Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa kolfiberbommen?

  • ola_p

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 11:23

    Svar till:


    Kört Chinook i 2 år nu. Har aldrig varit så nöjd med en bom. Funkar sådär att köra direkt på RDM dock, bättre att ha spacern på plats. Frontbeslaget är kanon, sitter som berget. Och… Till skillnad från nästan alla andra bommar: den går att skruva isär så att du får med den på flyget!!!!

    .s

    [/ QUOTE ]

    Numera så passar frontbeslaget bättre på rdm än på sdm! Tycker jag iaf, man får ju se till att det blir tight men, det gäller ju andra bommar också.

    Å rambo, observera att det är kolbommen vi snackar om här.. Vilket ju är en helt annan sak..

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    5 oktober, 2005 vid 11:34

    det va som fan, en sådan liten detalj, hur kunde man “missa” grin.gif

    vägra Chinook, våga hata! chinook!
    ge mig ett C, ge mig ett H, ge mig ett i, ge mig ett o, och ett o till..och ett k, va blir de?!!? hata chinook.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 11:35

    Tycker också att Chinok är mycket bra. Dock är längdjusteringen det som gör att jag valde Local Spirit. Jag har där 140-200 vilket gör att jag kan köra 4,0 – 6,4 på en enda bom. Chinook kommer jag inte ihåg exakt men det är kortare justering på den, vilket gör att man måste ha en bom till för segel i det övre registret / Joacim

  • lars_k

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 11:42

    Har du nåt mer att komma med än en högljudd stinkande prutt Rambo?
    Vad var det som pajjade på din Chinook-alu?

  • gurra1978

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 11:46

    Jag har kört Local Spirit 140-200 kolbom. Den var väldigt bra och prisvärd. Höll för Torö och då håller den för allt.

    Sen köpte jag en Chinook kolbom och den är också väldigt bra. Jag gillar att den är smalare mellan rören och om man tycker det är värt typ 500 kr extra så bör man slå till.

    Sen så köpte jag även en Prolimit kolbom med 27 mm i greppet. Den är så grymt skön. Billigare än Local Spirit också och det är nog det mest prisvärda köpet. Kol, smalt grepp, billig. Sen om det håller vet jag inte, det återstår och se laugh.gif

  • endy

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 11:56

    Denna längden torde väl täckt det?
    Wave 137 cm – 198 cm 29 mm 2.5 kg

    I övrigt tror jag att chinook bommen är bäst gällande pris/prestanda, finns väl viss anledning att hälften av alla pro på maui kör chinook??
    Jag är iaf grymt nöjd med mina två kolbommar, bästa bommen jag haft!

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    5 oktober, 2005 vid 11:57

    va de något mer eller?..nä det var bra så.
    “nattbuss 807” grin.gif

    Nej, vet att det ballat ur, har inget negativt att säga om Chinook, det var första bomen jag handlade med ledat frontbeslag, var grymt nöjd med den bomen.
    Körde den i Elyaque till 4.0an grymt mycket, skön bom.

    Å om man vill ha en bom till dem mindre storlekarna kan man likaväl ha alubom.
    å till dem större kan man satsa på en kol om man känner för att punga upp dem stålarna.

    Som någon skrev, att dem kört på local eller va de var för boom bara för dem hade spelet 140-200.. låter som han haft ett dragspel på vattnet, svajigt värre måste de vart?
    Rekomenderas inte att köra på max.

    Annars finns det en grym bom jag upptäck först iår, Prolimits carbon bom, riktigt smalt grepp för kärringhänderna, ledad front.
    Kvaliten på den kan jag inte uttala mig om, har bara haft den dryga 3 månader..men jag hoppas den har längre lifslängd än min första kol bom, aka Northsail = riktigt skit!!!
    har kvar den å surfar på den, men den har pajjat lite varstans..ex grippet har lossnat på sina ställen, samt att bakstycket har lossnat å blivit fasttejpat igen med silvertejp, det samma gäller låsinfästningen för juseringen, oxå silvertejp varje gång man skall byta hål.
    Helvettes skit!!!

  • footloose

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 12:00

    Har en Alu Chinook som sitter bra på RDM utan shim. Bra förrutom att minsta längden är 137 cm. Bara jobbigt att hålla på och räkna med ojämna tal crazy.gif Lättare att dra dra tex 140 från 152 smirk.gif

    Skulle jag köpa en kol nu skulle det bli en Gulftech. 27 mm grepp, bättre böjkurva fram (Streamline har på deras bom en kraftig böjkurva fram för att sedan vara helt rak bak. Ska bli ett mer anatomiskt grepp, vilket jag definitivt tror på)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 12:02

    137-198 räcker. När jag köpte förra året var Chinooken kortare typ 145-190 eller så och det var det som gjorde att den föll / Joacim

  • lars_k

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 12:07

    Aha. OK. Verkar som Chinook vore ett bra val om man skulle gå över till Carbon.
    Annars ser nya Tecnolimits XTR Carbon ball ut också med sin nya “revolution” böjkurva. Kan passa mej som håller framhanden nästan vid masten.
    Har deras Custom-Alu bom nu och den är najs.

  • _alexander

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 13:04

    hur stort e spannet på prolimits procarbon?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 13:23

    Hej Magnus!

    på en sommar köred jag av två HPL på exakt samma ställe vid relativt normal segling. Dom gick av ungefär en decimeter från frontbeslaget, precis där det tjockare röret smalnar av och blir tunnare. En gick av i en gipp och den andra gick av vid ett försök till Grubby (som jag inte kunde då och inte heller kan idag) sedan gick en av vid landningen av en ikrokad lite framåt precis vid främre hängseletampens ena fäste. Tre bommar på kort tid som jag själv förbrukat och vet många fler som råkat ut för samma grej.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    5 oktober, 2005 vid 13:23

    140-180 är min.

    160-200 är nästa har jag för mig.

  • basse

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 13:43

    XTR’n ser ut att ha liknande kurva som de bommarna Angulo kör med. Smala och mycket runda i frammen. Nu har de dessutom roterbar front och det är ju att föredra för oss som är resliga Lasse.

    Årets Chinook har en ganska kul kurva också. Den är nästan helt parallell i början för att böjja av i en vinkel och gå rakt ihop igen. Mycket smal för att komma över riggen i bottensvängen. Jesper berättade att Hot testade fram en bom som var ruggigt smal men den kastades för de trodde att ingen skulle köpa den för den var så annorlunda. Iof behöver inte vi så smala bommar eftersom vi inte lägger ner riggen som de.

    Skapligt bra med XTR’n måste vara längden. 150-210 täcker in segel från 4.0 till 7.0 utan problem.

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 21:05

    Ajdå det var ju inget vidare. Men jag tror bara att en arsmodell av HPL haft problem .Annars är det en erkänd kvalitetsbom vad jag vet och ett helt lass med proseglare på Maui vågar fotfarande köra på dem. Tror inte att de problem du hade gäller idag(?)

    Har själv kört LSpirit och CHINOOK och är grymt nöjd med båda.
    /Magnus

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa kolfiberbommen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.