Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Bästa gluggen för surf!?
-
Normaloptik är ca 50mm (eller egentligen strax under om man skall vara petig, ungefär samma perspektiv som man ser med blotta ögat). 28*1.5=42. Dvs. det blir normal till telezoom.
Jag skulle nog tycka att det inte var vidvinkligt nog. Men det är en smaksak.
-
tamron 17-50 och sigma 50-150 (alternativt nya verisonen av 70-200 som kommer i sommar) skulle komplettera varandra utmärkt med andra ord! Frågan är vilken man ska köpa först bara?!?
-
Knatte
Gäst20 februari, 2008 vid 16:45@Spray 445973 wrote:
tamron 17-50 och sigma 50-150 (alternativt nya verisonen av 70-200 som kommer i sommar) skulle komplettera varandra utmärkt med andra ord! Frågan är vilken man ska köpa först bara?!?
Jag hade gått för 17-50mm och 70-200 mm och en Canon 40D om jag hade varit dig. Då har du en vinnarkombo 😀
-
@Knatte 445999 wrote:
Jag hade gått för 17-50mm och 70-200 mm och en Canon 40D om jag hade varit dig. Då har du en vinnarkombo 😀
mja vi får se, gillade känslan i nikons apparater lite mer än canons 😛 men vi får se, kärringen har fått nys om vad grejorna kostar, vilket inte är till min favör. Kanske blir en 40d istället då, d300an kostar ju lite mer hmmm. Kanske går att lura henne att det är en instegsmodell hehe 😀
-
Det är ju förmånligt pris på 30D nuförtiden. Kanske kan vara ett smart köp. Tror inte du blir besviken med det huset.
-
Du kan ju köpa en D200 istf D300. Jag fick hem mitt nya D200 hus idag. 9000 spänn från kameradoktorn.se. De hade bara 6st kvar när jag beställde i måndags dock…
-
@Lars_K 447820 wrote:
Du kan ju köpa en D200 istf D300. Jag fick hem mitt nya D200 hus idag. 9000 spänn från kameradoktorn.se. De hade bara 6st kvar när jag beställde i måndags dock…
Jo jag har också funderat på att göra som du, men D300an har så mycket mer som D200an saknar.. mer energisnål sensor, 3″ skärm med grym upplösning, liveview bla bla bla.. Ska man betala 9000 kan man ju nästan lika gärna betala 4-5000 till för att få dessa funktioner! Men det är ju mycket slantar!
För mig är det hela lagt på is ett tag tills jag ser vad som händer på jobbet =)
-
Jo, fast jag kom fram till att inget av det D300 är bättre på kommer jag ha direkt nytta av. “Liveview” t.ex. – vad ska man med det till? Inget jag betalar 4-5000 extra för iaf. D200:an kändes helrätt direkt med alla inställningsmöjligheter och snabbknappar på huset. Känns riktigt proffsig i handen. Menmen, D300:an är ju nyare förstås. Och mkt dyrare…
-
Lars K vad kör du med för objektiv till din D200 när du vill fota lite windsurf eller liknande.
Jag har nyss beställt en d300 med sigma 18-50 och har redan börjat fundera på ett tele till “lätt” vindsurffoto.
Jag har sneglat lite åt nikkor 70-200 VR f/2.8. Vill kunna fota lite trav på kvällskvisten också. Ljusstarkare än 2.8 kanske är lite “oekonomiskt” på ett tele.
-
Spray… och du hade ångest när du skulle köpa ett nytt segel?
http://www.amazon.com/Nikon-70-200mm-Nikkor-Digital-Cameras/dp/B00009MDBQ11 000 kr för en lins? Köp en mindre bräda än din 140 liters för pengarna istället så kommer du ha klart roligare!
Jag skulle aldrig ha köpt kamera före jag hade alla surf prylar jag ville ha.. d40x med ett skit 200 mm för 3800 kr totalt räcker långt för mig tror jag..
Aja, Blir säkert hur grymma bilder som helst! Men jag föredrar att vara på vattnet istället för att fota andra..
-
@Tim.Eriksson 451726 wrote:
Spray… och du hade ångest när du skulle köpa ett nytt segel?
http://www.amazon.com/Nikon-70-200mm-Nikkor-Digital-Cameras/dp/B00009MDBQ11 000 kr för en lins? Köp en mindre bräda än din 140 liters för pengarna istället så kommer du ha klart roligare!
Jag skulle aldrig ha köpt kamera före jag hade alla surf prylar jag ville ha.. d40x med ett skit 200 mm för 3800 kr totalt räcker långt för mig tror jag..
Aja, Blir säkert hur grymma bilder som helst! Men jag föredrar att vara på vattnet istället för att fota andra..
Det du missar i kalkylen är att en glugg har ett förbaskat bra andrahandsvärde. Ett objektiv som är inköpt begagnad kan du sälja för lika mycket efter flera år, förutsatt att det är välskött. Det är ganska stor skillnad på andrahandsvärde med segel kontra nikkorglugg 😉
-
Spray;451728 wrote:Det du missar i kalkylen är att en glugg har ett förbaskat bra andrahandsvärde. Ett objektiv som är inköpt begagnad kan du sälja för lika mycket efter flera år, förutsatt att det är välskött. Det är ganska stor skillnad på andrahandsvärde med segel kontra nikkorglugg 😉
Äh… köp onshore linjen för 2000 kr här på steffo samt freewaven + en mast så har du leksaker som håller en stund för 6 k!
men.. förstår det du säger, Pengarna finns kvar så det är ingen dum investering!
-
Nu ska jag ta och riva upp den här tråden igen med en fråga till Knatte och alla andra som kör 40D. Med 400D är det svårt att fokusera med hjälp av den lilla röda pricken i mitten så man fotar surf med AF i servoläget. Dessutom tycker jag inte alltid att kameran och jag är av samma åsikt om vad som ska fokuseras på när man har alla punkterna aktiverade om inte motivet (surfaren) tar upp ca 1/4 eller mer av sökarens höjd. När jag testade en D300 i veckan så löste den motsvarande lägen riktigt bra så nu måste jag byta och fixa. Hur upplever ni 40D i motsvarande situationer?
-
Knatte
Gäst26 mars, 2008 vid 19:21@sourra 454100 wrote:
Nu ska jag ta och riva upp den här tråden igen med en fråga till Knatte och alla andra som kör 40D. Med 400D är det svårt att fokusera med hjälp av den lilla röda pricken i mitten så man fotar surf med AF i servoläget. Dessutom tycker jag inte alltid att kameran och jag är av samma åsikt om vad som ska fokuseras på när man har alla punkterna aktiverade om inte motivet (surfaren) tar upp ca 1/4 eller mer av sökarens höjd. När jag testade en D300 i veckan så löste den motsvarande lägen riktigt bra så nu måste jag byta och fixa. Hur upplever ni 40D i motsvarande situationer?
Nu har jag ju inte hunnit med att fota så mycket rörliga föremål (surf) ännu.. Men jag har inte tänkt på något liknande problem i alla fall… Men jag kanske måste fota mer surf innan jag kan avge ett 100% omdöme ännu:tongue:
-
Som jag ser det är det lätt att lösa – ut och fota Knatte! Fota bilar, hundar och andra rörliga rackare =)
Logga in för att svara.