Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa stället att lära sig vågsegling???
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Bästa stället att lära sig vågsegling???
Publicerad av royn på 20 februari, 2007 vid 07:48Var är det bästa stället att lära sig vågsegling på? Var finns de “snällaste” vågorna?
royn svarade 17 år, 8 månader sedan 21 Medlemmar · 51 Svar -
51 Svar
-
… Är där det är vågor och vind.
Internet(vindprognoserna) är världens bästa vs-uppfinning!
När du känner dig bekväm med ett steg så fortsätt till nästa.
Steg 1 – Apelviken, Lejet
Steg 2 – Vilshärad
Steg 3 – Gislövs hammar
Steg 4 – Åsa
Steg 5 – Torö
Sen finns det ju en hel hög med goa spots:
Trollskogen, Grönhögen, Mats väg, Rullsand etc. -
Eller så åker man till Gotland och kan köra på alla vindriktningar… 🙂
-
Ännu snällare vågor än Apelviken hittar man i Vättern, Varamon t ex, kanske lite FÖR snälla 😉
Men hur är det med kusten utanför Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik ja ända ner till Västervik, det borde väl gömma sig något fint vågställe därute vid någon vindriktning?
-
Vågorna kanske är snällare i Varamon men får man sidvind? Det är betydligt lättare att rida vågor i ren sidvind än i rak onshore.
-
Oscar;365983 wrote:Vågorna kanske är snällare i Varamon men får man sidvind? Det är betydligt lättare att rida vågor i ren sidvind än i rak onshore.
Sidvind får man inte men dock cross on på SV. Varudden kan ge sidvind på SO. Sedan finns det ju en del outforskade spots som ser lovande ut vad gäller detsamma.
-
Ja, och bara för att få prova på hur det känns att åka nerför en lite större våg de första gångerna är Varamon väldigt snällt, skulle något balla ur/gå sönder driver man snällt och behändigt in till en fin sandstrand utan sten (utom “norraste” delen).
Men igen då? Finns det inget fint vågställe ute vid östgötakusten, något på vindriktning nord till sydost skulle vara perfekt för mig som inte vill åka så långt…
-
stinger;366025 wrote:Ja, och bara för att få prova på hur det känns att åka nerför en lite större våg de första gångerna är Varamon väldigt snällt, skulle något balla ur/gå sönder driver man snällt och behändigt in till en fin sandstrand utan sten (utom “norraste” delen).
Men igen då? Finns det inget fint vågställe ute vid östgötakusten, något på vindriktning nord till sydost skulle vara perfekt för mig som inte vill åka så långt…
Mja, det där har väl dividerats lite här på konfen vill jag minnas men faktum är att jag aldrig har hört talas om något bra. Östgötakusten är ju väldigt kobbig och öig och därmed rätt svårtillgänglig men vem vet, någonstans därute kanske det gömmer sig ett Torö.. 😀
-
Fasen, någonstans längs kusten från Nyköping och söder ut borde det finnas ett “secret spot”….hmmmm!
Var finns Sveriges bästa vågor? Är det Apelviken, Torö….eller?
-
Jag har inte hunnit med alla vågor riktigt ännu, men några har det blivit.
Bästa vågorna för:
Vågridning – Torö, Gislövs Hammar, Åsa, Vilshärad
Hopp – Lejet, Apelviken, VilshäradKvar på spot-listan:
Trollskogen, Grönhögen, Mats Väg/Väddö/Salnö, hela Gotland, övriga Halmstadsspot, Judo-Freddans vätter-spots, Rullsand i riktigt bra förhållandenSo many spots, so little time…
-
aiiiight…. Antar att det är bara att packa bilen och ge sig ut på en “search tour” då!
Någon som gjort en “tour” på vårat eget Hawaii…gotland?
-
Kolla in http://www.surfsafarigotland.com eller eniro.se. Finns massor med guldklimpar med mycket sand på Fårö… mysigt, snällt, sandigt.
Rekommenderas varmt.
-
Kul att läsa att det är fler som testar vad Sverige går för. Jag har rest runt och provat rätt många spots nu och jag tycker Oåxen har bra koll. Lejet och Apelviken är hur bra som helst för att lära sig segla i vågor. Här är det långgrund, sandstrand, inga stenar direkt, inte strömt (i jämförelse mot tex Vilshärad), bra struktur på vågorna, lätt att plocka en våg att rida på, se när det är dags att hoppa m.m. Vågorna är små inne i viken och blir större och större och är relativt snälla. De rullar fint och snällt in på samma ställe om och om igen och dumpar inte (om det inte blåser typ + 18 m/s). Kan inte bli bättre för en nybörjare anser jag. Dessutom är det varmare i vattnet på västkusten än östkusten, blåser ofta och jämnare. Testa Varberg i vår sen är det bara att köra vidare på Oåxens lista. Torö vintertid är nog det mest hardcore man kan få anser jag, inte det bästa men det brutalaste.
Kolla här för några bra vågspots:
http://www.junkshop.nu/kulingvarning/spots/spots.htm
Logga in för att svara.