Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Basta selen och varför?!
-
Basta selen och varför?!
Publicerad av above_the_law på 16 november, 2009 vid 11:32Måste köpa ny sele tyvärr.
Som att köpa nya snowboardboots…svårt att hitta något man gillar direkt och inte fn har man tid att “köra in” skiten!
Så vilka selar är mest populära på forumet OCH FFA VARFÖR?Nu kör jag Naish Diamond -08. Den ser inte mycket ut för världen men gillar den verkligen.
Söker:
En sele som ger skönt stöd och skydd för ryggen, men ffa bra rörlighet, d v s inte är ivägen när man ska böja ryggen frammå och i sidled för olika grabs. Gillar Naish lösning med att kroken är integrerad och sitter skönt utan att vrida sig, samtidigt som den är minimalt ivägen när man vill böja dig frammåt.
Har i o f s bättre pris på Mystic genom http://www.robsport.se, men anser det så viktigt med att få en sele som passar just min pygmé-längd att priset och märket inte får spela in. Sorry Rob;-)skotten svarade 14 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Jag körde Diamond tidigare men den var lite för låg och lös för min smak. Nu kör jag en Pro som jag är riktigt nöjd med. Bra stöd för ryggen, stadig utan att vara hård och spreaderbaren integrerad på samma sätt som du sett tidigare.
-
the mystic warrior has been totally redesigned though.. the straps on the spreader are connected directly to a large plastic plate that supports your back as opposed to being sewn to the sides of the harness material last season…
one thing that will put you off is the new system for closing the spreader… it was awesome before but not very flashy.. now its all flashy.. but impossible to close if you havent rinsed the sand off it… Nicely priced too I have to say.. I think you get a LOT for what you pay in the mystic…
Naish make kites… Mystic make harnesses…
-
inte för att det förmodligen kommer vara någon skillnad men när släpps 2010 versionen av warriorn? är där någon förresten som har prövat modellen shadow? låter batmanfräsigt.
behöver också en ny selejäkel.
-
mystic 2010 kommer nog rätt snart tror att det var december för en del av modellerna. Len10 warrior är troligtvis en av de bästa på marknaden om inte annat så den mest ergonomiska och mest testade. Men vill du prova ngn av dem på vattnet så hör av dig.
-
Jag gillar min prolimmit sele somfan, men jag är ute efter något som är så litet som möjligt. vill du ha något som du kan köra toeside i vågor med kan du ta en prolimmit det är rätt lätt att få den att vrida sig om man inte drar åt den innan.
Pat love ger stöd somfan och är svår att vrida runt kroppen så den behöver man inte spänna lika tajt för att få rätt stöd ikrokad.
jag har kört diamond selen med och jag gillar inte alls att den är så hög i ryggen utan att ge något direkt stöd, men den är säkert kanon för lite mer oldschool åkning.Det finns massa att säga om Mystic också men jag tycker att dom är lite klumpiga ungefär som pat loven fast den är lättare att snurra runt kroppen.
Själv vill jag köra på en prolimmit FX nästa år igen!
du får hör av dig 0760 959 246 om du undrar något mer, pallar inte skriva allt 😀 -
hildingdude;588605 wrote:Jag gillar min prolimmit sele somfan, men jag är ute efter något som är så litet som möjligt. vill du ha något som du kan köra toeside i vågor med kan du ta en prolimmit det är rätt lätt att få den att vrida sig om man inte drar åt den innan.
Pat love ger stöd somfan och är svår att vrida runt kroppen så den behöver man inte spänna lika tajt för att få rätt stöd ikrokad.
jag har kört diamond selen med och jag gillar inte alls att den är så hög i ryggen utan att ge något direkt stöd, men den är säkert kanon för lite mer oldschool åkning.Det finns massa att säga om Mystic också men jag tycker att dom är lite klumpiga ungefär som pat loven fast den är lättare att snurra runt kroppen.
Själv vill jag köra på en prolimmit FX nästa år igen!
du får hör av dig 0760 959 246 om du undrar något mer, pallar inte skriva allt 😀Tror vi har ganska lika önskemål i s f Anton. Vill också ha den så liten som möjligt men med lite bättre stöd och skydd för ryggraden än Diamond. Som du anade så måste den gå att vrida ganska enkelt eftersom det blir en hel del vågis ikrokad frö min del. Brukar funka bra om man har en rashguard, men med t ex Pat Love sitter för fixerad ändå.
Är det samma sak med Mystic Shadow mån tro…?
