Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bästa sittsele?

Taggad: 

• Bästa sittsele?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 april, 2003 vid 13:43

Hej!

Jag funderar på att köpa ny sittsele och har några frågor som kan vara värda att reda ut. Jag vet att race selar har lägre krokplacering men är det allt? Funkar t ex en NP freeride sittsele bra eller är det stor skillnad på en riktig race sele? Ni får gärna rekommendera någon bra om ni vill…:-)
    /H

getwet svarade 21 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:14

Ibland kan man läsa och höra om sk “downforce”. Det betyder att man skapar ett tryck ovanfrån mot mastfoten. Downforce behövs vid formulasegling. En sittsele hjälper till att skapa downforce genom att hängselen sitter lägre än vad en midjesele gör.
    Själv känner jag knappast någon skillnad mellan de sittselar jag provat. För mitt vidkommande som ickeexpert är det först när jag har ett bra trim och när hela känslan sitter i höfterna som jag kan utvärdera om hängselen känns bra. Hängselen har ju dessutom inställningsmöjligheter som kan justeras. På vägen dit är det så många andra inställningar som måste göras att jag tycker att det är synnerligen svårt att uttala mig. Vidare är det väl så att en hängsele hänger med något år. Under 15 år har jag haft 3 sittselar men fler brädor än jag kan hålla reda på. Skall bli spännande och se om någon mer rutinerad courseraceseglare har något att säga om detta. Om det gör någon skillnad kan man ju faktiskt kosta på sig en bra modell med tanke på att kostnaden i det stora hela är försumbar.

Glad påsk

Sebastian

• getwet

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:29

Det här har disk. flertal tillfällen och ingen vet egentligen vad som är bäst. Förr kunde man se på slalom tävlingarna att tex Dunkan helt plötsligt klev ut och körde skiten ur allihop med ett ……….vågsele! En annan kunde plötsligt vinna wave med ett mycket lågt placerat sele……..?
    För dig och mig tror jag inte skillnaden rent praktiskt mellan en freeride och sittsele har någon betydelse. Hur vi däremot uppfattar selets bekvämlighet/ont i ryggen/mm är nog av större betydelse. Skillnaden däremot upp till ett vågsele är en annan sak, åtminstone för dig och mig, men tydligen inte för Dunkan!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bästa sittsele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.