Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

  • Batterifunderingar. (Multivan T4)

    Posted by rasmus_w on 30 december, 2008 at 00:31

    Går det bra att mäta polspänningen över batteriet och generatorns laddningsspänning med en godtycklig billig digitalmultimeter från Clas Ohlsson? Bilbatterier kan ju peta ur sig hundratals ampére, men det är ju bara 12-15 volt och även riktigt billiga op-förstärkare har ju “oändlig” impedans på ingången så det borde ju inte gå ström genom multimetern, eller har jag fel? Det lär ju bli ett ganska festligt fyrverkeri om jag har fel.

    Nästa fråga: Jag laddade ur extrabatteriet i somras och sen dess har det inte kommit nån ström ur det. Extrabatteriet är originalmonterat men jag vet inte om det är eller har varit kopplat till generatorn. Vad borde spänningen över batteriet vara när motorn är igång om generatorn faktiskt laddar men batteriet är moget för ÅVC? De vanliga 14-15 volten eller är ett dött batteri rena kortslutningen så spänningen sjunker till nästan inget? Jag tycker det låter lite osannolikt att det är så, det borde hända läskiga saker om det hela tiden gick en massa ström genom batteriet. Saker som är kopplade till extrabatteriet verkar inte funka när motorn är på så min gissning är generatorn inte längre laddar batteriet.

    Till sist: Förra veckan dog det primära batteriet. Jag hade naturligtvis ignorerat att motorn under ett par veckor blivit allt mer trögstartad (det har säkert att göra med att den månatliga körsträckan bara är så långt jag behöver köra för att flytta bilen när det är städnatt) och så i tidsags så tändes knappt lamporna. Trots hjälp med startkablar så gick startmotorn inte runt. Eftersom jag behövde komma iväg sprang jag till närmaste mack och köpte ett nytt batteri. Tillbaka vid bilen såg jag att nya batteriet var typ hälften så stort som det gamla. Nya var på 65 AH, gamla på 88. Jag ringde en VW-verkstad och frågade, de fick mitt regnummer och berättade att båda batterierna var på 63 AH original (fast jag gissar att extrabatteriet inte var ett startbatteri). I med batteriet och bilen hoppade igång. Max urladdning 660 ampére med gamla batteriet, lite över 500 med nya.

    Varför satt det ett betydligt kraftigare batteri än original? Bilen har ingen extrautrustning utöver larmet. Är originalbatteriet lite klent för surfare som gärna riggar ner i strålkastarskenet om kvällarna och bor i bussen eller nåt sånt? Ni andra som har T4: or, har ni bytt till kraftigare batterier?

    Startkablar ja. Plus till plus, minus till chassit. Jag provade att koppla minus till plåten vid kylaren, bogseröglan fram och till nån del av motorn som stack fram under all plast. Är inte chassit förbundet med minus på något vis? Det hände i stort sett inget när jag provade med startkablarna.

    rasmus_w replied 15 years, 8 months ago 10 Members · 42 Replies
  • 42 Replies
  • kinetic

    Member
    30 december, 2008 at 00:41

    Jag brukar montera största möjliga batteri (sett till Ah), så länge det passar rent fysiskt! Anledningen till att din bil inte startade med “starthjälp” är högst sannolikt otillräcklig kontakt vid någon av startkablarnas klämmor. Anledningen till att man (jag) monterar ett större batteri är dels att man har mer “reservkraft” (dvs batteriet klarar en ogynsam körprofil som kort-körningar om 5-10km ideligen betydligt bättre/längre) samt att du har mer “reserveffekt” vid stark kyla…Gällande ditt sekundära batteri så borde det rimligtvis vara kopplat som så att det laddas under färd, min gissning är att det är vrålkortis i det batteriet. Köp ett nytt passande på Biltema tex o se glad ut. Hörde du med VW om “extrabatteriet” används vid start oxå? Om så är fallet så köp ett redigt startbatteri dit oxå, i annat fall funkar det nog med ett billigare “fritidsbatteri”

  • rasmus_w

    Member
    30 december, 2008 at 01:24

    Tack för infon om batteristorlek. Det blir väl ett fetingbatteri efterhand då. Han jag fick starthjälp av sa att han hade varit i samma situation och då var batteriet riktigt slut.

    När det gäller sekundära batteriet, när uppstår det? Batteriet funkade i somras, jag sparkade igång kylboxen i stolen bakom och den var igång ungefär tills vis frukost, sen var batteriet dött och efter det har det inte kommit ström ur det mer. Skulle det ha uppstått kortslutning i batteriet då?

    Att jag skrev nåt om “har varit” beror på att verkstan jag lämnade bilen till i somras inte blev kloka på elen, som enligt dem inte alls var kopplad som den skulle vara enligt VW:s kopplingsscheman. Jag funderar på om de skulle kunna ha kopplat bort extrabatteriet från generatorn.

