Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa dagen i år ==>> Tennisarmbåge??
-
Bästa dagen i år ==>> Tennisarmbåge??
Publicerad av matsb på 23 augusti, 2004 vid 23:33Mors,
Mina smärtor som kom och gick under söndan (på över armen ovanför armbågen verkade att vara en “klassisk tennisarmbåge” enligt PDF nedan…skönt hoppas man i såna fall!!)
Är bra idag, så man hoppas att man inte missar nån dag…
Mina symptom var lite (obehaglig) kraftlöshet i armen, upplevde det som nån nerv som kan ha hamnat i kläm (aldrig vart med om det men kändes lite skumt…).
Lite öm i handlederna efter 6 timmar surf, som sagt var det kom och gick….;-)Anledningen kanske var att man körde tre ggr så korta sträckor (ca 100m) som man brukade göra (= supersöndag!), man bara njöt och var lyrisk och hade det där sköna flytet som infinner sig ibland..:-)
Kanske fler som råkat ut för detta, är det tennis en armbåge??Här finns en bra PDF om detta!
http://www.infomedica.se/Documents/Symtom_och_besvar/Tennis040109.pdfHar vi nån hobbydoktor här eller nån som upplevt samma sak (snart har vi vind igen som man inte vill missa???
Hade
matsbert svarade 20 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Knatte
Gäst24 augusti, 2004 vid 05:02Visst känner jag igen detta
Har haft liknande problem sedan jag körde Go cart 2 ggr i maj…
Men har börjar träna upp muskelaturen i armarna/armbågen enligt ett tips jag fick av Markram
Testa detta. ´Jag har blivigt bättre och hade bara lite ont efter helgens surfing..Svar till:
Cirkel som upprepas 4ggr enligt följande som helst körs när du är uppvärmd i kroppen i övrigt men ej trött i armar, axlar händer:
1
bicepsculs (lätta hantlar) i 30 sek (bromsa på nedväg)
Kort stretch 10sek
2
underarmscurls (viktigt belasta ända ut i fingertopparna) 30sek
Kort stretch 10sek
3
Bakvänd underarmscurl (handflatan nedåt, tryck ned med andra handens fingrar på fingertopparna)
Stretcha lite längre20-30 sek
4
Tricepscurl 30 sek
Kort stretch.
5.
Klämma tennisboll eller “handgrip” så många gånger du pallar på 20-30 sekDu skall bli pumpad av denna cirkel och köra minst 3 varv.
den stimulerar antagonister och genererar blodflöde i axlar armbåge handled.[/ QUOTE ]
-
hallå där!
har haft samma värk och trötthetskänsla som du beskriver sen förra veckans många dagar av riktigt grym surf. Känner tyvärr fortfarande av det ganska så rejält och dessutom i båda armarna. Riktigt pissigt. antar att det bara är att vila och anstränga armarna lite försiktigare. Skönt att höra att man inte är ensam iaf. Antar att sådant här kan vara ganska svårt att bli av med om man inte passar sig -
Kör du kortärmat? Man kan bli rätt nerkyld i vinden utan att man fattar det. Tappar då all kraft i armen. Obehagligt. Hände mej i kalla vattnet i Sydafrika. Med långärmat försvann problemen.
-
Känner mig också rejält spak i armarna efter helgen, men har sluppit dina symptom. Hoppas Knattes medicin hjälper. Själv har jag istället fått återkommande problem med händerna. Inte blåsor och sådana skavanker, utan ont _i_ händerna. Känns som om leder och knogar har tagit rejält med stryk. Är det någon som har några tips på denna åkomma? Jag tränar regelbundet på gym och de säger att händerna ska stärkas med tiden, men det verkar inte bita riktigt på mig.
/Johan
-
Kan nog vara ytterligare en sak som gjorde det värre…vart lite kyligt uppe på land….
Men ska se vad som sker nu på söndag när man ger sig på det igen…
Även fast man är 30 + så är man nog def. en av dom som kör järnet… (nu ska man se om nån ifrån karlskrona upptäcker detta påstående…hehe
Tack för tipset !!
hade
mats -
Jo man förstår knatte att det var fysiken som troligen brast efter 6 timmar nästan konstant surfande…
Ps Tur att goggle finns så man kan kolla upp vad all muskelgrupper heter…hehe
Tack för tipsen!!
Hade
mats -
Mors,
har en tendens att “inte” köra lugna vändor…utan det är allt eller inget… Inte så klokt ibland!!
