Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa freestyleseglen?
-
Bästa freestyleseglen?
s svarade 20 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar
-
asså ja undrar bara. hur f-n har man råd me nya prylar varje år. e de bara skandiachefer här inne eller?
-
vafasen nicke, tillomed du ha ju nya prylar varje år och du jobbar ju inte äns, hur får du ihop den?
-
amen ja har ju bara seglat ett år ju. ja köper ju inga 04 pryls nu
-
a men då har du ju köpt prylar två gånger på ett år, så då behöver du inte köpa nytt förrän 05
-
förresten nikke, onsdag em ser oskoligt ut, spelar ju ingen roll om det blåser eller inte heller, det e ju bara o välja mellan segel o drake.
E du på torsdag förmiddag eller?
-
Tja Niklas….
hur gillade du bomhöjden under lusse seglingen?? Bra va!!
-
hmm . möjlitvis lite väl högt. satte ju inga trick när ja knappt når upp till bommen . så ja sänkte igen men ja kör iaf lite högre bomm nu en innan. men tack endå för tipset
-
Ja, du! Det är lite lurigt att svara på om man inte skall framstå som insnöad “märkesseglare” som håller på det märke man seglar på (oavsett om man har A-,B-,C-spons eller köper prylarna helt oberoende för surt förvärvade pengar).
En sak som jag tycker, oavsett märke, är att bommen inte skall vara för lång. Då man är nere på storlekar runt 5.5 så spelar det inte så stor roll om den är 170 eller 180cm. Men då man kommer upp i storlekar runt 6.0 så upplever jag att bommar över 185cm blir klumpiga att manövrera. Det är så många trick som seglen flippas på i freestyle så det är bra om bommen inte är för lång. Sedan vill ett segel med en lång bom oftare dra mer rakt fram än att vara flippvänligt.
Om man har en kortare bom så tappar man kanske lite i tidig planing, men det är har jag upplevt är skit samma i storlekar över 6.0. De planar tidigt ändå. Eller så är det kanske för att de modeller som har lite kortare bom kompenserar detta med mer buk. Vad vet jag?Sedan tycker jag att masten skall försöka hållas kort. Men inte för kort. Det är inte bra att bara jaga cm i luffen. Om man kör ett för stort segel på en kortare (läs mjukare) mast så fungerar inte seglet bra. Det blir segt. Så för den sakens skull så är det inte så bra med korta master. Men för att rotera runt i spinloops och för att göra andra manövrar är det bra med en kort mast. Dessutom lättare.
Nu har jag helt enkelt rekomenderat ett väldigt kompakt segel. Kort bom och kort mast. Hmmm… Låter som Naish boxer. Men det har jag aldrig seglat och inte hört så mycket bra om heller…
Jag är väldigt nöjd med mina Arrows segel. Favoriten är naturligtvis Trixx för freestyle. Av någon anledning (jag testade andra storlekar i år, därför) så valde jag Arial och Impact även i de större storlekarna i år. Det var då jag upptäckte att jag inte gillar bommar över 180cm (eller i alla fall 185cm). Mitt Arial 6.2 är 192cm bom på. Lite för långt för freestyle, men ger en bra acceleration mellan vågorna då man seglar vågor. Det har alltså en bra målgrupp i wavefreestyle, men kanske inte till ren freestyle. Till saken hör ju att jag startade säsongen på en wavefreestylebräda men bytte till en ren freestyle sedan. Men jag bytte inte segel. Arrows Impact 5.7 är som alla andra Impactstrolekar helt underbart. Bra acceleration och så lättmanövrerat. Men det är ju mindre och då blir ju segel lättmanövrerade av naturen…
Till 2004:a går jag dock “tillbaka” och det blir Arrows Trixx 5.6, 6.0 samt 6.4 för freestyleseglingen. Och för vågsegling från 5.0 och nedåt blir det Impact.En sak till! Masten är mycket viktig då du kommer upp i storlekarna! Om du vill att ett segel skall kännas snabbt och lätt – satsa på en snabb och lätt mast! Jag seglar på 90% kol vilket gör seglen bra mycket bättre än att segla på en 55-60%:are. Det är värt den extra slanten!
/Staffan
-
Trix 6.4 är definitivt ett segel med kort bom! Men det har lång mast och faktiskt till och med rekommenderat 460.
Vad jag vet finns ingenting liknande i korthet på bom i den här storleken. Hur kommer sig det?
/Niklas
-
Svar till:
Trix 6.4 är definitivt ett segel med kort bom! Men det har lång mast och faktiskt till och med rekommenderat 460.
Vad jag vet finns ingenting liknande i korthet på bom i den här storleken. Hur kommer sig det?
/Niklas
[/ QUOTE ]
Ja, du… Vi får fråga Wilhelm Blau och gubbarna. Jag vet faktiskt inte varför det är så kort bom, men det är ju väldigt behändigt i manövrar… Och jag tror, som jag tidigare sagt, inte att det påverkar planingsegenskaperna nämnvärt då du seglar freestyle.
Det är rekommenderad mast på 460 på 6.4:an. Det vet jag heller inte varför, men jag har en teori…
Om man skall använda en kortare mast för så stora segel så måste man få spänning i seglet på något sätt. Om man inte har spänning i seglet blir det lite sunkigt och säckar ihop snabbt då det kommer vindbyar, det blir helt enkelt bökigt att segla med då det lätt känns överriggat.
Spänning i seglet kan man ju skapa t.ex. genom att böja masten mer (det har de gjort på boxer) vilket gör att masten kan hållas kort och trots detta få ett spännt segel. Nackdelen är ju att det då alltid är väldigt spännt och kanske då inte så bra i lättare vindar. Fördelen är ju lägre vikt och lägre “svingvikt” då du loopar.
Om man lägger in en styvare och längre mast i seglet kan man däremot få ett relativt soft segel i lättare vindar som ändå flexar tillbaka snabbt då det blåser i tack vare mastens flex. Det negativa är då den ökade vikten (ca.0,2kg vilket kanske inte är så mycket) samt den ökade “svingvikten” då du loopar med en längre mast.Ja, vi får helt enkelt testa. Ut och loopa!
/Staffan
Logga in för att svara.