Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa stället för SPEED i Stockholm?
-
Bästa stället för SPEED i Stockholm?
Publicerad av swe876 på 13 april, 2005 vid 07:57Många långa år har jag seglat på och undersökt de flesta spotsen runt Stockholm. Det finns ett ställe för de flesta vindriktningar och förhållanden, allt från Brutal stenstrand… till stora öppna fjärdar för sommarcruising.
DOCK!
Något jag saknar är ett klockrent ställe för SPEED. Känner någon till ett tillräckligt lång sträcka bakom låg vågbrytare någonstans? Båthamn? Lågt skär? Det jag letar efter är såklart så platt vatten som möjligt med möjligheter till jämn vind.
Förslag någon?
Jona – SWE876
rasmus_w svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Vi är några som letat och letat…….men tyvärr Jona har vi inte hittat något utmärkt ställe. Det jag först kommer att tänka på är iaf att kärringviken på Torö vid hård SO kan generera en plattvattensträcka på ett par hundra meter…..ingen superspot kanske men det går att ligga där och dra en bit.
Närmsta plattvatten (värt namnet)för oss 08:or är Gotland, där har jag hittat ett bra ställe, och kommer nog att finna fler.
Men även jag vore tacksam om någon kunde ange bra plattvatten i Sthlm……….. -
Bra fråga Jona, det vill också veta! jag önskar jag hade ett klockrent svar till dig.
Ska du satsa på fart i år? har du dammat av dina gammla slalom brädor eller köpt något nytt?
Kapellskär kan ge några riktigt fina ytor om man orkar kryssa upp mot gräsköfjärden(inga problem för en kryssar kung som dig ) man kör då bakom några låga koppar/skär och en hel del grynor… alltså inte helt optimalt. klockade mina 33,8 där förra sommaren. hoppas på bättre resultat i år
Bakom stenrevet på Salnö (Väddö) kan funka på nord vind ibland riktigt platt beroende på hur vinden ligger på.ps.
Grattis till den lillemvh
Boman -
Har ju haft förmånen i mitt liv att under ett par år dra runt med båt i skärgården en del… Och haft surfspotsblicken påslagen.
De allra bästa spotsen ligger ju, såklart, långt ut och sådär lagom otillgängligt. Men det gör ju utmaningen och belöningen desto större, som vanligt!
Nåja. Det finns ställen. Bäst kombination av potential och tillgänglighet anser jag nog att Sandhamn har. En liten båttur, “bara”.
Bäst potential och strunta i att det kan vara lite krångel att ta sig dit har helt klart leden mellan Stora och Lilla Nassa samt vattnen runt Huvudskär. Där finns det POTENTIAL. (har själv åkt båt på väldigt platt vatten i vindar över 15 m/s på båda ställena, lite osäker på Nassa dock).
Runt Singö har jag själv testat. Funkar! och nås med bil. Bästa vindriktningar är dock ostliga, vilka sällan leverar bästa vinden.
Speeeda På!
-
Håller med dig Masse med båt så har Sthlm yttre skärgård många fina speed vatten.
Bla. här på bilden i Söderarms ögrupp
-
Just Söderarm var faktiskt “no 5” på min lista.
Mest strax utanför Yttre Hamnskär. Där finns det repor att dra!
Att det sedan är ruskigt fint därute är ju ren bonus. Man kan nog överleva en vindfri dag där!
Skärgård På!
-
Jag seglar faktiskt en hel del i vattnen kring Sandhamn då jag spenderar mycket tid på Runmarö på somrarna. En och annan långtur har det blivit genom åren. Gotland Runt starten… Sandhamn runt… Diverse fyrar… Bullerö… Runmarö runt… Revernsgrundet… mm
Tyvärr måste jag informera om att några klockrena speedrakor är det ont om. Även om skären ser små och låga ut på bilderna ovan så är dom minst några meter höga och aldrig tillräckligt långa.
