Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bästa gluggen för surf!?

• romo

Medlem
    30 maj, 2007 vid 09:55

@Ola_P 386976 wrote:

Det var väl en lite hård sågning av IS för surffoto, utan IS så skulle det vara rätt hopplöst att kunna handhålla 300mm+. Skakoskärpan är inget större problem, slutartiderna skall ändå vara höga nog för att frysa surfarens rörelse. Men det är ju rätt trevligt om man bara skall knäppa några bilder och inte känner för att plocka fram stativet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar nu eftersom dina två första meningar går emot varandra, tror jag ? 😉

Hursomhelst så handhöll jag 300/2.8L plus 1.4 extender med vatten upp till midjan på HagaPark för snart två veckor sedan och det gick alldeles utmärkt vad det gäller skärpan.

Däremot så blev det väldigt många sneda horisonter att räta upp i PS.

• ola_p

Medlem
    30 maj, 2007 vid 11:33

Skakoskärpan är inga problem, men det blir mycket lättare att följa seglaren med IS på. Alltså, för bildkvaliteten spelar det liten roll men IS har lite andra fördelar också…

Men, hellre brännvidd än IS håller jag med om () förutsatt att man bara skall fota surf.

• jp360

Medlem
    31 maj, 2007 vid 21:52

Problemet med IS ær att vid snabba sporter som vindsurfing dær objektet ofta kommer rakt eller snett emot en hinner som sagt inte gyrona alltid stabilisera sig. Man kan då vælja att kameran ska antingen prioritera att ta bilden exakt nær du trycker av och møjligen riskera viss skakoskærpa eller prioritera att låta gyrona stabilisera sig och då riskera att missa tajmingen i hoppet el. movet som surfaren gør.
    Har pratat med några yrkesfotografer inom sportfoto. De som har IS objektiv brukar stænga av IS nær dom fotar snabba sporter.
    Men som jag sade i det tidigare inlægget fungerar IS vældigt bra vid många andra typer av motiv. Vill bara klargøra att det inte kommer gøra under med dina vindsurfbilder. Sen får man sjælv avgøra om det ær vært mellanskillnaden mot ett vanligt objektiv.

• ola_p

Medlem
    1 juni, 2007 vid 07:11

Jag tycker det är rätt sällan som man flyttar mellan två surfare för att direkt trycka av, för det mesta ser man ju att nått är på gång i såpass god tid så att man hinner med att byta och låta IS stabilisera sig. Vad gäller långa telen från 300 och upp så är det ju bara 400/5.6L som inte har IS bland canon varianterna.

Kör man med stativ så skall IS vara avstängt om det inte är den senaste varianten (som bara kompenserar för skakningarna från spegeluppfällningen).

På kortare brännvidder så håller jag helt med om att IS bör vara avstängt (undantaget panoreringar). Men på långa telen, om man skall handhålla, så är IS ganska trevligt.

• bjornen

Medlem
    20 juli, 2007 vid 20:32

Räcker ett Canon EF 75-300/4-5,6 III USM för mig eller ska jag spara pengar och köpa något bättre objektiv. Är det värt att köpa ett bättre för mig som nybörjare ? :confused2:

//Björn

• svenne

Medlem
    20 juli, 2007 vid 20:53
    Bjornen;398950 wrote:
    Räcker ett Canon EF 75-300/4-5,6 III USM för mig eller ska jag spara pengar och köpa något bättre objektiv. Är det värt att köpa ett bättre för mig som nybörjare ? :confused2:

//Björn

Det är inget fel på den linsen, det är snarare du som är begränsningen.
    Jösses vilken prylfixering det är, det blir inte bättre om ni sitter å tjatar specar. Ut å fota istället.

• bjornen

Medlem
    21 juli, 2007 vid 06:37

@Svenne 398952 wrote:

Det är inget fel på den linsen, det är snarare du som är begränsningen.
    Jösses vilken prylfixering det är, det blir inte bättre om ni sitter å tjatar specar. Ut å fota istället.

