Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bästa gluggen för surf!?

• ola_p

Medlem
    22 januari, 2008 vid 19:17

Här är en tråd på ett annat fotoforum om just 40D vs. D300 valet… http://www.fredmiranda.com/forum/topic/607406

• spray

Medlem
    22 januari, 2008 vid 21:12

Stämmer det att D300an har CMOS sensor vilket ger mkt mer högkvalitativa bilder än Canons 40Ds CCD sensor?

• ola_p

Medlem
    22 januari, 2008 vid 21:54

Som sagt var. Kolla om du föredrar optiken som nikon erbjuder framför den från canon.

Kamerahusen blir ändå gamla så småningom, och bägge är ruggigt bra. Alla dslr kameror producerar fantastiska bilder bara du har tillräckligt bra optik på dem.

• lars_k

Medlem
    23 januari, 2008 vid 07:12

Som Ola säger så är det optiken som är klart viktigast för bra bilder, sen kommer sensorn etc.
    Köp du Nikon om den ger bäst känsla (så var det för mej). Nikon-optik finns i mängder till bra pris begagnat. Och såå mkt skiljer det inte mellan Canon och Nikon för samma optik. Om man kollar prislistorna kan det slå lite åt båda hållen tycker jag. Dessutom behöver du ju inte köpa Nikon-gluggar. Finns ju Sigma, Tamron, etc också.
    Menmen, till Canon finns det fler att välja bland i “mellanklass”. Tex 70-200/4 som Nikon saknar.
    Bra grejjer både Nikon och Canon. Men känsla är alltid känsla. Precis som med surfprylar. 🙂

..och du behöver ju inte köpa nytt heller. Jag köpte billiga beggade grejjer (D50 kit) för att kolla om det var roligt med foto. Det var det. Så nu klurar jag på en D300…verkar grym! 😉

• adde

Medlem
    23 januari, 2008 vid 08:17

Såg en canon 300/2.8 på ebay… hmmm….

• ola_p

Medlem
    23 januari, 2008 vid 08:37

@adde 440396 wrote:

Bara att slå till.

• spray

Medlem
    23 januari, 2008 vid 10:55

Några objektivalternativ till D300an, Är iofs inte säker på att alla passar till en D300. Vad skulle ni satsat på som första normalzoom?

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF Macro till Nikon.
    Ca 3500kr

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Nikon AF
    Ca 4000kr

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
    Ca 3300kr

Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX till Nikon
    Ca 6600kr

Vad är det för fel med “SUPERZOOM”? Detta är prisbelönt:
    Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED
    6 590 kr
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200DX
    Med den skulle jag ju kunna fota lite surf på nära håll och även porträttbilder..
    @Lars_K 440391 wrote:

nu klurar jag på en D300…verkar grym! 😉

Ja, gruppköp i maj? 🙂

• spray

Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:45

@adde 440396 wrote:

2,8 vid 300mm ?! Oj, vad kostar ett sånt?

• adde

Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:49

@Spray 440476 wrote:

2,8 vid 300mm ?! Oj, vad kostar ett sånt?

2 kilo euro

• lars_k

Medlem
    23 januari, 2008 vid 15:55

Köper du en ny kamera brukar du få ett hyffsat “kit-objektiv” med huset till ett bra pris. Är ju lämpligt normalzoom att börja med.
    Av de objektiven du radar upp beror väl mkt på vad du ska ha dem till. Men konstant f2.8 över zoomrangen är ju alltid trevligt.
    Superzoom är bra på resor etc då man inte vill släpa på en massa utrustning och vill ha ett och samma objektiv till allt. Dock är så mkt zoom lite av en kompromiss. Läste dock ett test av Nikon 18-200 objektivet, fick toppbetyg.
    För surf räcker det nog inte riktigt till med bara 200mm. Och f5.6 är ju lite för klent om du vill använda telekonverter.

• spray

Medlem
    23 januari, 2008 vid 20:27

@Lars_K 440481 wrote:

Köper du en ny kamera brukar du få ett hyffsat “kit-objektiv” med huset till ett bra pris. Är ju lämpligt normalzoom att börja med.
    .

Tänkte skaffa mer ljusstarka objektiv eftersom jag fotar action i lite svagare ljusmiljöer.. eos 400D:s kitobjektiv var ingen höjdare i allefall 🙂

• Knatte

Gäst
    23 januari, 2008 vid 20:33

@Spray 440517 wrote:

Tänkte skaffa mer ljusstarka objektiv eftersom jag fotar action i lite svagare ljusmiljöer.. eos 400D:s kitobjektiv var ingen höjdare i allefall 🙂

Nästan inga kitobjektiv till varken Canon/Nikon/Olympus/Pentax duger till någonting seriöst… Det är objektiv som kostar några 100-lappar att tillverka eller så.
    Skall du få bra kitobjektiv, så måste du köpa “uppgraderingsobjektivet” som är några 1000-lappar dyrare i paketet.
    Jag köpte min EOS 40D utan objektiv, då ett vanligt kitobjketiv bara var skräp. Tror jag tog max 50 bilder med medföljande objektiv till min tidigare 350D.
    Tyckte det var ett skitobktiv rent ut sagt….

• spray

Medlem
    23 januari, 2008 vid 22:48

@Knatte 440521 wrote:

Tyckte det var ett skitobktiv rent ut sagt….

Vad får man för bildkvalitet i 3-6000kronors klassen om vi snackar f/2.8 normalzoom?

• Knatte

Gäst
    24 januari, 2008 vid 05:46

@Spray 440540 wrote:

Vad får man för bildkvalitet i 3-6000kronors klassen om vi snackar f/2.8 normalzoom?

Har ingen sådan zoom, men lägger du upp 4000-6000 pix, så lär du få en bra zoom.
    Typ denna kanske?? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C

Canons egna är ju liiiite dyrare http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF2470

Nu har jag bara pratat Canon, men pratar vi Nikon pratar vi nog samma priser eller dyrare..

• lars_k

Medlem
    24 januari, 2008 vid 06:51

@Spray 440540 wrote:

Du får säkert mkt bra bildkvalite när du köper Sigma eller Tamron, och f2.8 är ju nästan nödvändigt om du ska fota action i taskigt ljus. Men såklart är det mer “känsla” i att ha ett äkta Nikkor.
    Det har säkert bättre glas, snabbare och tystare Af, vädertätning etc, och andas allmänt mer kvalite i bygget. Men frågan är om det är värt 2-3 ggr så mkt i pris…

Sida 9 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bästa gluggen för surf!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.