Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bästa bräda för lätt höjdtagning?
-
Jo jag vet att du älskar den där lösningen Jens och att du varit med om att ta fram den. Men ok, jag ska förtydliga:
”Stor” – Hurra?
”Skadar inte användaren” – Nej, de flesta QR-lösningar gör ju inte det. Dock har ett märke lyckats göra en som skar ett stort hack i näven på en användare men det har de nog rättat till vid det här laget.
”Lätt att koppla ihop igen” – Det är bra men långt ifrån unikt
”Löser ut sig ifall du släpas på magen” – Fin tanke men det kräver ju att man släpas så att chickenloopen dras mot marken. I och med att kiten sällan drar framåt/nedåt så lär denna ”feature” komma till nytta mer sällan än det föds siemesiska tvillingar.
”Lätt att kroka tillbaka” – Jag kan nämna många modeller som också är lätta att kroka tillbaka. Detta ser jag som en självklarhet.
”Det trasslas inga linor” – Nej, det brukar inte trasslas linor på kites som är gjorda för att kunna lösas ut och laddas om.
”Superlätt att ospinna” – Där har du en poäng. Men det förutsätter att man kör suicide leash och det gör inte alla.
”Superlätt att flagga” – Även när man dragit quickreleasen för att något har hänt eller att man blivit överraskad av en ökande vindstyrka?Så till det jag gillar minst med bommen: Asymmetrisk pull-release utan ”klickläge” då alla andra går mot att göra symmetrisk push-release. Med klickläge menar jag en av/på-release, dvs drar man så löser den ut, oavsett hur långt man drar. Ozones release upptäckte jag att man kan dra i utan att den löser ut pga att man drar för kort sträcka vilket kan vara snopet.
Men bomlösningen har sina ljusa sidor också. Trimlösningen är t.ex. rätt smidig och det är lätt att justera längden på styrlinorna.
Kan vi släppa det här nu? Det var svar på tal på ett hederligt ”Ozone-vet-minsann-hur-man-gör-allt-rätt-alla-andra-är-imbeciller”-inlägg. Inget fabrikat är fläckfritt så varför ens påskina det?
-
@sourra 510857 wrote:
”Ozone-vet-minsann-hur-man-gör-allt-rätt-alla-andra-är-imbeciller”-inlägg.
Trist att du tar det så när mitt inlägg egentligen var ett ”En-teamåkare-rackar-ner-på-annans-märke-svar”. Jag håller med om att det finns ”saker kvar att önska” om flera saker från Ozone. Men att använda ord som ”lämnar allt att önska” om någon konkurrent skulle jag inte våga själv.
Jag vågar iofs inte ens uttala mig om andra saker än mina egna, så jag kanske helt enkelt är för feg – I sånt fall kan ju denna debatt helt bortses från. -
är vi ändå är inne på bommar… vad sägs om den här då?
* Symmetrisk push-release.
* Integrerat system för femte lina
* Unspin med swivel som aktiveras när du drar bommen åt dig.
* Suicide-kopplad leash ger full ”vanlig” safety så länge CL’en är kopplad på
spreadern* Sketalätt att sätta ihop efter release.
* Floaters
* ”Bombredden” ställbar med +-10 cm via leader-infästningarna
* Ovalt hål genom bommen som gör att man inte låser depowern när man ger stora svängutslag.
* Jäkligt clean. Leashen kopplas till den lilla metall-ringen mitt i CL’en.
Oj vad off-topic allt blev nu. Steffo i sitt esse. 😀 😀
/Kaj(Tech)
-
@Milkman 510924 wrote:
Trist att du tar det så när mitt inlägg egentligen var ett ”En-teamåkare-rackar-ner-på-annans-märke-svar”. Jag håller med om att det finns ”saker kvar att önska” om flera saker från Ozone. Men att använda ord som ”lämnar allt att önska” om någon konkurrent skulle jag inte våga själv.
Jag vågar iofs inte ens uttala mig om andra saker än mina egna, så jag kanske helt enkelt är för feg – I sånt fall kan ju denna debatt helt bortses från.Det var en re-rack 🙂 Och ALLT att önska var en överdrift.
-
hehehe after reading above.. we can all safley say that my naish waveboard will kick any twintips ass upwind..
Logga in för att svara.