Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Lidköping-spoten torsdag? Båtgården?

• Bästa Lidköping-spoten torsdag? Båtgården?

Publicerad av diil på 2 augusti, 2006 vid 10:30

Jag måste köra Borås-Stockholm imorrn och tänkte få lite surf på vägen. Lidköping ligger bäst till (har hört mycket ont om Vättern..) så var i trakterna är det bäst att plumsa? Jag såg Båtgården på Ytspänning, finns det andra bättre ställen? Planen är att träna spockar som besatt.. Vilken spot kollar ni på Windguru för Vänern? Man tackar för all hjälp! /D

diil svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • basse

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 10:36

Ahh.. Båtgården skall ju gå av på NO har jag hört. Berätta hur det var sedan.

• judo-freddan

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 10:45
    Diil wrote:
    Jag måste köra Borås-Stockholm imorrn och tänkte få lite surf på vägen. Lidköping ligger bäst till (har hört mycket ont om Vättern..) så var i trakterna är det bäst att plumsa? Jag såg Båtgården på Ytspänning, finns det andra bättre ställen? Planen är att träna spockar som besatt.. Vilken spot kollar ni på Windguru för Vänern? Man tackar för all hjälp! /D

Det onda man kan säga om Vättern är väl att det blåser för lite och sällan. När det väl blåser är det helt tvärtom. Bra vågsegling och freestyle, kristallklart sötvatten och en massa fina beacher med bra riggytor. Imorgon blåser det. I och med att det är NO skulle skulle jag om jag var du testa det här spotet som inte ligger alltför långt ifrån din rutt imorgon. Hela Vättern kommer att ligga på och det är en lång och djup sjö..men du ville ha plattvatten va?

• basse

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 10:48

Alltså… Vänern och Vättern är inte samma sak! Den ena är rund och den andra är avlång.

Annars kan du väl stanna till på Tvärskogsudde i Roxen, om du tar E4’an alltså. På NO ligger det väl på över hela sjön där.

• surfpunk

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 11:54

Båtgården är det bästa i Lidköping,fungerar riktigt bra vid vindriktningar från N-ONO.Ska iofs helst vara över 10m/s för att det ska börja bygga vågor,vid kuling+ på N så kan det bli upp mot 2m och är rätt likt träslövsläge faktiskt.Fina branta vågor som är klockrena att hoppa på,Vänern är en STOR sjö.

• budda

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 13:43

foreca lovar 95% över 10ms no. Så jag funderar på en liten tripp. Åker troligen från kungsamn i morgon vid 07.00

• judo-freddan

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 13:51

Avlång = fetch = vågor. Djup = vågor. 10 Nov i fjol var jag ute i varamoviken. Nu blåste det visserligen mer än kuling men 2,5m i en insjö är inte dåligt. You were saying..?

• diil

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 22:19
    Judo-Freddan wrote:
    Diil wrote:

Det onda man kan säga om Vättern är väl att det blåser för lite och sällan. När det väl blåser är det helt tvärtom. Bra vågsegling och freestyle, kristallklart sötvatten och en massa fina beacher med bra riggytor. Imorgon blåser det. I och med att det är NO skulle skulle jag om jag var du testa det här spotet som inte ligger alltför långt ifrån din rutt imorgon. Hela Vättern kommer att ligga på och det är en lång och djup sjö..men du ville ha plattvatten va?

Tackar för infon! Har alltid varit sugen på att testa Vättern, har åkt förbi många gånger när den legat uppiskad men aldrig haft stuffet med mig. Dessutom är det andra som höjt varnande fingrar som sagt. DOck ser ju prognosen rätt ut imorrn, jag föredrar lätt E4 framför E20, och eftersom du verkar va en hyvens karl Freddan (BT va? Jag har kompisen Ola L (hållf.) på BT i Mjölby) så tar jag ditt tips och satsar på Vätterns västra strand imorrn. Båtgården får vänta. Hoppas prognosen håller sig stadig under natten, man vågar ju knappt titta bort nu när man inte fått segla på hundra dagar drygt. Nån mer som ska dit kanske? /D

• diil

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 16:39

Vafan! Inte minsta krusning på ytan när jag passerade Jönköping idag!? Blev det någon vind alls under dagen i inlandet? Jag har en riktig rekordlista med bomkörningar den här sommaren, börjar tröttna.. Ge mig en veckas förvarning och en prognos som håller hela vägen, vilken site ska man gå till för att få det??

• judo-freddan

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 18:46
    Diil wrote:
    Vafan! Inte minsta krusning på ytan när jag passerade Jönköping idag!? Blev det någon vind alls under dagen i inlandet? Jag har en riktig rekordlista med bomkörningar den här sommaren, börjar tröttna.. Ge mig en veckas förvarning och en prognos som håller hela vägen, vilken site ska man gå till för att få det??

Gjorde samma erfarenhet och det betydligt längre upp. Sov i bussen vid Vadstenahalvön där ostliga vindar kommer åt. Kollade efter den sura hemfärden in vindmätarna och förklaringen var att blåsten tog en lite nordligare bana än väntat. Blåste 11,5m/s vid Askersund runt 13-tiden.. Snopet som f-n. Både windguru och windfinder sa ju samma sak och just det höll på att glömma Foreca..:tongue: Sorry att man skickade dig på bomkörning men…det såg ju onekligen bra ut.

• judo-freddan

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 18:50
    Diil wrote:
    Judo-Freddan wrote:
    Diil wrote:

Tackar för infon! Har alltid varit sugen på att testa Vättern, har åkt förbi många gånger när den legat uppiskad men aldrig haft stuffet med mig. Dessutom är det andra som höjt varnande fingrar som sagt. DOck ser ju prognosen rätt ut imorrn, jag föredrar lätt E4 framför E20, och eftersom du verkar va en hyvens karl Freddan (BT va? Jag har kompisen Ola L (hållf.) på BT i Mjölby) så tar jag ditt tips och satsar på Vätterns västra strand imorrn. Båtgården får vänta. Hoppas prognosen håller sig stadig under natten, man vågar ju knappt titta bort nu när man inte fått segla på hundra dagar drygt. Nån mer som ska dit kanske? /D

Yep, jobbar på samma beräkningsavdelning som Ola. En hyvens karl han med. Inte så hyvens av mig att skicka dig på bomkörning bara men när tre prognoser säger vind så vill man ju gärna våga tro dem..men icke..

• diil

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 21:36

No worries mate, jag valde ju själv! Dessa jäkla prognoser, kan varken leva med eller utan dem… Nästa gång kommer det säääkert att blåsa. /D

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Lidköping-spoten torsdag? Båtgården?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.