Har tagit mig lite mer tid med att se till så att jag kan blåsa på och kunna släppa ena näven så att den får vila….kolla just dom bitarna. Sen har du ju som sagt var allt det där med att kör på väldigt fet salva….brukar göra susen ( men det ska nog ske innan allt pajar)
En annan sak som jag upptäckt är att nästa grej som ska inhandlas är en 29 mm bom, har ganska små nävar…
mats
-
Svar till:
Även fast man är 30 + så är man nog def. en av dom som kör järnet…
[/ QUOTE ]
på puben ja gamle man!
-
Inte ovanligt med tennisarmbåge bland vindsurfare!
Jag har haft det i fyra-fem år. Jag har några botemedel mot detta.
Värma upp: Ja, det hjälper.
Stretcha: Viktigt att sträcka ut före och efter surf. Biceps och triceps samt underarmar i alla konstiga vinklar. Speciellt ovan-/utsidan av underarmen. Jag har en specialare för denna men den är väldigt svår att förklara i text.
Värme: Blir armen nedkyld blir det värre!
Tryck: Det finns speciella tennisarmbågsskydd med en rem som man drar runt muskelfästet. Att få lite tryck på den punkten är väldigt bra. Jag använder ett sådant skydd då jag seglar kortärmad dräkt. När jag kör långärmad så sätter jag en vanlig kardborr-rem runt armbågen. Det är dock ett litet balansspel här – drar man åt för hårt blir man vansinnigt trött i underarmen, drar man åt för löst får man ont i tennisarmbågen.
Knapra piller: Voltaren gör underverk! Receptbelagt piller, tyvärr. Två st vanliga Iprene hjälper också. Annars är smärstillande krämer bra också. Orudis, Zoon, Iprene – det finns många varianter. Den bästa är naturligtvis den receptbelagda Voltarenkrämen… Ska tas på en halvtimma innan surf.
/Staffan
-
Kanon Staffan,
Okej nu plockar man fram den långärmade igen och får se vad som händer imorron…
Man måste ju faktiskt erkänna att man ibland slarvar med uppvärmingen….får bli bättring på den fronten..Imorron ska man köpa lite piller så att man inte missar en bra dag eller flera för den delen, lite piller med lite sans kanske..
Staffan såg en tidigare tråddär du är på väg ut med mina nya trevliga grejer och ser ut som du har just det där skyddet!
Var hitta du det nånstans, om det nu skulle bli så att man hamnar i det läget?
Ps. ser fram emot att läsa dina testutlåtanden..:)
hade
mats -
Var får man tag i tennisarmbågsskyddet?
Har fått inflamation i muskelfästet till biceps, är det samma problem som du har. -
Jag far ont de dagar som jag far slita extremt mycket, typ byigt underriggad eller overriggad. JAg far ont pa insidan av overarmen, precis under muskelfastet till biceps, ar det samma staelle du far ont i.
Och ja, jag narmar mig 30 -
Svar till:
Var får man tag i tennisarmbågsskyddet?
Har fått inflamation i muskelfästet till biceps, är det samma problem som du har.[/ QUOTE ]
Är du säker på att det är en inflamation?
Det är rätt vanligt att man får ont (överansträngning) i just bicepsfästet efter en lång dags surf, men det går över på några dagar. Tung styrketräning hjälper.
Det där tennisarmbågsskyddet hjälper inte för det i vilket fall som helst. Det som det där skyddet gör är att det “flyttar” fästet en bit så att belastningen blir lägre. Tennisarmbåge innebär att de av dina ytliga dorsala underarmmuskler som har sitt huvudursprung på den yttre humeruscondylen (den yttre benknölen på överarmsbenets armbågsdel) är i ett inflammationstillstånd. Typ.//Jörgen
-
Svar till:
Jag far ont de dagar som jag far slita extremt mycket, typ byigt underriggad eller overriggad. JAg far ont pa insidan av overarmen, precis under muskelfastet till biceps, ar det samma staelle du far ont i.
Och ja, jag narmar mig 30[/ QUOTE ]
Det sitter vid pilen ja?
Isåfall är det samma som jag antar bert har. Och även jag fick efter söndagens surf i Habo. Ganska normalt och inget farligt. Däremot så är det inte vidare bra att fortsätta belasta det sålänge det gör ont. Därav ingen rygg eller bicepsträning för mig idag.//Jörgen
Logga in för att svara.