-
Bästa no-cam freeraceseglet?
Det finns säkert liknande trådar.. men ingen som direkt fokuserar på jämförelser mellan modeller/märken av no-cam segel av lite raceigare karaktär vad jag sett iaf. Jag skulle vilja höra era åsikter om olika modeller/märken, vad ni har för upplevelser och tips (och ev till salu).
Det är såklart gördyrt att köpa tre olika storlekar i liknade nya segel (5.5-7.5) likt de jag nedan länkat till:
https://www.windsurf.co.uk/test-type/7-0m-no-cam-s19/
Så vad rekommenderar att hålla utkik efter på begagnatmarknaden av snarlik karaktär (eller rent av vill bli av med själva)?
Bakgrund till min fråga:
Jag har egentligen bara 2 säsongers erfarenhet på brädan, jag är rätt grön så sett. Mitt först segel var ett Sailloft Traction 7,5.. Vilket jag erkänner är helt otroligt på att fånga minsta vindby och omsätta den till fart. Men detta med vattenstarter och gippar har varit relativt långt bort i horisonten till så sent som i lördags. Då jag fick prova en 5,9 vågrigg på min Tabou Rocket 125 L.Gipparna var så jäkla nära, vattenstarterna satte jag för första gången någonsin, flera gånger om (om än med onödigt mycket vattentrampande).Visst riggen var 1,1 kvm mindre än min minsta rigg (gammalt North WARP 7.0) men det kändes som att ett enklare segel så som detta verkligen gagnade mig i min tekniska utveckling.
Men just vågsegel kanske inte riktigt är rätt på min ändå relativt stora bräda (125 l) utan freeride/freerace vore nog bättre. Personligen söker jag något som såklart är rimligt lätthanterbart i chopp då Vänern kan vara lite stökig men ändå är lite mer åt racestuket än wave.
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är (bortsett från storleken) på ett wave eller freeride/freeracesegel i praktiken, men de är ju lite olika skurna i underliket samt profil.. Vilket säkerligen bör påverka karaktär, manöver/fart-fokus mm..
Så vad har ni för erfarenheter av olika märken och modeller av den typ av segel som jag ev söker. Det vore kul med era opartiska input i frågan annat än de annonser och de artiklar som jag hittills gått på. Men länken ovan inspirerar mig att se bortom cambers.
Vore verkligen kul att lägga vantarna på några hanterbart prissatta no-cam freercesegel, ca 3 st i storlekarna mellan 5.5-8 kvm.
Nörda på ordentligt och dela med er av era erfarenheter 🙂
Logga in för att svara.