Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa brädan!

• Bästa brädan!

Publicerad av eddie på 9 februari, 2004 vid 08:03

Börjar tröttna på min nybörjarbräda. Så det är snart dags för en ny bräda…
    Visst låter det häftigt med en Custom-bräda typ Tablas eller en EH (räknas det som custom?). Men varför borde inte Cabrinha elller Naish göra bättre brädor, de har ju trots allt större resurser…?
    Vill bli överbevisad!
    Någon som har någon synpunkt på:
    Naishs Haze TT?
    Cabrinhas nya brädor?

nilsson svarade 21 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • zoolander

Medlem
    9 februari, 2004 vid 11:57

jag tänker såhär! hur många brädor har du kört? vet du vilken storlek som passar dig bäst, nähä tänkte det..

• eddie

Medlem
    9 februari, 2004 vid 12:18

Min nuvarande bräda är 1,43m.
    Tänkte mig en bräda som är något kortare…
    Dessutom lite snyggare wink.gif

• kull

Medlem
    9 februari, 2004 vid 12:29

hehe räknas en bräda som är 143 som nybörjar planka nuförtiden….när jag körde så va det typ 170 smile.gif

• rambo_johnson

Medlem
    9 februari, 2004 vid 13:34

Svar till:

Börjar tröttna på min nybörjarbräda. Så det är snart dags för en ny bräda…
    Visst låter det häftigt med en Custom-bräda typ Tablas eller en EH (räknas det som custom?). Men varför borde inte Cabrinha elller Naish göra bättre brädor, de har ju trots allt större resurser…?
    Vill bli överbevisad!
    Någon som har någon synpunkt på:
    Naishs Haze TT?
    Cabrinhas nya brädor?

[/ QUOTE ]

jag ska ner o fotta min nya EH bräda hangon… SJUKT FINA

Nä dom kan aldrig göra en Produktions bräda lika bra som en Custom, och nej dom har inte samma kunskap som EH när det gäller brädor.

• rambo_johnson

Medlem
    9 februari, 2004 vid 13:51

tradig…

• eddie

Medlem
    9 februari, 2004 vid 14:13

Snygga!
    Kostar?

• kull

Medlem
    9 februari, 2004 vid 14:20

härlig

• chrille

Medlem
    9 februari, 2004 vid 15:25

Tjena!

Ska ge dig ett konkret exempel.
    Under världscupen i Brasilien passade jag pa att kolla in vilka brädor proffsen kör pa. Ca 90% av alla kör custombrädor. Anledningen är framförallt att de flesta vet exakt vad de vill ha ut av en bräda, dvs hur lang, hur bred, hur styv och vilken bottenkurva den ska ha för att passa just deras akstil.

När ett stort företag ger ut en produktionsbräda sa gor de oftast en kompromiss mellan alla egenskaper för att fa en bräda som passar sa manga akare som möjligt. Och vad gäller snacket om att de stora kiteföretagen har stora resurser sa är det det definitivt inte sa att de lägger pengarna pa produktutveckling. Vanligen fungerar det sa att bästa akaren inom märket har en favoritbräda, byggd av nagon customshaper i en liten hydda nagonstans i världen. Denna bräda tar man och modifierar (ändrar lite i form och byter ut materialet) sa att den lämpar sig för massproduktion. Denna bräda brukar utgöra märkets sk Pro Model. Tyvärr är formen pa en Pro Model redan gammal nar den kommer ut, eftersom proffsakaren redan hunnit byta brada 3 ganger till dess.

Har nyligen byggt en prototyp till Roberto Ricci. Finns nu under fötterna pa Dave Tyburski, prorider RRD. Tre till beställda..

Fördelar med custombrädor:
    -Du far en bräda med egenskaper som passar just din akstil.
    -Bättre byggkvalitet – hallbarare brädor
    -Lägre vikt
    -Egen design
    -Snyggare finish

Övertygad?

Mvh
    Chrille

179044-IMG_0919.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    9 februari, 2004 vid 15:49

Jag håller med Zoolander (tror jag). Prova dig fram! Det som passar Hugo eller mig eller någon annan här behöver inte passa dig.
    Naish TT Haze 136 (2004) har jag haft nöjet att prova. Den var inte jävligt bra, men helt OK, tyckte jag i alla fall.
    Planar tidigt och har duktigt med grepp. Lite för mycket grepp kanske, för jag tyckte nosen högg lite i vattnet. En nackdel till har den: DEN ÄR SVART! Varför gör de så?
    Min personliga topplista med brädor ser nog ut så här:

1. North Jamie Lynn Pro 128
    2. Naish TT Haze 136
    3. LF Truth 150
    4. Force industries X-off 150 (Jo, det finns faktiskt en sådan bräda)
    5. Stonker KX 137 (För styv, ganska tung och inget vidare grepp. Kanske blir bättre med större fenor.)
    6. Force archangel (Ganska lättrixad, men jävligt oskön att åka på. Troligen för att den var för flexig)

Fler har jag inte provat (i TT-kategorin vill säga), så det är fullt möjligt att en EH skulle peta ner North-brädan om jag får möjlighet att prova en nån gång…

/Rasmus

• rambo_johnson

Medlem
    9 februari, 2004 vid 17:16

Custom är det enda rätta period, bästa o köpa hemma är lätt chrilles brädor(lättare o få service när du bryter en fena eller en bräda), vet att det finns en hel del halvmesyrer i vårt avlånga land som försöker bygga prylar men tro mig det är inte det lättaste och inte det billigaste…

Absolut jag kör mest vågor och hoppa högt plus att det är för jävla gött o köra snabbt… but thats just me…

• kull

Medlem
    9 februari, 2004 vid 17:24

chrille va tar du för en bräda?

• rambo_johnson

Medlem
    9 februari, 2004 vid 17:25

Svar till:

Snygga!
    Kostar?

[/ QUOTE ]

tror dom ligger på en 1000 USD(7200kr) fast dom har fultl upp ett bra tag framöver här tyvärr, kanske kan få hem nån med mig hem lite billigare…

• zoolander

Medlem
    9 februari, 2004 vid 17:27

men om jag nu skulle köpa en custom.. vilka jalla mått skulle jag ha då??jag hade nog beställt en tablas 125 ink tips x 36 och med kanske 40 mellan fossingarna.. men jag har aldrig provat en sådan bräda så det hade ju blivet en ren chansning!

• eddie

Medlem
    10 februari, 2004 vid 07:00

Bra svar!
    Problemet är dock att när man som jag började åka förra augusti så vet man inte riktigt vad man vill ha. Det gäller kanske att prova sig fram?
    Antar att det inte bör vara en omöjlighet att provåka en Tablas innan beställning?
    Kan man göra en helt egen design vad gäller färger och ev mönster också?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 februari, 2004 vid 07:57

Rågelund local!!!.. respekt!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa brädan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.