-
Batterifunderingar. (Multivan T4)
Går det bra att mäta polspänningen över batteriet och generatorns laddningsspänning med en godtycklig billig digitalmultimeter från Clas Ohlsson? Bilbatterier kan ju peta ur sig hundratals ampére, men det är ju bara 12-15 volt och även riktigt billiga op-förstärkare har ju “oändlig” impedans på ingången så det borde ju inte gå ström genom multimetern, eller har jag fel? Det lär ju bli ett ganska festligt fyrverkeri om jag har fel.
Nästa fråga: Jag laddade ur extrabatteriet i somras och sen dess har det inte kommit nån ström ur det. Extrabatteriet är originalmonterat men jag vet inte om det är eller har varit kopplat till generatorn. Vad borde spänningen över batteriet vara när motorn är igång om generatorn faktiskt laddar men batteriet är moget för ÅVC? De vanliga 14-15 volten eller är ett dött batteri rena kortslutningen så spänningen sjunker till nästan inget? Jag tycker det låter lite osannolikt att det är så, det borde hända läskiga saker om det hela tiden gick en massa ström genom batteriet. Saker som är kopplade till extrabatteriet verkar inte funka när motorn är på så min gissning är generatorn inte längre laddar batteriet.
Till sist: Förra veckan dog det primära batteriet. Jag hade naturligtvis ignorerat att motorn under ett par veckor blivit allt mer trögstartad (det har säkert att göra med att den månatliga körsträckan bara är så långt jag behöver köra för att flytta bilen när det är städnatt) och så i tidsags så tändes knappt lamporna. Trots hjälp med startkablar så gick startmotorn inte runt. Eftersom jag behövde komma iväg sprang jag till närmaste mack och köpte ett nytt batteri. Tillbaka vid bilen såg jag att nya batteriet var typ hälften så stort som det gamla. Nya var på 65 AH, gamla på 88. Jag ringde en VW-verkstad och frågade, de fick mitt regnummer och berättade att båda batterierna var på 63 AH original (fast jag gissar att extrabatteriet inte var ett startbatteri). I med batteriet och bilen hoppade igång. Max urladdning 660 ampére med gamla batteriet, lite över 500 med nya.
Varför satt det ett betydligt kraftigare batteri än original? Bilen har ingen extrautrustning utöver larmet. Är originalbatteriet lite klent för surfare som gärna riggar ner i strålkastarskenet om kvällarna och bor i bussen eller nåt sånt? Ni andra som har T4: or, har ni bytt till kraftigare batterier?
Startkablar ja. Plus till plus, minus till chassit. Jag provade att koppla minus till plåten vid kylaren, bogseröglan fram och till nån del av motorn som stack fram under all plast. Är inte chassit förbundet med minus på något vis? Det hände i stort sett inget när jag provade med startkablarna.
Log in to reply.