Tycker Pro Limit AH Pron ser lovande ut, men kanske onödigt brett “bälte” på magen under kroken…Fan, får nog köra med min gamla NP vindsurfingsele tills jag hunnit prova några stycken…
-
Tack för alla tips från alla som orkade svara!
Steffo är kanooon ibland…Aloha:-)!
-
Om du är ute efter en “mindre” sele, dvs med smalare ryggplatta, så är det inte Mystic Warrior II du ska titta på utan Mystic Firestarter. Jag tycker själv att Warrior II är för stor för hur jag är konstruerad, men att Firestartern sitter som en smäck.
Enda sättet att lista ut vad som passar bäst är som vanligt att prova…
/Kaj
-
sen kan du även kolla på tjejselar. Har kört några gånger med tjejens mystic hana sele och den är sjukt smidig! dock ger den för lite stöd för min del, men min rygg är också rätt kass så jag är sjukt krävande när det gäller selar.
-
above_the_law;588616 wrote:Tror vi har ganska lika önskemål i s f Anton. Vill också ha den så liten som möjligt men med lite bättre stöd och skydd för ryggraden än Diamond. Som du anade så måste den gå att vrida ganska enkelt eftersom det blir en hel del vågis ikrokad frö min del. Brukar funka bra om man har en rashguard, men med t ex Pat Love sitter för fixerad ändå.
Är det samma sak med Mystic Shadow mån tro…?
Tycker Pro Limit AH Pron ser lovande ut, men kanske onödigt brett “bälte” på magen under kroken…Fan, får nog köra med min gamla NP vindsurfingsele tills jag hunnit prova några stycken…
Nä jag bara anade hur du vill ha din selé. Jag vill ha min så liten som möjligt. Den bästa jag kört är Prolimmits pure girl XS den e fett nice!
HP selen är nog mer vad du letar efter! ger mer stöd men är deffenetivt inte i vägen när man kör!
-
Cortex;588630 wrote:Om du är ute efter en “mindre” sele, dvs med smalare ryggplatta, så är det inte Mystic Warrior II du ska titta på utan Mystic Firestarter. Jag tycker själv att Warrior II är för stor för hur jag är konstruerad, men att Firestartern sitter som en smäck.
Enda sättet att lista ut vad som passar bäst är som vanligt att prova…
/Kaj
Yupp, Warrior är för bred/hög. Har testat Firestarter men den är ju svår att vrida när man kör tåsida och vågrider höger (med våtdräkt på). Det där gummiliknande biter sig fast lite för bra tycker jag. Bra vid enbart TT dock.
Naish PRO har jag testat och gillar, men Falle har inga medium inne. Elite är ok men kändes inte helt 100.
Finns det någon i Sverige som har Prolimitselarna? (Falle har bara dräkter)
-
Är det inte så att man inte behöver få selen att slajda runt så mycket på Mystic? Så har jag upplevt det i alla fall. Bara låta bli att spänna den så hårt så slajdar kroken i alla fall med runt och den hålls nere tack vare den nedre remmen. Det är vad jag har upplevt på den i alla fall.
-
min warrior2 tycker jag suger sig fast för mkt för att funka bra till vågor. Ska nog börja köra min gamla warrior1 waist seat igen när det vankas vågor. den är grym till det trots att seatdelen är mindre vacker. 🙂
Dock är den ju på tok för klumpig för dig skulle jag tro.Nej testa en mystic hana sele, tror den skulle passa dig fint, glider runt bra och är i pygmestorlek.
-
Nicklas_H;588768 wrote:Är det inte så att man inte behöver få selen att slajda runt så mycket på Mystic? Så har jag upplevt det i alla fall. Bara låta bli att spänna den så hårt så slajdar kroken i alla fall med runt och den hålls nere tack vare den nedre remmen. Det är vad jag har upplevt på den i alla fall.
Tack för den vinklingen/möjligheten.
Hm, låter som en intressant lösning med den selen.
Spontant undrar man ju då om inte kroken “vobblar” för mycket ändå (trots nedre remmen) och åker uppåt. Även selen bör ju då kunna börja vandra uppåt om inte kardborrebältet under sitter som berget…Får nog vänta tills Robban kommer hem från Peru och testköra Firestartern i s f…
Danne “Besten”: Ska du ut och köra idag, morgon eller på fredan? Kanske kan få testa din FS?
-
Kitekraft säljer selarna hör med Putte om dom ha ngt inne!
Jag gillar inte selar som sitter på plats när man kör freestyle för dom gör så att man inte kan vrida kroppen ordentligt typ om man tar nuces eller ska över-rotera..
Logga in för att svara.