Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Bästa gluggen för surf!?
-
Vad tror ni om Tokina VS tamron 17-50?
Tokina 16-50mm kanske är rätt roligt att ha för inomhusfoto…Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX till Nikon
Ca 6600kr -
Spray, denna kan vara läsvärd som introduktion: http://www.mikeindustries.com/blog/archive/2008/01/a-rookie-guide-to-digital-slr-cameras
-
@Ola_P 440908 wrote:
Spray, denna kan vara läsvärd som introduktion: http://www.mikeindustries.com/blog/archive/2008/01/a-rookie-guide-to-digital-slr-cameras
bra läsning. man inser väl att systemkameran kanske inte är det som åker med på festen.
-
@Spray 440289 wrote:
Jahapp höll i en D80 idag och blev helt såld. Trodde jag ville ha en “kanon” men nu vette ganken. D80n låg otroligt skönt i handen och knapparna kändes bra mkt bättre än Canon 400Ds knappar.
Dock saknar D80 liveview samt har CCD.. D300 har cmos och liveview samt mängder med mer funktioner av recensioner att dömma. Synd att den kostar 15000kr ´bara för huset.Vet någon när man får besked om skatten?
Såg att canon släpper sin 450d snart kanske ett billigare alternativ
http://www.canon.se/About_Us/News/Consumer_Releases/release_EOS450.asp -
Vad tror ni om sigmas 50-150 f2.8 med eventuelll telekonverter, går det bra ihop? 100-300 blir det ju då.
-
Skit i 2x teleconverter, det blir skräp utom på de absolut bästa gluggarna (typ 200/f1.8, 300/f2.8 etc.).
Sigma har ju ett 100-300/f4 som lär vara helt ok och kunna ta en 1.4x extender med någotsånär resultat.
-
Alltså det är ju största bländare 2.8 jag är ute efter då jag vill kunna fota i ridhus ibland.. Sigmat har 2.8 över hela registret. Men gärna fler prisvärda alternativ med 2.8..
Vad tror ni om att skippa Normalzoomen som första glugg och köra på Sigmat 50-150 istället? Till vidvinkelbilderna kan man kanske använda kompaktkameran så länge.
-
Tänk på att en 1.4x converter äter ett bländarsteg (en f2.8 blir f4) och en 2x äter två steg (f2.8 blir således f5.6).
Skall du fota inomhus så tror jag du kan behöva typ 50/1.8, 85/1.8 eller 135/2 (vad nikon har för motsvarande har jag dålig koll på). Jag har dålig koll på ridsport, så exakt vilka brännvidder som funkar har jag dålig koll på.
Får du använda blixtar i ridhuset? De ganska få ridhus jag vistats i har haft rejält dålig belysning, och då kanske det är vettigare att lägga lite pengar på ett par blixtar. Är ridsport prioriterat så ställ frågan på typ fotosidan om vad för prylar som är vettigt, där lär du få ett bättre svar.
-
Tamrons 28-75/2.8 Tar ruskigt bra bilder, speciellt med tanke på priset.
-
@sourra 445504 wrote:
Tamrons 28-75/2.8 Tar ruskigt bra bilder, speciellt med tanke på priset.
Hur blir den på nikon d300 med cropfaktor på 1.5 ? Blir väl inte så mycket normalzoom längre då va? Måste jag inte ner på runt 17mm som minsta på normalzoomen för att kunna räkna det som en normalzoom på en d300.
-
Jag kör den på en 400D och får då crop 1.6 och det är sällan jag har problem med att jag har för lite vidvinkel.
Logga in för att svara.