sig in här och där. Jämför man med klättring så kan en lina se frisk ut på utsidan medan kärnan skavs av inifrån av smuts om man inte sköter sina grejer.

• milkman

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 17:39

@sourra 510841 wrote:

Men å andra sidan har Ozone en Quickrelease som lämnar allt att önska. Dessutom saknar man möjligheten att flagga kiten på ett bra sätt

Hur menar du den lämnat ALLT som önskas?
    Stor, skadar inte användaren , är lätt att koppla ihop igen, löser ut sig själv ifall du släpas på stranden på magen, lösningen gör att det det är lätt att kroka tillbaka och det trasslas inga linor (inte heller femte) utan allt är superlätt att ”ospinna”…
    Jag tycker dom lyckats rätt bra, Allt ovan står på min önskelista i alla fall.
    Möjligen skulle en symetrisk push out vara ett alternativ. Men det är ju bara ett önskemål, som också inskränker på några av ovan möjligheter.
    Ozones lösning bygger på att du ska slippa flagga kiten när du skrotar. Jag har kört dom rätt mycket under tre år och har aldrig behövt mer än att släppa bommen i något ”nödläge”/skrotning. Men när jag pajjade knät så flaggade jag ut kiten, det var varken svårt eller dramatiskt.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa bräda för lätt höjdtagning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.