Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa stället att lära sig vågsegling???
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Bästa stället att lära sig vågsegling???
royn svarade 17 år, 8 månader sedan 21 Medlemmar · 51 Svar
-
Royn;366277 wrote:aiiiight…. Antar att det är bara att packa bilen och ge sig ut på en “search tour” då!
Någon som gjort en “tour” på vårat eget Hawaii…gotland?
Jahadå!:smirk: Där finns det både secret och inte så secret ställen..
-
Har försökt att få fram lite spot info mm om Åsa men inte lyckats hitta något förutom det som nämns på ytspänning. Vart ligger Åsa, hur tar man sig ditt mm.?
Help a brother out, please!
-
Åsa är inte det stället du skall testa första gången du ger dig ut i vågor.
Man seglar nära stenarna, speciellt då det är lite mindre vågor. Jag har bottensvängt rakt upp på en sten en gång…
Jämfört med apelviken/lejet så är vågorna tunga och snabba, och mycket svårare att tajma rätt.
Det blåser mindre inne bland vågorna.
Det kan vara mycket strömt vid launchen, stenarna är hala… Säger sig självt… Missar man en lite större dag så kan man få åka tvätt upp på stora stenar.
Det är en bit att bära grejerna då man absolut inte skall parkera nere vid hamnen (100meter upp i skogen vid uppställningsplatsen för båtar är det som gäller).
Det kan vara fullt av vågsurfare i vattnet, dom skall man inte segla på… Dom brukar dock försvinna från yttre när det blir lite större, då dom inte längre kan paddla mot strömmen.Jo just det, i åsa rider man vågor, inte hoppar.. Det är inte helt i allas smak.
Summa summarum, segla inte åsa innan du tröttnat på de fjösiga vågorna i apel…
EDIT: Såg att en kitare undrat också… Det är som sagt var lite stenigt och jävligt, finns begränsade ytor att dra upp en kite på.. Tror det är någon som testat och noterat att det var kass för kite om jag inte missminner mig.
-
Eller så tar du dig ett besök till Beerlanda en gooo dag. Fett att rida down the line på.. 😀
-
Om du är vädigt sugen på Åsa här är en bild med koordinaterna:
Men tänk på alla stenarna hela tiden!
-
Ja där ser man… Jävlar vad stenigt inre revet ser ut (udden i vänstra kanten)… Inte undra på att man träffat på en å annan sten med fena och bräda.
-
Åsa är ju lite unikt på flera sätt, inte bara att det är ett annorlunda namn på en ort och att det finns en bra surfspot. Det finns dessutom väldigt högupplösta satellitbilder, kan det bero på närheten till Ringhals…
Kolla maps.google.com så kan du se skofärgen på gubbarna på kärnkraftverket! Och när man ändå är inne på denn sajten kan man även kolla typ Diamond Head, undrar vad det finns för militära hemligheter kring den kratern. -
Ok, man ska väl kanske träna lite innan man ger sig till Åsa har jag förstått. Det är dock vågridning som jag vill lära mig ordentligt.
Har ett par år utomlands där jag surfade men vill lära mig det ordentligt med segel också. -
Då tycker jag du skall köra lejjet på sydliga vindar, typ 4.0-4.5, rena fina vågor som man kan få flera svängar på. Apelviken är lite stökigare och sällan mer än en sväng per våg.
-
Eller om du vill satsa på en biljett med Stena, åk till Hanstholm och kör vid Fiskfabriken, eller “The Middles” som man börjat kalla det:
I typ alla västliga vindar får du perfekta rena salsgolv, prydligt uppradade med 20 meters mellanrum. Ganska långsamma, men uppåt 3 meters face, får vilken stelbent gubbe som helst att känna sig som Robby. Om det händer något, hamnar man snällt inåt/norrut. Inga jobbiga strömmar som vid nere vid bunkrarna eller klitmöller. Ett riktigt bra nybörjarställe som verkligen levererar. Glömde en sak, vid västlig vind är det sideshore, om det är sydväst och lite tryck typ 15-17m/s, får du crossoffshore, men passa på innan dom dämmer upp hela härligheten och bygger vindsnurrorna.
Jag skulle nog vilja påstå att detta är ett av de allra bästa ställerna i Norden för en både noviser som PWA-gubbs. -
Nice, då är det bara att packa bilen och ge sig iväg till “middles”. Låter och verkar onekligen som en super spot. Nackdelen är väl att det ligger lite långt bort, men vad jag förstår så är det värt resan.
-
Middles är grymt om man skall utveckla sin vågsegling, är man helt grön kanske man tycker det är en anings strömt, men det är väl egentligen inte värre än en promenad från nästa spot… Som förövrigt är att rekommendera om det är lite trångt på middles, nästan lika bra och mycket mindre folk. Klittmöller är grymt på många sätt. Örhage är också lättseglat när det är litet. Finaste med med denna delen av DK är att det finns nått på nästan alla vindriktningar.
-
Middles är ofta rejält strömt och är det stora vågor kan det vara mkt dåligt drag i impactzone. Mkt lätt att man spolas och snabbt dras med strömmen neråt en bra bit. Blir en najs walk-of-shame tillbaka sedan! 🙂
Logga in för att svara.