Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bästa vinter kite?
-
Bästa vinter kite?
Publicerad av yony på 7 oktober, 2002 vid 15:21vilken är bäst och är det värt det?
danne9595 svarade 16 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Skaffa en gammal foil, tex Windtools Mosquito.
Den har oxå lattor som man kan pumpa upp så att den håller formen lite bättre innan den har fyllt sig själv =mindre kraft dom första 10 s.. Men skit i dom, det är bara bra om det tar lite tid att fylla, då du kanske é tvungen att backa upp den mitt i powerzone.
Jag har kört 2 vintrar med en sån, 5,5m² (ca. 7,5m² Naish), och det har funkat bra, mycket bättre än vad den gör på vatten. Den är lättare att starta själv om du har på dig tex en snowboard, då dess backsystem gör det lättare. Har hört ryktes-vägen att en inflatable lätt får ”punka”. Kanske har nått med kylan att göra. Iofs har jag kört med en Naish 11,5m² och även kraschat den i snön och inte fått punka.
En foil är roligare då iaf jag tycker att man kan åka satans mycket snabbare än med en inflateble, vilket iofs kan leda till ett sjukhusbesök om man känner för att hoppa… Det GÖR ont att landa fel på tjäle! ! !
Mosquitodrakar borde det finnas ganska många som bara ligger och ”skräpar”, så lägg in en annons här på steffo å se om nån hör av sig…
Pris?!? -Jag hade inte betalat mycke mer än en lusing, för en i BRA skick (inga trasiga sömmar, punka på lattorna…)
Lycka till! -
PEGAS Twister är nog den mest prisvärda i vårt sortiment !
Vi har kört med Mosquito några vintrar och den är kanon, men Windtools har upphört.
/Mvh Lars S, http://www.dacon.biz -
Ett annat förslag är Slingshot B? serien, jag har själv inte provat dom ännu men dom är ju gjorda för ändamålet så det borde ju funka…
För mer info; Lasurf.
Ett billigare alternativ om du inte är säker är en nasa skärm, kanske inte bäst prestanda men lätt halva priset och lite till
För mer info: Kitepower.
-
Köpte in Mosquito 9+ i sommras som jag tänker köra på snö. Håller med om att de uppblåsbara innerpåsarna är onödiga, även på vatten.
Fråga: Ska jag ta bort ”kondomerna” på snö?
/Daniel
-
jag skulle rekomendera en Blade mk2 6.5, eller mindre.
otroligt bra landdrakar….om du ha någon billigare så är
Firebee att rekomendera…runt 3000kr för en ny 5.0:a -
Jag kör utan ”kondomerna”…
Jag hade i dom först, men upptäckte sedan att
dom lätt ”frös ihop” och sedan sprack.
Innan dom sprack ville ju draken inte fylla sig med luft,
vilket gör att den absolut inte blir så effektfull som önskat.
Så kör utan ! ! ! -
tack för alla inlägg. många olika förslag.
vad har ni att säga om flysurfer. dom funkar om inte jag har fel. hör hört att dom ska vara ganska bra.
vilken storlek ska man ha om man är en lättviktare och inte tänkt köra i storm utan snarare lättvind. och vad är ett rimligt pris -
hej
jag funderar på att köpa en torrdräkt så att jag kan köra i vinter men har hört
att inflatables kan spricka när det är riktigt kallt, stämmer det? -
så vidare inte vattnet är fruset så har du 4 + och då är det inga problem, det är nog mest snö och is som orsakar problem…
Vissa drakar har pajat andra har inte haft några problem, håll dig i vattnet så ska det nog gå
Torrdräkt; [url=”http://http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=kitesell&Number=84287&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1″]Torrdräkt[/url]
-
Hei! Har testet mange kites på snø her i Norge i løpet av de siste årene. Jojo et og Flexfoil Blade2 er helt klart de beste allround kitene. En størrelse mellom 5-6m2 er trolig det mest anvendelige dersom du bare skal ha en kite.
-
Anonym användare;53281 wrote:Köpte in Mosquito 9+ i sommras som jag tänker köra på snö. Håller med om att de uppblåsbara innerpåsarna är onödiga, även på vatten.
Fråga: Ska jag ta bort ”kondomerna” på snö?
/Daniel
men om man skaffar en kite utan uppblåsbar grej kan den användas effektift på vaatten då elrsjunker den och är omöjlig att få upp sen?:wink:
Logga in för att svara.