    Jag träffade en annan Multivan-ägare i somras, han påstod att man kunde använda reservbatteriet för att starta med, vilket jag inte ställde så många frågor om. Jag tolkar det som att det går att koppla om så att man startar på det battreriet men det verkar ju betydligt enklare att bara parallellkoppla batterierna, då borde ju bägge användas vid start. Å andra sidan så borde huvudbatteriet kunna driva kylboxen i det fallet och det har jag inte märkt nåt av.

    Nåja, jag har en känsla att det vore en bra idé att testa extrabatteriet och galmla huvudbatteriet för att se hur de mår. Å andra sidan var bilen avställd i två år innan jag köpte den så chansen är ju rätt stor att de är gamla och kassa.

  • sobertoff

    Member
    30 december, 2008 at 13:28

    @Rasmus_W 523214 wrote:

    Startkablar ja. Plus till plus, minus till chassit. Jag provade att koppla minus till plåten vid kylaren, bogseröglan fram och till nån del av motorn som stack fram under all plast. Är inte chassit förbundet med minus på något vis? Det hände i stort sett inget när jag provade med startkablarna.

    Ett tipps är att koppla andra ändarna av startkablarna till ett annat batteri (helst fungerande…)

  • svenne

    Member
    30 december, 2008 at 17:45

    Att byta till ett större batteri behöver inte ge någon vinst i form av reservkraft för fler starter etc. Ett större batteri behöver längre laddningstid för att uppnå samma kapacitet. Kör man alltså många korta sträckor hinner det aldrig laddas helt, vilket ett mindre batteri hinner.

    Att det inte hände något när du kopplade på starthjälp kan också bero på att en cell i ditt batteri har gått sönder, eller att startsolenoiden har beckat ihop och inte kickar fram startmotorn. En startmotorsklassiker, brukar gå att felsöka genom att ge startmotorn/solenoiden en knack med något hårt.

  • kinetic

    Member
    30 december, 2008 at 18:12

    Svenne: Ett “större” (fler Ah) batteri har ju dels ett högre CCA-värde (detta värde kan oxå ses som en “kvalitetsmätare”. Dyra,med mindre Ah, batterier typ Optima kan ha lika högt/högre CCA-värde som andra billigare batterier med ett högre Ah) samt att det innehåller mer energi (båda batterierna fulladdade). Sen är det som du säger, har man en ogynsam körprofil så kvittar det hur stort batteriet är, tids nog kommer det ändå bli “tomt”. Men jag vette katten om det tar “längre” tid att ladda ett större batteri. Ja det tar längre tid att ladda det 100% än ett mindre, men rimligtvis så borde det ta lika lång tid att ladda ett 85Ah batteri till “65Ah kapacitet” som det tar ett 65Ah batteri att ladda till max. Kan iofs skilja lite tid pga inre resistanser o vad vet jag, men det vet du nog:-). Jag har iaf med framgång monterat “större” batterier i mina bilar o inte märkt något negativt alls, fast jag kör inte kort-sträckor om 2 km ofta ska jag erkänna. Många biltillverkare har dessutom alternativa batterier beroende på vilken modell bilen har (typ 520i eller 540i), iofs så skiljer även generatorerna i dessa fall men detta pga att bilen har fler “strömslukande” system, så båda bilarna/batterierna är väl egentligen lika bra. Men om man då sätter det större batteriet i den mindre bilen så borde man rimligtvis ha “extra kapacitet” (utgår från fulladdade batterier), dvs om det mindre batteriet orkar snurra motorn på starten säg 2 min, så orkar det större batteriet 3 min…Ska man ta alla faktorer i beaktande kan man inte gå bara på Ah utan man måste titta på CCA samt vad det är för typ av batteri (bly,sliver,gel osv)…Det är en djungel*haha*, men min personliga uppfattning är att Biltemas “Silver” batterier duger mer än väl och är inte alltför dyra…

  • svenne

    Member
    31 december, 2008 at 00:42

    CCA är ett värde som man definitivt inte ska stirra sig blind på (Ett kraftigt Bosch kan ha lägre CCA än ett OK-batteri). Cold Crank Amps är ett mått på hur många Ampere som ett batteri klarar att ge från sig under 30 sekunder i -18 grader. Det ger bara ett effektmått på en cell, men säger till exempel inget om hur många gånger cellen klarar av den tortyren. Inte ens gossarna på CTEK tycker att CCA är mer än ett riktvärde. Det säger tyvärr inte så mycket om kvalitet.

    Ett batteri som aldrig laddas fullt får betydligt kortare livslängd. Om du stoppar i ett större batteri och sen inte laddar det fullt kommer det bli allt sämre för varje gång det laddas. För varje gång det inte laddas till max kommer det att bli sämre och ju längre från toppspänning desto snabbare går det.
    Eftersom det nu handlar om en bil med gammal klassisk linjär laddning så kommer aldrig batteriet att bli fulladdat, förutom de gånger bilen är igång i flera timmar. Om ens då. Och om batteribanken är större än vad generatorn hinner med att ladda så går föråldringen ännu snabbare. Kommer inte batteriet upp i toppspänning så tappas kapaciteten extremt snabbt. Ett blyack som har runt 12,6 V i tomgångspänning är i princip 100 % laddat. Om det istället är 12,4 V är det dryga hälften. Det spelar ingen roll om generatorn ger stabila 14,4 om det inte hinner ladda klart. Ett 100 Ah-batteri som har blivit av med 30 Ah, vilket är helt okej vid en kallstart, behöver mer än två timmar att nå toppspänning igen med en vanlig 70 A-laddare. Och ju äldre batteriet är desto mer tid.

