Senaste nytt Forums Vågsurfing Bästa surfresemål i Dec/Jan?

• Bästa surfresemål i Dec/Jan?

Posted by surfsmurf on 9 maj, 2002 at 19:00

Tja!

Jag tänkte att jag skulle smita från landet i 4-6 v. i samband med årsskiftet (vill ha koll i god tid). Alternativen är Mexico, Australiens östkust och Florida. Det jag nu undrar é vilket av dessa ställen som é mest surfdugligt under denna tidsperiod. Dessutom vill jag gärna ha så mycket info som möjligt om ALLT (väder, utrustningshyra/köp, bra surfspots, passande weblänkar, local attitude etc). Troligtvis kommer jag åka ensam och trots att jag har rätt gott om skinn på näsan é jag ju ändå bara en liten tjej så har ni några varningar/tips som relaterar till det ta gärna med dem med oxå.

Kjams

//Justyna

anonym-anvandare replied 22 years, 4 months ago 2 Members · 37 Replies
  • 37 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    10 maj, 2002 at 17:02

Jag var förra hösten på Bali i Indonesien! Där vare shcyssta svall de flesta dagarna, funderar på att dra dit i höst igen! Billig som an å bo å festa åxå! kn ju glida iväg till vilken strand man vill för några ynka kronor! =0)

L8ter surf dude!

• surfsmurf

Member
    11 maj, 2002 at 17:50

Bali verkar ju onekligen juste. Fördelen med de ställena jag nämnde ovan är att jag får låna finfint hus och juste bil gratis under hela min vistelse. Alltså hade jag tänkt hålla mig till ett av de tre.

//Justyna

• anonym-anvandare

Member
    18 maj, 2002 at 11:42

Australien är klockrent under den tiden, varmt och bra vågor. Kanske lite crowded men det finns gott om ställen längs hela kusten. Vill man ha storstad kan man var i Sydney och surfa stränderna runt omkring. Finns en hel bra precis norr om Sydney från Manly och uppåt, Freshwater, Curl Curl, Dee Why osv. Längre norrut har du Byron Bay, Colongata, Burleigh Heads, Kirra osv. Börja i Sydney eller Melbourne och gör en “surfsafari” upp längs kusten! smile.gif

Mexico och Florida vet jag inte så mycket om.

• anonym-anvandare

Member
    24 juni, 2002 at 07:12

Tjena!
    Det absolut basta stallet att surfa under Dec-Jan ar helt klar Hawaii, ifall du klarar lite size. Jag bor i Australien och under Dec till Feb ar det sommar har och vagorna ar for det mesta skit (lyssna inte pa tidigare inlagg) sjalvklart har man de udda bra dagarna men generellt ar det skit under sommar manaderna i Australien. Indonesien har regn period under Dec-Jan sa det kan vara lite irriterande darfor allting ar alltid blöt. Indo’s sasong ar i Jun-Aug. Jag skulle rekommedera surfing pa norra halvklotet typ, Hawaii, Mexico, Costa rica, Purto rico, USA’s vast kust. Generellt ar det vinter manaderna som generarar swell pa norra resp. södra halvklotet. Aker du till Hawaii ta da med typ en 7.5ft och en 8.5ft puls en liten brada for sma dagar typ 6.2 – 6.6ft.

Have fun
    Surfs up

• surfsmurf

Member
    26 juni, 2002 at 16:37

I know! Har varit på Hawaii 2ggr, kom senast hem i April. Äääälskar verkligen det stället! Har dock bestämt mig för att jag nu är färdig som korttidsbesökare just där. Nästa gång jag åker måste jag stanna minst ett halvår, hellst längre. Tyvär har jag inte möjlighet till det förren tidigast om ett år så den trippen får vänta. Mexico ja. Har du ngn närmare koll på hur och var det funkar där borta. Kanske ngr bra sajttips eller så? É faktiskt rätt sugen på just det stället.
    Kjams!

• anonym-anvandare

Member
    9 juli, 2002 at 09:38

Or dudette!

