Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa freestyleseglen?
-
Bästa freestyleseglen?
Publicerad av anonym-anvandare på 12 december, 2003 vid 18:58Skulle gärna vilja höra från er erfarna freestylesurfare vilket märke och typ som är dom erkänt bästa seglen då jag skall införskaffa prylar? Drag acc och fart manöverbarhet?
s svarade 20 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Enligt Tyska tidningen SURF var det väl Hot Sails Maui Psyclone som vann testet förra året.
Gaastra Echo fick superbetyg i Tyska SURFERS.
Fler tester hittade jag inte just nu.
Har tyvärr ingen scanner men SURFs tester kan beställas på deras hemsida för en tia eller tre. http://www.surf-magazin.de/
/Magnus -
Av det jag provat av mina simmer compact än så länge så kan jag bara säga att dom planar väldigt tidigt.
S-77
-
Du såklart ta ett North DUKE som är de klart skönaste segel jag någonsin haft!
-
jag faller ju direkt bort ur kategorin “erfarna freestyleseglare”… 🙂 men svarar glatt ändå.
“erkänt bästa seglen” tror jag inte finns. Olika seglare uppskattar olika egenskaper, åtminstone de duktiga freestylare jag pratat med. Åsså har jag själv testat lite olika riggar genom åren (mest NP och Simmer, även North och Arrows). Vissa söker även i freestyle lite stabilare riggar, andra vill ha soft, soft, soft. Så “erkänt bäst” är ofta upp till seglaren.
Men från min horisont så tycker jag att 2003 års NP Expression var bra i 6.2 inte fullt lika lyckat i 7.2. Jag fick bara 7.2an att funka riktigt bra i lätt-medelvind, så fort jag drog lite mer nedhal så tyckte jag att det inte blev så bra (kurviga lattor, inte fullt så smidig rotation). 6.2 var nästan som ett annat segel, det var jag klart nöjd med.
Då tyckte jag faktiskt att mitt 7.0 Soul från 2001 var bättre än 2003 års Expression, vilket för mig var skapligt förvånande.
I Simmer har jag testat Freezone och har nu ett Twist 6.7. Freezone gillade jag både 01 och 02, även om de största seglen kanske var lite väl “fladdriga” i mer vind för min smak. Men tidig planing och manövrerbarhet var bra, god fart oxå. Twist gillar jag verkligen, bra freestylesegel för mina behov (är ju inte tokvass), gillar kombinationen av fart, balans och stabilitet. Överhuvudtaget tycker jag att Simmer tog ett steg framåt med med 2003 års segel från att under en tid ha varit mer lika från år till år (tänker på exempelvis onshore och freezone). Har faktiskt inte ens en tanke på att byta segel till nästa år.
Duke har jag en kompis som har testat som brukar vara rätt kräsen… Han gillade de verkligen, så där kanske North har fått till något redigt bra.
Fast ärligt talat tror jag nog att du kan välja freestylesegel nästan fritt från de flesta tillverkare idag (utöver ovan nämnda – Gaastra, Hot, Challenger, Yes, Severne, Ezzy…), fokusera mer på vad du söker för egenskaper och vilket du känner mest för så är jag rätt säker på att det kommer funka fint!
Lycka till å Surfa På!
-
Kollar man tester så tycker jag att Arrows får väldigt bra resultat genomgående.
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst13 december, 2003 vid 12:46seriöst nu gubbar..
Kan man känna en betydelse full skillnad på olika segel..
ex om det har samma märkning “Freestyle segel” som ni pratar om nu.Om man skulle jämnföra ett NorthSail Freestyle segel och ett Gaastra Freestyle segel,ta vilket segel ni vill o jämnför med egen erfarenhet..var ligger skillnaden????
possitiva o negatvia sidor med vardera?
utvecklingen från förra osv..ex, ett segel som känns mjukare, som man hör ofta..va e det som e mjukare..o hur käns ett mjukare segel?
Eller när någon säger att ett segel planar snabbare än just det seglet osv..Hur känner man det?
kan det bero på att man riggat anorlunda denna gången, fått mera teknik sedan sist, eller kanske rent av blåste 2m/s mindre förra gången..ändrade inställningarna för mastfoten/bomen/fenan eller stropparna???
använder seglet på en annan bräda?
att man gått ner 3kg sedan sist?ni måste ju kunna reda ut många utav mina frågetecken..
hade varit kul o få höra lite. -
Jag har inte seglat ngt annnat än North så jag kan inte yttra mig
Annars märkte iallafall jag stor skillnad på mina Disco och Instinct -03 mot Duke -04!
För det första så är Duke mkt lättare och har mkt bättre/mjukare rotation i seglet jämfört med Disco sedan har Duke bättre drag än de båda tidigare seglen vilket märks mest när man behöver det(i de låga vindregistren).
När man säger att ett segel har en mjuk känsla så menar iallafall jag att det inte är så ruskigt av och på. -
Fan voodoo, är det inte lite insnöat att bara ha seglat ett märke?
-
Som jag sagt tidigare, finns ju ingen anledning att byta jag har ju redan det bästa
-
..vilket du inte kan veta när du inte testat ngt annat märke…
-
smakar du på ngt som du vet smakar illa bara för att testa?
North smakar iallafall väldigt gott i min mun -
hur vet du att det smakar illa utan att ens ha smakat? så brukar små barn resonera..
-
JAG gillar North och då finns det ju ingen anledning att byta eller hur?
Sen VET jag ju att vissa saker inte kan vara gott utan att smaka -
Jo visst North är bra, jag kör själv med north, fast det finns ju andra som är minst lika bra.
Men men, varför ändra på ett vinnande koncept?
Så..kör på North om du nu är så kåt på dem!Men faktiskt så ÄR det ju kul att prova på andra saker.
Bara för att man gillar doggystile så kan man ju prova andra ställningar!!
Logga in för att svara.