Prylar är kul 🙂 och jag är ute och fotar. Fotar du surf med 18-55 :shocked: Jag vill att objektet skall komma närmare hur gör jag då ? Jag har ingen båt så då misstänker jag att det blir med ett till objektiv. Du får ursäkta om jag verkar lite vass i tonen men jag skulle behöva hjälp med att skaffa ett större objektiv. Anledningen till att jag frågar är objektivet sourra vill sälja. Jag har inte fastnat för just detta för jag har inte en blekaste om vad jag skall ha. Du kunde ha skrivit bara “Det är inget fel på den linsen, det är snarare du som är begränsningen” så hade jag varit nöjd. Faan det känns nästan som jag vaknat på fel sida 😉

//Björn

• Knatte

Gäst
    21 juli, 2007 vid 06:54

@Bjornen 398950 wrote:

//Björn

Får du ett bra pris på den gluggen så skall du slå till 😀 Det kommer fungera till det du skall fota. 🙂 :tongue:
    Jag har ett liknande objektiv 100-300 4.0-5.6 USM och är helt nöjd med detta:laugh: Så du lär vara nöjd med detta objektiv.
    I ditt fall handlar det väl mest om priset. Skall du köpa nytt eller slå till på Sourras beg:laugh:

• mag

Medlem
    21 juli, 2007 vid 07:23

Ja, det är ett kanonobjektiv för normalfotografen! Zoom är smidigt o ger dig flexibilitet.
    /Magnus

• Knatte

Gäst
    21 juli, 2007 vid 10:03

Kika och läs lite här…

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=252
    Det bör ju vara detta objektivet vi pratar om ?? Annars har du flera andra objektiv att kika runt på fotosidan.se

• bjornen

Medlem
    21 juli, 2007 vid 10:14

@Knatte 399014 wrote:

Kika och läs lite här…

Det bör ju vara detta objektivet vi pratar om ?? Annars har du flera andra objektiv att kika runt på fotosidan.se

Tack för länken. Det verkar vara ett objektiv som passar mig utmärkt om man kollar resensionerna. Jag har skickat ett PM med ett bud till sourra så om det är ok för honom så slår jag till.

//Björn

• ola_p

Medlem
    21 juli, 2007 vid 10:31

75-300 är inte världens skarpaste glugg, men för att fota surf så är det ett gigantiskt kliv upp från 18-55 (eftersom brännvidden är närmre det som krävs för surrffoto). Och för dom pengarna lär du ha svårt att hitta nått som är bättre. Och som de flesta andra sagt, det är inte i prylarna det ligger.

• nlc

Medlem
    21 juli, 2007 vid 12:49

@Knatte 399014 wrote:

Kika och läs lite här…

Fast är det inte lite märkligt att många som recenserar sina egna prylar på både FotoSidan.se och SurfZone sätter (förhållandevis) höga betyg ? Eller är det för att vi prylfantaster sällan gör dåliga köp :wink:?

Slår ett slag för http://www.the-digital-picture.com för hyffsat balanserade omdömen på både gluggar och hus från Canon.

• styret

Medlem
    21 juli, 2007 vid 16:22

jag tycker det är en bra glugg. har ingen själv men har plåtat en hel del med den. den är riktigt bra för billiga pengar.
    får du den billigt (typ allt under nypris då det redan är billigt) så är det ett jävligt bra köp. tycker jag

• jp360

Medlem
    23 juli, 2007 vid 09:53

Tänkte bara tipsa om följande
    http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=63792

Grymt bra objektiv för fotografering av surf.
    Mkt bra pris med tanke på att konvertern ingår.
    Vid bra ljusförhållande spelar objektivet bra tillsammans med konv.
    Har även använt konv. till 70-200 2.8 som spelar bra ihop i alla ljusförhållanden.

Sida 3 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bästa gluggen för surf!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.