-
Båt-launch
Är det någon som har ideer på/har testat fram något bra sätt att launch’a en kite från en båt? Dvs. när man inte har tillgång till någon bra strand att starta ifrån, men tillgång till perfekt vatten, stabil vind samt en båt.
En (obeprövad) teori jag har är att åka ut med kiten till lämlig plats, lägga i kiten med LE i vattnet och låta den driva ut medans man släpper ut linorna. När linorna är sträckta vatten-startar man kiten och hoppar i med brädan.
Nackdel: Inte kul om kiten börjar ”tumla” iväg nedåt vinden när man försöker sträcka linorna eftersom linorna kommer att trassla sig med feta problem som följd.En annan idé är att hoppa i vattnet med bom och bräda och låta en medhjälpare på båten hålla i kiten medans båten driver med vinden tills linorna är sträckta. När linorna är sträckta kan medhjälparen skicka upp kiten om det finns tillräckligt med utrymme för detta på båten, annars släppa ner den i plurret så att man kan vattenstarta den.
Kommer att få göra någon av dessa två (eller en bättre metod som jag inte ens tänkt på) en hel del i sommar eftersom det saknas stränder utan höga träd i närhet av sommarställena. Så med andra ord tänkte jag höra om det fanns några schyssta tips.
Logga in för att svara.