Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa tipset!

• Bästa tipset!

Publicerad av charlieb på 5 maj, 2006 vid 13:13

Funderar på om vi skulle kunna använda denna tråd till att skapa en bra idélista till surfare, nya som gamla.
    Tanken är att dela med sig av alla bra tips man tycker sig ha fått under åren. Det dyker upp en massa frågor av typen, vilken bräda ska jag ha som första bräda till hur får man upp allt på taket.
    Tänk om alla skulle kunna beskriva sina tips så skulle vi kanske få en möjlighet att samla upp detta, redigera lite och sedan ha en goda-tips-banner med allt från nybörjarprylar, packtips, m.m en möjlighet att kolla in varandras lösningar.

Jag börjar med en trevare på vad jag menar så kan ni få övergänsa mig med era tankar.

Tankar till en nybörjare:

Gå en kurs, finns på Gotland, Stockholm Göteborg, Varberg och Haga Park på Öland. Du får (på gotland) grunderna både vad det gäller att segla men oxå att rigga, vilken utrustning som skulle vara bra att sedan införskaffa och hur vägen fram mot målet kan se ut, vill jag bli en vågnisse, freestyleknutte eller något där emellan. Detta ska man som nybörjare inte behöva gissa sig till utan vi kan visa hur man kan tänka.

Är man helt rudis aldrig stått på en bräda ska man börja med stor bräda 170 Liter + och ett litet segel 5.0 så man kan öva länge utan att ta slut. Detta konsept kan man efter två veckor på vattnet sedan överge. Det är sedan det lite krångliga kommer in för nu handlar det mycket om vikt… på seglaren, det är en himmel mellan 60 kg surfare och 90 kg surfare. Här behöver man testa vad man klarar av, kanske kan man som 90 kg surfare kliva in på en 140 litersbräda 75 cm bred. Väger man mindre kanske 120liter och 70 cm bred. Allt beror på vad man ska göra senare dvs ska jag sikte åt formula hållet ellet våghållet.

Ofta när man blir fast som surfare blir det två bädor för att man ska kunna segla i alla väder. En prylutvecklings kurva kan se ut så här:

1. Kurs med kursledarensprylar (se ovan)
    2. Köp av egen bräda typ 120-170 liter och 5.5 och 6.5 segel en mast och bom
    3. Kompleterar med mindre bräda strax under 100 liter 59 bred ev en 4.8 segel

Oregistrerad svarade 18 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • davo

Medlem
    5 maj, 2006 vid 13:24
    CharlieB wrote:
    Funderar på om vi skulle kunna använda denna tråd till att skapa en bra idélista till surfare, nya som gamla.
    En prylutvecklings kurva kan se ut så här:

1. Kurs med kursledarensprylar (se ovan)
    2. Köp av egen bräda typ 120-170 liter och 5.5 och 6.5 segel en mast och bom
    3. Kompleterar med mindre bräda strax under 100 liter 59 bred ev en 4.8 segel

Nu har ju du redan skrivit ALLT som finns att önska i ärendet, vad ska vi då med en tråd till?!
    1. Testa massa själv, själv är bäste dräng. Den som kämpar lär sig mer.
    2. Ät massa fet mat, bli en tjockis, skaffa en bräda på 170 liter och sitt på den och grilla entrecote.
    3. Strunta i ettan o tvåan, skaffa 3:an och vänner som kan visa hur det går till…

Totally gay, screw you guys….I’m going sailing.

/David

• johanc

Medlem
    5 maj, 2006 vid 14:58

Sälj aldrig knark till poliser….

😉

Johanc

• Oregistrerad

Gäst
    5 maj, 2006 vid 15:10

Tack Charlie

Funderade just över nybörjarinsteget, några i mina närhet frågade just kring detta !

Herr blåst

• caspern

Medlem
    6 maj, 2006 vid 15:07
    JohanC wrote:
    Sälj aldrig knark till poliser….

Fan det säjer någon nu

• tont

Medlem
    7 maj, 2006 vid 18:12

#1 Sträva efter att i största möjliga utsträckning undvika att landa på de ädlare delarna i samband med kastfall och dylika äventyr….ens cojones kan vandra längre upp än man tror.

#2 Försök inte lura dig själv att vinden kommit för att stanna, vilket motiverar att bränna på tok för långt ut, varje gång det kommer en vindby. Om du inte vill få en stilig överkropp av simmandet.

• mr_johan

Medlem
    7 maj, 2006 vid 19:03

Kan inte ge nåt bästa tips, men ett sämsta. Jag låter bilderna tala för sig själva. Skickar med en som är ett bättre exempel på hur det ska se ut också:P

ps. Den som uppfann den delbara masten borde få nobelfriset!

• Oregistrerad

Gäst
    11 maj, 2006 vid 12:23

Hm, tänkte kanske att det fanns lite mer att tillägga till ämnet men kanske är det roligare att bifoga alla fina takpackningar man haft genom åren. Ska kolla om jag hittar mitt foto då motorhuven blåste upp och vek sig över nosen på min fina Bic hardrock 1987…

C

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa tipset!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.