Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bästa windstad i Sverige
-
Bästa windstad i Sverige
Publicerad av anonym-anvandare på 15 maj, 2004 vid 14:35Vart blåser det bäst och är nära till windsurfingen, snart är det ju studier och av nån konstig anledning vill man studera där det blåser mest, inte Stockholm för här blåser det inte ett skit, snubbarna i halmstad verkar i alla fall ha det bra blåser som fan däe eller, västkusten är nog bäst men vart på västkusten vet jag inte
Nån som vet Är göteborg eller Halmstad bäst?lars_k svarade 20 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Halmstad, lätt. Då har du heller inte så långt till skåne/österlen för ostliga vindar.
GBG suger. Iallafall om du vill ha vågor (och det vill du säkert…). -
Halmstad är jäkligt schysst! Stränder nära centrum (dock inte så frächa men bra att surfa). Många vindriktningar att välja på och blåsigt värre. Synd bara att det inte finns nån riktig klubb med förvaring o dyl. Det blir knepigt att ta sig till surfet utan bil men är viljan stark så går det lätt att övervinna sånna småhinder.
-
Hur är det annars att bo i Halmstad? Man är bra sugen på att dra från Stockholm när studierna är klara. Ett år kvar bara…
-
samma här, och hur många dagar på vattnet får man under ett år inte inräcknat låven och med minst 7,0 tryck. Skoldagar räcknas också.
-
Välj Lund, här har du nära till en massa kanonspots både på västkusten och sydkusten, ostliga som västliga vindar funkar kalas! Dessutom är Lund en schysst studentstad. Hos LBWS i Lomma, som ligger ca en mil från Lund, finns möjlighet till brädförvaring.
Kanondrag i 5.0 idag i Habo ljung…
/fralle -
Jag har hört att Trelleborg har bästa vindstatistiken i sverige. Men där kanske man inte vill bo. Lund är super men malmö är faktiskt bättre.
Har 15 min till lomma N-V-S och 15 minuter till klagshamn för ostliga vindar.
Sedan finns det riktigt bra surfspottar inom 1 h körning.
ljunghusen(O-NO),
Skanör(SV),
abbekås(O-NO),
gislövshammar(N-NO) ,
borbbystrand(NO),
kåseberga(V-SV),
skälderviken(NV-SV),
Jonstorp(O-NO),
vejbystrand (SV-NV),
båstad NV,
1,5h
Ringenäs(NV),
Vilshärad(SSV),
osv. -
Varför inte titta västerut,stavanger i norge har ett universitet och dessutom surf/vindsurf som vi inte kommer i närheten av i sverige,ångrar att inte jag pluggade där.Sen har du ju så klart maui….men då kostar det lite mer!!!.
anders -
skönaste med halmstad som jag sett det är att alla spotsen ligger inom tio kilometer, så man kan ju dra mellan lektionerna undrar bara hur många dagar man får där om man surfar året runt utan sommaren, typ en till två räcker helt för mig
-
Stavanger har ytterligare en fördel – kort väg till ny fräsch puder på vintern. Eller som polar’n gör ett flertal gånger på vintern: vågsurfa bra dagar i veckorna och drar sen upp till snön i helgerna. Ibland ångrar man att man flyttade från Norge. Ibland.
-
Svårt att ha råd med bil som student. Om du jobbar extra så blir det kanske inte så mycket tid över. Jäkligt bra med bil om man windsurfar.
-
Innan man flyttar någonstans kan man ju kolla om man fattar dialekten. Halmstads killen var lättare att förstå än killen från Skåne
http://swedia.ling.umu.se/snabbmeny.html
Så här låter Styret:
http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Gotaland/Oland/Boda/bod_ym_pbNN.mp3 -
Shit, lyssna på den kod. Det var sjukt.
http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Overkalix/oka_om.mp3
-
Är ändå lite härligt med dialekter. Tog ett tag innan man lärde sig prata så göteborgarna förstår. Skulle hämta en bräda som jag lagt undan på surfers men i norrland säger man att man laggt av en sak, MarcusB på SP undrade vad jag menade med att han ska lägga av. To nog en minut innan han fatta vad jag mena.
-
på östkusten ligger ju pärlan öland…
finns högskola i kalmar.
jag är uppe runt 30sträcket för sen i slutet på februari och då har jag nog missat ett tiotal gånger. 70% 5.4 eller mindre.Gurra! är du galen, det där var ju böda, norra öland är ju inte öland . du kommer väl ner nästa helg så då får du höra hur man ska prata.
hehe S-77 kom från skåne i veckan och han pratade så grötigt så man fan inte förstod många ord, och då har jag tränat eftersom min flickvän är från lund. -
Jag pluggade i Lund i 5 år. Snål som jag var åkte jag alltid ut till Lomma och körde. Som fattig student kunde man knappt unna sej en tripp till Halmstad eller Gislövs. På sin höjd drog jag till Ljunghusen.
I Halmstad har man Sveriges vågspot nr 1 (Ringenäs…) inom 15 min. Det väger tungt. Sen täcker man ju in de flesta vindriktningar med Halmstads olika spots.
Men skulle jag välja nu när jag har råd att bränna lite bensin hade jag kanske föredragit Lund eller Malmö.
Fan, man kanske skulle flytta hem till skåne igen…
Logga in för att svara.