Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa vinterklädslen
-
Bästa vinterklädslen
Publicerad av klepper på 10 december, 2000 vid 19:12Det har väl tunnats ut lite i surfingleden eftersom det trots allt inte rikitgt är sommar längre. Så vad är framgångsreceptet, vinterlädsel á la millennium för att brädsegling ska vara möjligt hela vintern? Själv kör jag med en Gul 5/3 Steamer som faktiskt är ruggigt varm, handskar (kanske inte helt nödvändigt eftersom de inte värmer så mycket, huva (helt oumbärlig), sommarskor ( 3mm som är sönder inte det bästa) och flytväst från Skins i neopren som jag tror ökar på värmen lite. För min del är den stora överraskningen några killar i Askim som har grejor i kalsongerna (inte bara de vanliga grejorna alltså) utan någon slags påse som alstrar värme.
grinchen svarade 23 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag undrade vad de där påsarna var för något men om du säger att de hade dem i kalsongerna är jag inte värst imponerad. Händer är det enda som orsakar problem och en polare har ett antal ideer på lager. En ide är att köra med värmepåsar ovanpå handflatan på något sätt. En annan på prov är att köra med handskar innanför dräkten som då släpper ut varmt vatten från dräkten i handskarna, ett par billiga men lovande fiskehandskar.
Vi får väl se hur de fungerar.
-
Tjena.
Jag håller med om att det är händerna som är det största problemet med kylan, men det finns ju varma våt handskar att handla.
Problemet är väl att allt annat än bar hud mot bommen suger hårt, eller??Johan
-
Nu ett litet svar av en av dem som har använt dessa påsar. För det första så är vi väldigt medvetna om vart, och vilka kroppsdelar man har störst problem med vid surfing i “kallare” klimat. Detta har vi lärt oss genom att vara ute och segla. Våran grundtanke var också att kanske ha dessa fastsatta fram på bomen. Nu funkar dock inte detta i praktiken, då det visade sig att påsarna inte funkade om de blev allt för blöta. Dessutom visade de sig att de funkade bättre när de pressades mot kroppen på något sätt, sagt och gjort in med de innanför dräkten. Alla som kan något om den mänskliga kroppen vet nog att det påverkar övriga kroppen om man värmer upp vissa vitala ställen. Det är bl a därför vinterdräkter är extra tjocka runt bålen, och tunnare i armar och ben (ja, ja även för rörligheten). Nu är det så att vi även dagen efter provade att ha dem i ett läge vid njurarna dvs bak på ryggen och detta funkade utmärkt. En liten replik till någon som inte var så imponerad, vilket vatten skall rinna från dräkten och ut i handskarna om du seglar med en torrdräkt? Och om du skulle ha ett fritt flöde mellan handske och dräkt hur skall du då hindra vatten från att komma in? Skall du sy ihop handsken med dräkten?
-
Tja Frippe. Det låter mycket bättre som du säger att ha vid njurarna bak på ryggen och inte i “kalsongerna”.
Det är en polare som provar iden med handskar innanför dräkten. Vi får se vad han kommer fram till.
En annan kul ide men mer invecklad är att hänga på fodral att stoppa in händerna i på bommen. Det existerar på kajakpaddeln. Det är faktiskt den bästa iden jag fått höra hittills.
-
Jag tycker att man får problem med blocirkulationen över handleden när man har handskar, det blir dubbla lager neopren (våtdräkt+handskar) och det klämmer åt för mycket och orsakar kramp eller i alla fall försämrad muskelstyrka i fingrar och underarmar. Jag har testat med handskar utan mudd och det tyckte jag fungerade bättre. Vidare ska man undvika femfingerhandskar, det blir svinkallt om fingrarna, nästan värre än att köra helt utan handskar.
-
Håller med helt och hållet. Jag glömde bort det där med att blodcirkulationen är viktig. Handskar som sitter åt om något finger är just som du säger svinkallt, som det blir för min tumme i open palm handskarna. Det är något som gärna har luft runt ovansidan på handen och sedan något icke slidande material eller inget material alls på insidan av handen som gäller.
-
…typ sådana som dykare har, sådana som man blåser upp och som är helt torra. Fast då skulle nog ändå problem med blodcirkulationen uppstå eftersom dom sitter åt rätt tight runt handleden. Svårt med greppet också tror jag.
Vanliga öppna handskar fast med insydda elslingor i kanske vore nåt? Ett litet batteri som driver dom göms lätt i selen. Jag har för mig att jag har sett slalompjäxor med denna feature, då borde det väl fungera för surfhandskar också.
/fan vad jag hatar att tentaplugga
-
* Man skall ha en bra zipless.
* Sedan skall man ha 2 mm neopren strumpor som går ända upp till knäna. Dessa sätter man på sig innan dräkten och skorna.
* En huva som sitter fast på en långarmad neoprentröja. Ca 2mm tjock, lite tjockare runt huvudet. På armarna på denna neotröja limmarna man fast neoprenhandskar, den typen där man har alla fingrar i samma fack.
* I dessa neoprenhandskar har man på utsidan ett lager med samma material som man har i spännrämmarna till hängselen, kraftig nylon skulle jag tro.
Man har samma material i insidan av handskarna dvs vid handflatan.
* Runt bommen har man virat 5 cm kardborre, precis som man virar ett tennisracket. Surra fast det med snören en bit bak, snurra det i ca 35grader ända fram till bomnocken, surra sedan fast det på samma sätt som där bak.
Det skall vara den mjuka delen av kardborren på bommen!!!
* På dina handskar, dvs på det starka nylonet i handflatan syr och limmar man fast karborren. Två centimeter upp på handflatan och två centimeter ut på fingerdelen, notera att det är en tumvante.
* För att nu inte handskarna skall glida av bommen så måste man ha ytterligare en del. Det är här det starka nylonmaterialet som man har både på utsidan och insidan kommer in i leken. Kardorren på handsken sitter fast på nylonet. Nylonet skall sedan ha ett 2 cm band som går ungerfär fram till handleden.
Detta är mycket crusial, det skall vara så tajt att när du sticker in handen så får du skåla den så att den precis glider igenom öglan. Efter du har klarat det så sitter alltså nylonbandet från karborredelen på handflatan och sedan som en loop upp och runt handleden på ovansidan. Detta blir ett perfekt lås när sedan det börjar dra i karborren.
* Alltså, vi har noll vattengenomträngning i fötterna, noll i halsen och noll i händerna. Karborren gör att vi får grymme grepp. Glöm inte att tillverka huvan så att den är ofantligt tät med näs sektion och jag rekommenderar istället för att göra ett hål för munnen så kör med en massa 0.5 cm hål överallt a la hannibal lecter, ser väldigt rått ut!!!
Blir det många minusgrader så är det bara att slänga på sig ett par goggles också.
Så fram med neoprenet och limmet och sätt igång, surf hela vintern – dessutom snorvarmt!!!
/tjo hopp inge mer lill snopp
Logga in för att svara.