Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa kolfiberbommen?

  • jakob_s

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 22:33

    Jag har en Gun Wave Carbon 140-200cm (2695 kr) och en kult kol 180-240. (2700kr *140-190=2500kr)
    kulten fick jag tidigare idag..
    Så därför kan jag inte uttala mig om den.. annat än sånt som är baserat på titt och kläm.
    Den verkar dock riktigt gedigen med iögonfallande grovt frontrör, som roterarde fint inne i det ledade frontbeslaget.)
    29mm grepp.
    3 rullar på bakbeslaget.
    47cm mellan rörsidorna där det är som störst avstånd (inner till inner).Notera att det fins två bom storlekar som är mindre, den minsta, 140-190, är garanterat betydligt smalare mellan rören.

    Gun bommen har 42cm mellan rören där det är som störst avstånd (inner till inner)
    31,5mm grepp !
    I 198 cm är gun bommen mycket styvare än min makai 180-240 alu när den också är 198cm
    I 180 är den betydligt mycket styvare än makaien är oförlängd..

    Gun wave carbon har jag inga problem att rekomendera !

  • surfmanj

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 06:15

    Jag rekomenderar Prolimit:s Kolbommar. 160-200 med grymt smallt grepp, finns även en större storlek.

  • pelle_o

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 07:12

    Jag kan inte hela marknaden men knäckta Prolimit har jag sett frown.gif, däremot verkar Locals bom ha få reklamationer smile.gif.
    Pelle

  • culing

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 07:17

    Knark é gott!

  • surfmanj

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 13:49

    Svar till:


    Jag kan inte hela marknaden men knäckta Prolimit har jag sett frown.gif, däremot verkar Locals bom ha få reklamationer smile.gif.
    Pelle

    [/ QUOTE ]
    Prolimits -04 bommar var inget bra men dom blev ju också blåsta av fabriken, skulle ha varit i ett stycke men fabriken satten en skarv, och där gick den ju av också! Men dom nya är så grymt goa! grymma bommar för en fin peng!

  • bonasurf

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 15:12

    Svar till:


    Chinooken är helt okej, rent av riktigt bra.
    Localspirits kolbom är dyrare än ws.ses men den är en bra mycket bätre bom. Dom ser likadana ut, men det gör även Gulftech, Gun, Amex, Tekkno sport med flera och dom bommarna är inte exakt likadana.
    Neil Pryde X9 är det allra bästa du kan köpa, men den kostar jättemycket (typ skitmycket).
    Ett alternativ är NPs X6 om du vill ha en bra bom för mindre segel. Att den består av mestadels aluminium är kanske inte så sexigt men faktum är att i kortare längder föredrar jag den framför min HPL-bom (fullkol och smalt grepp)den är en bra bom med skön distinkt känsla. HPL-bommarna är för övrigt sköna att segla med men dom håller inte.
    Du har lite andra alternativ också, Tehnolimits och så vidare, men bom skulle jag handla där du har lättast att reklamera för det är nog dom saker som går sönder oftast och som är skitsvåra att segla utan.

    [/ QUOTE ]

    Vad är det som gör local spirits bom bättre än vindsurfing.se trots att de ser precis likadana ut?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 16:07

    Det finns bara EN bom som håller världsklass å den heter Neil Pryde X9.

    “what is understood is no need to discuss”

    Douglas Thomas

  • basse

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 18:07

    Svar till:


    Det finns bara EN bom som håller världsklass å den heter Neil Pryde X9.

    [/ QUOTE ]

    X9 WAVE heter den faktiskt

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2005 vid 18:14

    X9 boom 100% CARBON
    Pris: 2,502.45 DKK
    http://www.surfstore.dk
    Pro-line-X-9-booms%20ST.gif

  • poppo

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 06:24

    Bommen på bilden är X6 dvs hybrid-bommen alu/kol. En mycket bra bom (kan lätt jämföras med billigare kolbommar i känslan/prestandan!).

    X9 kostar mer (och är bättre) och ser ut så här:
    boom_x9_2.gif

    Svar till:


    X9 boom 100% CARBON
    Pris: 2,502.45 DKK
    http://www.surfstore.dk
    Pro-line-X-9-booms%20ST.gif

    [/ QUOTE ]

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 07:16

    Dankska agenten för Tushingham tar in en brittiska MK’s kolbommar som är grymma. Till det facila priset av SEK 2900. Killarna bakom MK har bland annat varit med att ta fram HPL’s bommar.

    http://www.mkwindsurfing.com/booms_carb.htm

    http://www.tushingham.dk

    / Andy

  • jakob_s

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 09:06

    Nej Det är inte X6..Dom har inte ens nån bom som heter så.. wink.gif
    X9 och X7 heter deras kol bommar..

    än värre.. Att dömma av bilderna på X9, X7 och även MK’n så ser det ju inte ens ut som att dom har ledad front !?!

    En eller några plattlandningar från ett par 3 meters höjd och man är utan bom..

  • jester

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 09:11

    Jodå. X6 är en hybrid. En alubom med kolbakstycke, och bilden föreställer mycket riktigt en X6. Och priset är oxå ungefär vad man får betala för en X6. Så felet ligger i rubriken på danskens sida.

  • jakob_s

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 09:28

    Snackar inte ni 2 Neil Pryde nu ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 11:58

    Dom pratar neil pryde.
    NP X9 är the shit.
    Styv, tunn, hållbar.
    Beslaget på X9:an är gjort i kol och gör infästningen styvare mot masten.
    Passar inte rakt på en RDM, men med shim sitter den riktigt bra. Beslaget ligger an något längre mot masten än konventionella beslag. Därför kan man behöva modda en standard-shim lite för att få det att funka.
    Man fixar det lätt med en kniv.

    /Bosso

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa kolfiberbommen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.