Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa mest prisvärda 5/3våtdräkten?
-
Köpte en NP 5000 för de 2500 riksdalerna i vintras och är hittills mkt nöjd. Oerhört varm (mkt varmare än 3000-dräkten), smidig och än så länge håller den ihop. Anser att problemen med att hålla värmen sällan ligger i dräkten – snarare i handskarna. Därför har jag även införskaffat Dakine CWG som är sköna, känns slitstarka och är relativt varma (dock inte fullt så varma som CWM). De fria fingrarna har sina för- och nackdelar, smidigare än tumvarianten…men som sagt känns kallare.
-
Jag har en maui magic 5/3 mystic flame som jag är kanonnöjd med.Har haft den flera säsonger. Kolla in
andra dräkter på http://www.ontopsports.com http://www.ontopsports.com/catalog_2/index.php?cPath=29&osCsid=c5bbfa55196b7ee4740c18807cb1727d
mvh Mwp -
När det gäller ordet “bästa” bör man nog specificera vad man menar
är det varmast man vill ha, smidigast, eller bästa kvaliten dvs håller med tiden?, jag tror inte det finns någon dräkt som är bäst på allt, finns det lär den inte bli billig.Jag tycker det svåra valet är om man ska ha en dräkt med enkel eller dubbelnylon…
Enkelnylon (gummi yta på utsidan)= smidig, ingen avkylning men ömtålig!
Dubbelnylon (tyg yta på utsidan)= Håller, vilket det genom tiderna visat men är kallare
enligt många.Jag har haft en rad enkelneopren som alla har gått sprick-döden till mötes, är inte speciellt våldsam med dräkten utan tiden tar helt enkelt ut sin rätt, är vansinnig trött på att de inte håller, min första Dubbelnylondräkt (GUL) håll tre gånger så länge, när det att hålla så verkar ja de flesta vara överens om att det är dubbelnylon man ska ha….
MEN! pratar man med surfare och återförsäljare hävdar nästa alla att det är enkelnylon som gäller (helt enkelt varmare och smidigare), det lustiga är att han som framhäver dubbel nylon säljer det märket som många hävdar är blad de bättre, enligt honom håller enkelneoprendräkterna klart sämre så han tar bara in den på beställning nu mer.
Vad som pratar för Enkelneopren är när man läser kommentarer från folk vars dräkter som har båda materialen (dubbel på de ställen som är mest utsatta) är att de områden som har dubbelneopren upplevs kallare, detta går ju inte att förklara bort och talar ju för enkelneoprenet
Min fråga är ju om det finns någon dräkt som kombinerar de två materialen, dvs
en dubbelnylon dräkt där ytter-nylon lagret är behandlar med något gummi så den ser ut och har samma funktion som en enklelneoprendräkt?//Glenn
-
rip curl raptor är jävligt bra. hade neil pryde innan( i och för sig 3000 modellen) men det är en jävla skillnad i både värme och smidighet.
-
Jag tänkte alltså inte höra om generellt vilken dräkt som är bättre eller sämre än andra, för det har vi som Robin länkar till redan diskuterat.
Jag är mer intresserad av vilka exakta exempel på dräkter det finns till salu idag, just nu, och vilka priser de har och så kan vi prata för plus och minus för att var och en få en bra uppfattning om den vi själva tycker är bäst och mest prisvärd av alla 5/3or.
-
O’Neill är ett märke som jag inte riktigt kan placera. För mig så har de ett marknadsföringsproblem, de har hårdmarknadsfört sin Psycho II, både på sin egen hemsida och med information och annonser i tidningen Boards. Sedan kommer de och säger att det inte är en vindsurfingdräkt utan en för surfing och att det är en vad-är-det-nu-den-heter-igen, X-Flex(?) som gäller för oss vindsurfare. Första året dessutom som Psycho kom ut med “double-glued” seams så fanns inte denna X-Flex(!) vindsurfingdräkten med denna feature. Dessutom så har nu NP tagit denna “innovation” till mycket bra användning och det är just det som den NP 5000 har som jag har idag. Jag antar att alla 5/3 från O’Neill har denna idag, men det vet jag inte.
Om vi pratar Pro-Limit, så har de mycket knapphändig information till och med på sin egen websida som vid första anblicken ser ut att beskriva sina dräkter bra men när man försöker komma åt info så kan i alla fall jag inte ens se om de har en sån där “collar” som man drar över huvudet så att dräkten tar in mindre vatten i nacken.
Alltså, än en gång, jag vill inte diskutera vilken dräkt som är bättre eller sämre än alla de andra utan bara ge lite ljus över den marknad vi har idag. Eftersom jag tycker det är svårt att hitta tillräcklig info själv. Egen erfarenhet är så klart intressant också.
-
Jag kör med en Gunsails Protec dräckt numer är den tydligen 4/3 tror den äldre varianten är 5/4 men jag kör den året runt och ja jag seglar hela året om utan att frysa. Denna dräckt tycker jag är prisvärd kostar 199 euro jag köpte min på vindsurfing.se för 1600:- för nått år sedan. Denna dräckt tycker jag är både smidig, hyffsat hållbar och varm. Men jag har inte så ätte mycke att jämföra med.
-
Jag har en NP 5000 och den är riktigt skön och jag har inte haft några problem med den. Perfekt också om man kompleterar med en tunn huvväst som man kan köra med över våtdräkten så att inget vatten kommer in.
-
Tydligen vann Prolimit Pro series nått test, någon som har tillgång till det testet och kan slänga upp det här?
http://www.pro-limit.com/displayitemv3comp.php?item_id=1598
Glenn
-
@Drakglenn 377448 wrote:
Tydligen vann Prolimit Pro series nått test, någon som har tillgång till det testet och kan slänga upp det här?
http://www.pro-limit.com/displayitemv3comp.php?item_id=1598
Glenn
I mitt eget högst personliga test så håller den inte tätt i nacken för att den inte har en sån där nackkrage som man drar över huvudet. Dessutom så har den ingen plats för skrevet så det ser högst omanligt för att inte säga roligt ut.
Om de bara kunde förbättra dessa två “detaljer”!
-
5/3 assault har flärp som man drar över huvudet (iallafall min). Hur stor pung har du? 🙂
-
Min Assault (06a) har såndär grej som man drar över huvudet. 07an har en hel väst som går hyffsat långt ner på bägge sidor, borde ju vara ännu tätare.
-
Bra att veta. Låter som det mest handlar om passformen på dräkter som finns idag och då har ProLimit också ett bra pris. Men det där med grenen vetifan om de fixat 😉
Logga in för att svara.