Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Båt till wakeboarding?

• Båt till wakeboarding?

Posted by irritation on 7 maj, 2006 at 17:32

Ja, nu var det länge sen jag var här (vinter!) men nu börjar det bli varmt igen så snart ska ni få svara på alla mina trådar om vattenstart! 😀

Men jag har funderat på att börja med wakeboard, det blåser ju inte varje dag lixom! Så jag undrar vad man behöver för båt (räcker det med en vanlig “eka” i plast eller liknande?)? Och hur kraftig ska motorn vara? Jag menar, kul om man har en motor som gör 5 km/h 😛 Också undrar jag om det går att trimma båtmotorer?

Sedan så om man nu får tag i en båt, måste man få tillstånd för att dra ut på havet eller liknande?

alex_ replied 17 years, 10 months ago 7 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • grozzny

Member
    8 maj, 2006 at 16:35

Det är bara å köra med en vanlig båt, inga tillstånd behövs.

Om du ska köra wakeboard så är det ju bra om båten planar 🙂

• kurtkomet

Member
    10 maj, 2006 at 16:38

Bör väl ha en 60 hk, iaf.? så att den orkar dra dig och samtidigt dra upp lite sköna svall.

• mr_johan

Member
    11 maj, 2006 at 14:01
    KurtKomet wrote:
    Bör väl ha en 60 hk, iaf.? så att den orkar dra dig och samtidigt dra upp lite sköna svall.
    Svallet är viktigt. man kan ju åka efter en liten gummibåt med 30hk men det är inte särskilt roligt. Båten ska gärna väga mycket så det blir mycket svall ( brukar man ju lösa med vattentankar). Och en tung båt kräver ju mycket kraft för att komma i planing. Brukar åka efter en ribbåt med 90 och en med 115 hk men har åkt efter “riktiga” båtar med starka innombordare (200hk+) som väger 1,5ton och uppåt och det är sjukt mycket roligare då.
  • irritation

Member
    13 maj, 2006 at 20:43

Så det är inte sådär jättebilligt att börja med då?

• kurtkomet

Member
    14 maj, 2006 at 10:32
    Irritation wrote:
    Så det är inte sådär jättebilligt att börja med då?
    Inte om du tänker köpa en båt bara för ändamålet. Har du ingen vattenskidklubb i närheten? De brukar ha en “riktig” båt och bra verksamhet. Eller, om du har någon snäll släkting/vän som vill låna ut sin fina båt mot en kasse bira..
  • andes

Member
    3 november, 2006 at 21:50

fan de funkar efter allt.. har åkt efter allt ifrån eka till amerikanare med V8… Dock ger snabb lätt båt ett sjukt obehagligt svall som ber långa flacka hopp…

• alex_

Member
    13 november, 2006 at 06:31

köp en buster, (sök blocket) stabil bra båt iaf!

• maria_maruska

Member
    16 februari, 2007 at 09:12

allt går:P jag åker iof vattenskidor men båten borde väl vara dt samma?
    har åkt efter kompisens lilla gummibåt m 10hk, vilket iof va ganska tråkigt. våran eka på 15hk va bättre, men inte jättekul. tvingade ut pappa å “stora” båten i somras, en ryds 23 inombordare å dt funkade jättebra!! 😀
    vet inte om du åkt mkt innan men om du precis börjar spelar väl inte svall å så så stor roll?? hitta bara en båt som planar lätt. 😀

• alex_

Member
    16 februari, 2007 at 10:30

man måste ha fetare båt till wakeboard!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Båt till wakeboarding?

You must be logged in to create new discussions.