Små slalombrädor i kombination med små segel är inte det bästa för att ge sig av på långtur med. För att komma ut måste man alltså lasta grejerna på båt och sen hitta bra förtöjning för denna vilket jag gör regelbundet. I 15m/s + så kan det dock vara svårt, speciellt som man måste få iland grejerna och sen rigga… BÖKIGT och STÖKIGT minst sagt!
Skulle man sen få mastbrott eller liknande i dessa vindar kan man räkna med att ALDRIG lyckas komma tillbaka till sin båt, mycket hjälp är heller inte att hoppas på då det är få semesterfirare ute i sina båtar när det är speedförhållanden. Detta gäller för övrigt även när jag gör långturer ensam…
“Ska du satsa på fart i år? har du dammat av dina gammla slalom brädor eller köpt något nytt?” – Jag satsar inte på någonting förutom att vara PAPPA i år. Dock så dammade jag av min gamla slalomutrustning från 98/99 förra hösten och seglade med nyinförskaffad GPS några gånger i höstas. Det var kul att få direktinformation om hur fort det går. Jag konstaterade också att det är svårt att segla stadigt över 30 knop med chop… Det skulle vara roligt att se hur fort man kan segla på platt vatten! Grejerna hänger med fartmässigt även om de har några år på nacken.
“Grattis till den lille” – TACK! Roligare än segling!
Jona – SWE876
-
Nassa…. När jag tänker på det så borde det finnas bra speedraka någonstans där. Synd att det är smått otillgängligt…
-
Båt + 2 pers är nog ett måste för ett göra små utflykter av detta slag. Båten behöver ju inte vara så stor.
Har kört båt några gånger bakom framförallt Brandskärs skärgård och förvånats över hur platt det är bakom.
Bäst är ju delar med en massa småskär och grynnor som stoppar upp sjön men inte vind. Bästa förutsättningar jag sett har varit just Nassa och utanför Huvudskär.
Även runt Yttre Hamnskär finns många ganska låga skär. Öar som slutar på “hara” och “skär” vill vi inte ha, “örar” och “hällar” är det som gäller!
Leta På!
-
Erstaviken på en hård v-nv är grymt för speed, platt vatten och en lång surfsträcka.
-
nja den e så där tycker jag. man måste långt upp i viken för att det ska bli platt när det blåser mer och surfsträckan minskar ju högre upp i viken man kommer.
dessutom är den oftast byig på allt utom so.
5,3 v-nv vid ravinvägen. plattare längre upp men just här vid ravinvägen blir det lite chop:
[img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/3023DSCN2537-med.JPG[/img] -
Svar till:
Öar som slutar på “hara” och “skär” vill vi inte ha, “örar” och “hällar” är det som gäller!
Leta På!
[/ QUOTE ]
Håller med dig, defenitionen mellan kobbar,skär och hällar kan ju diskuteras.
hällar är dock det som gäller.
Söderarms skärgårs har ju ganska höga ö grupper till skillnan från andra i sthlm skärgård. -
Jag tror vi får tänka om. Ytterskärgården är större delen av året alltför svårtillgänglig för att vara aktuell. Det måste finnas något närmare.
Någonstans i Storstockholmsområdet måste det finnas en strand med ett fält några hundra meter innan skog, berg eller liknande tar vid. På ett sådant ställe kan man segla vid frånlandsvind.
Någonstans i Storstockholmsområdet måste det finnas en stor åker med ett dike eller låååång damm där man kan segla vid lämplig vindriktning.
Drömmer jag?
-
Det finns en massa kanaler i det här landet. Kan man inte bara ta och nagelfara dem lite och se om det går nån sån genom ett stooort öppet jordbrukslandskap. Jag har inbillat mitt att t.ex. Göta kanal på östgötaslätten kunde vara intressant. Nu vet jag att nån kommer berätta att man får rätt kass snittfart på 500 meter om man måste vänta på att slussportarna ska öppnas när halva sträckan är seglad, men nånstans måste det ju vara mer än 500 meter mellan slussarna.
Logga in för att svara.