    Ska du byta till ett större batteri, se till att laddningen orkar. Har du dessutom ett extrabatteri inkopplat lär du behöva en underhållsladdare.
    Byt inte till ett större och tro att det blir bättre av det utan att veta att resten klarar av det.

  • rasmus_w

    Member
    31 december, 2008 at 01:53

    @sobertoff 523261 wrote:

    Ett tipps är att koppla andra ändarna av startkablarna till ett annat batteri (helst fungerande…)

    Ska man vara petig så kopplar men det i princip till generatorn eftersom bilen som ger hjälpström bör ha motorn gående. 🙂

  • rasmus_w

    Member
    31 december, 2008 at 02:01

    @Svenne 523297 wrote:

    Att det inte hände något när du kopplade på starthjälp kan också bero på att en cell i ditt batteri har gått sönder, eller att startsolenoiden har beckat ihop och inte kickar fram startmotorn. En startmotorsklassiker, brukar gå att felsöka genom att ge startmotorn/solenoiden en knack med något hårt.

    Å andra sidan, om det vore startmotorn så hade väl inte motorn hoppat igång när jag stoppade i ett nytt batteri? Eller kan strömmen från ett friskt batteri dölja defekter i startmotorn? Hur som helst märker jag att även det nya batteriet verkar tappa laddning eftersom jag kör såpass lite så här års. Jag har den bara till surf och ser inte ett enda skäl till att bila till jobbet.

  • kinetic

    Member
    31 december, 2008 at 09:46

    Svenne: Ja du har rätt, kör man bara kortstäckor (sk ogynsam körprofil) så kan det kvitta hur stort batteriet är…Jag förutsatte att man då och då körde lite längre turer på några timmar…I Rasmus fall verkar det helt klart vara en “ogynsam körprofil” som är orsaken, en underhållsladdare vore kanske en lösning, eller att man kör bilen längre sträckor…

  • rasmus_w

    Member
    31 december, 2008 at 17:03

    Helt rätt kinetic. Ogynnsam körprofil och ogynnsam “parkeringsprofil”, ute på gatan, vilket betyder att jag troligen behöver plocka ut batteriet för att ladda det. Finns det olika typer av laddare för bilbatterier, dvs är det nåt speciellt med en “underhållsladdare” eller gör alla samma jobb på ungefär samma sätt? Till småbatterier finns det ju “snabbladdare” som laddar väldigt fort men (väl?) hettar upp dem lite mycket.

  • apelbapel

    Member
    1 januari, 2009 at 20:32

    Inget “start” batteri bör/ska användas till nånting öht mer än start!!! använd inte det tilll stereon, eller låta lysena stå på, allt sådant förkortar livslängden väsentligt. Ett normalt använt batteri räcker kanske 5-7 år (kanske till och med längre).
    Djupurladdning, som ett fritidsbatteri kan man inte göra många gånger innan det är kaputti.

    Det finns inte heller någon större anledning att köpa ett större/dyrare batteri än vad som krävs till att starta bilen, mest slöseri med pengar, men alla gör som dom vill!

  • rasmus_w

    Member
    2 januari, 2009 at 10:28

    Hittade just en liten kul pryl på Jula. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?@where.ItemID@EQ;=604145&denied;=yes&mainpage=ItemDetails.jsp Kan den vara bra till nånting?

  • rasmus_w

    Member
    2 januari, 2009 at 10:30

    Svarar just på mitt eget inlägg. 17,5 volt står det. Kan det vara bra att utsätta ett bilbatteri för den laddspänningen?

  • svenne

    Member
    2 januari, 2009 at 11:06

    17,5 V är maxspänning, ju mer ström den levererar desto lägre spänning. Den ström som levereras vid 17,5 kommer aldrig att orka genom ett batteri. Det är dessutom spänningsfall fram till batteriet och med den lilla effekten så lär det inte skada batteriet. Tror för övrigt att just effekten inte har någon effekt alls, så att säga. Lägg pengarna på öl istället.

  • rasmus_w

    Member
    2 januari, 2009 at 12:36

    Ok. Det ante mig att 299 spänn på Jula inte utför mirakel, fast det känns som en rätt bra grej med solpaneler tyckte jag. När man har problem med att batteriet laddar ur sig och har långt till närmaste eluttag så verkar det som ett rätt smidigt sätt att hålla batteriet i trim. Sen fanns det större solpaneler att köpa på diverse ställen.

Page 1 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

You must be logged in to create new discussions.