-
Bästa tipset!
Funderar på om vi skulle kunna använda denna tråd till att skapa en bra idélista till surfare, nya som gamla.
Tanken är att dela med sig av alla bra tips man tycker sig ha fått under åren. Det dyker upp en massa frågor av typen, vilken bräda ska jag ha som första bräda till hur får man upp allt på taket.
Tänk om alla skulle kunna beskriva sina tips så skulle vi kanske få en möjlighet att samla upp detta, redigera lite och sedan ha en goda-tips-banner med allt från nybörjarprylar, packtips, m.m en möjlighet att kolla in varandras lösningar.Jag börjar med en trevare på vad jag menar så kan ni få övergänsa mig med era tankar.
Tankar till en nybörjare:
Gå en kurs, finns på Gotland, Stockholm Göteborg, Varberg och Haga Park på Öland. Du får (på gotland) grunderna både vad det gäller att segla men oxå att rigga, vilken utrustning som skulle vara bra att sedan införskaffa och hur vägen fram mot målet kan se ut, vill jag bli en vågnisse, freestyleknutte eller något där emellan. Detta ska man som nybörjare inte behöva gissa sig till utan vi kan visa hur man kan tänka.
Är man helt rudis aldrig stått på en bräda ska man börja med stor bräda 170 Liter + och ett litet segel 5.0 så man kan öva länge utan att ta slut. Detta konsept kan man efter två veckor på vattnet sedan överge. Det är sedan det lite krångliga kommer in för nu handlar det mycket om vikt… på seglaren, det är en himmel mellan 60 kg surfare och 90 kg surfare. Här behöver man testa vad man klarar av, kanske kan man som 90 kg surfare kliva in på en 140 litersbräda 75 cm bred. Väger man mindre kanske 120liter och 70 cm bred. Allt beror på vad man ska göra senare dvs ska jag sikte åt formula hållet ellet våghållet.
Ofta när man blir fast som surfare blir det två bädor för att man ska kunna segla i alla väder. En prylutvecklings kurva kan se ut så här:
1. Kurs med kursledarensprylar (se ovan)
2. Köp av egen bräda typ 120-170 liter och 5.5 och 6.5 segel en mast och bom
3. Kompleterar med mindre bräda strax under 100 liter 59 bred ev en 4.8 segel
Logga in för att svara.