• anonym-anvandare

Member
    9 juli, 2002 at 11:34

MAROCKO!!! Grymt bra och lite folk

• anonym-anvandare

Member
    16 juli, 2002 at 18:05

Later inte riktigt riktigt. Marocko och surf, ingen samklang precis, eller? Vart i Marocko skulle det i sa fall funka, och hur kallt ar det? Later faktiskt ratt skumt, har du varit dar sjalv eller har nan annan viskat?

//Surfchick

• anonym-anvandare

Member
    18 juli, 2002 at 10:46

Jo du!
    Hasch point, Anchor point och Cap Sim är ställen som du borde känna till eftersom du tydligen har varit runt i surfkretsar en tid…
    Marocko fungerar utmärkt mellan oktober och April. Ta en titt på [url=”http://www.wannasurf.com.”]www.wannasurf.com.[/url]
    Förresten borde du väl veta att Atlantkusten levererar en hel del grymma swell vintertid (lär dig lite geografi). Tycker du att surfvatten som är 18 grader som kallast är lite för kyligt för dig, får du väl fortsätta att drömma om Bali.

mackan

• anonym-anvandare

Member
    18 juli, 2002 at 15:16

Puerto Rico lär gå av, Guadelope skall oxå vara riktigt fint.
    /Jonas

• anonym-anvandare

Member
    18 juli, 2002 at 17:15

Du antar nog lite val mkt, tycker du inte? Jag har varit pa Hawaii tva ggr och akte dit av helt andra sjal an for att surfa. Att jag sedan efter att ha testat blev hooked ar ju knappast konstigt. Utover de tva tripparna har jag knappt surfat als, detta ar tex min forsta hemmasasong! Jag kanner dessutom inte en endaste surfer pa hemmaplan sa det blir inte sa mkt surfsnack – om det uberberomda Marocko tex.

Tagga ner lite va!

//Surfchick

• anonym-anvandare

Member
    18 juli, 2002 at 17:17

Har du ingen mer info om de stallena?

//Surfchick

• anonym-anvandare

Member
    19 juli, 2002 at 05:12

Du utrykte dig lite väl hårt själv utan att veta så mycket, men
    självklart skall du få mer info! Ett par mil norr om semestermeckat Agadir, ligger en by som heter Tarazout (hoppas att stavningen är ok). Här finns många grymma point breaks bl.a Anchor och Hasch point. Själv har jag inte varit där utan satsade mer på beach breaks. Strax söder om den gamla portugisiska kolonialstaden Essaouira ligger den lilla byn Sidi Kaoki. Här finns en lååååång strand som avlutas med en skön point som fungerar i olika swellriktningar. Strax norr om Sidi K finns även Cap Sim som är ett secret spot. Kommer du bra överens med localsen kanske de visar dig hur du kommer dit! Det går bussar från Essaouira till Sidi kaoki ett par gånger i timmen. Hyr man bil har man lite lättare att ta sig runt i landet och kan således forska på egen hand. Marocko är fortfarande ganska så oupptäckt vad gäller surfing! Maten i Marocko är helt ok. Inte helt välkryddad men bra. Ett tips är att köpa inhemska rätter så slipper man bli magsjuk. Hamburgare kan gå lite hursomhelst…
    Hoppas att du blir lite mer nyfiken på Marocko. Du kan vara där tre gånger längre ur budgetsynvinkel eftersom det mesta är råbilligt!

/Markus

• anonym-anvandare

Member
    20 juli, 2002 at 19:54

I ex.vis Mexico far jag boende och lanebil helt gratis. Det ar darfor det ar sa svart att avvika fran planen pa overvintring i “Svenskkolonin”. Fragan ar om Marockos laga prisbild kan uppvaga for detta. Mexico ar ju heller inte sa dyrt.

//Surfchick

• anonym-anvandare

Member
    22 juli, 2002 at 06:21

Åk till mex, det hade jag gjort. OM du har pengar över på senhösten eller vintern någon gång, skulle jag absolut rekomendera en restresa till Agadir eller Essaouira (apollo) på 2 veckor.
    Ha det bra och lycka till med surfplaneringarna!
    /markus

Page 1 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Bästa surfresemål i Dec/Jan?

You must be logged in to create new discussions.