Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:29

    @SWE 496 538071 wrote:

    12,7V…. låter inte det som att en cell i batteriet kan ha blivit bränd och därav inte tar emot laddning?

    12,7 volt är väl precis den spänning som ska komma ur ett fulladdat batteri?

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 16:14

    Var bara en tanke då du hade 12,7V oavsett hur du mätte.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 17:38

    Fast borde ett batteri med en cell bränd verkligen ge från sig såpass mycket som 12,7 volt? Jag trodde spänningen skulle sjunka om en cell var trasig. Sen är batteriet som sagt tre veckor gammalt. Skulle det ha pajat på den korta tiden?

  • svenne

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 18:18

    Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
    Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:20

    @Svenne 538115 wrote:

    Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
    Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.

    ;)LOL… Du har rätt som vanligt.
    OT Min buss går som en klocka nu….Trasig lamdasond

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:40

    @Svenne 538115 wrote:

    Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
    Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.

    Jag var ju tvungen att åka hem från jobbet först! Ja, det stämmer helt och det var väl vad jag också trodde. I motorrummet var det runt 12,6 – 12,7 volt med motorn av, 14,4 med motorn på. Precis vad jag förväntade mig.

    Antar att det är dags att följa sladdar och kolla om de är av nånstans eller om de inte sitter i generatorn alls.

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 21:04

    Kan batteriet under stolen vara avsäkrat någonstans? Kan ju vara säkringen som har gått i så fall. Återigen bara en tanke…

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 07:53

    Det kan det mycket väl vara, ska se om jag hinner/orkar undersöka i helgen. Nu vet jag i alla fall det viktigaste.

  • getwet

    Medlem
    4 april, 2009 vid 08:09

    @Svenne 538115 wrote:

    Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
    Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.

    ja djävlar. rasmus har ingen laddning på tvåan….:wink:

  • rasmus_w

    Medlem
    5 april, 2009 vid 00:53

    Jag fattar bara inte en sak. Om bilen fått stå ett tag och vädret varit kallt, startar den lite trögt. Om jag då tar ut den på en lite längre tur, startar den betydligt lättare nästa gång. Vad var då vitsen med att mäta i motorrummet? Som jag ser det räcker ovanstående för att visa att batteriet på något sätt laddas.

  • kinetic

    Medlem
    5 april, 2009 vid 09:37

    Alla batterier “självurladdar” mer eller mindre, är det kallt dessutom så sjunker “effekten” på batteriet snabbare…Det är inte bra att låta ett bilbatteri vara inkopplat om bilen inte används, då bör man ha en underhållsladdare ansluten. Alternativet är att plocka ur batteriet o förvara det i “normal temperatur”. Naturligtvis kommer batteriet att laddas ur ändå men förmodligen inte så mycket att det “inte går att rädda”. Blybatterier sulfateras o har denna process gått för långt så brukar batteriet vara bortom räddning, hur det är med nyare typer av batterier (tex sliver-batterier) vet jag inte men de borde vara bättre ur den här synpunkten. Anledningen till att bilen startar lättare nästa gång är att batteriert laddats under den längre turen, kortare turer hinns detta inte med riktigt…Sen misstänker jag att du startar kanske bilen efter 3v stillestånd i kyla (trögare o starta) o kör sedan “långt”, nästa starttilffälle är kanske en vecka senare o då startar den lättare för det är mer kräm i batteriet (dvs den har inte “självurladdat” i 3v utan bara 1, dessutom var vädret kanske gynsammare under den veckan). Det är viktigt att batteriet är välladdat vintertid, inte bara för att bilen skall starta utan även av den anledningen att ett dåligt laddat batteri fryser betydligt tidigare, fruset batteri=köp nytt.
    Vitsen med att mäta i motorutrymmet var väl o kolla om din generator verkar ladda som den skall (spänningen skall vara kring 14-14.5V med motorn igång), har man lägre spänningen än så, säg 13V så är det något fel (regulator,generator eller kortis i nån cell).
    Spänningen vid avstängd motor är lägre än vid motorn igång, minns inte exakt vad spänningen skall vara efter XX antal min/timmar efter avstängning för att batteriet skall anses vara i fullgott skick men det ligger definitivt i trakterna kring de 12.7-13V…

  • rasmus_w

    Medlem
    5 april, 2009 vid 21:10
    kinetic;538825 wrote:
    Vitsen med att mäta i motorutrymmet var väl o kolla om din generator verkar ladda som den skall (spänningen skall vara kring 14-14.5V med motorn igång), har man lägre spänningen än så, säg 13V så är det något fel (regulator,generator eller kortis i nån cell).
    Spänningen vid avstängd motor är lägre än vid motorn igång, minns inte exakt vad spänningen skall vara efter XX antal min/timmar efter avstängning för att batteriet skall anses vara i fullgott skick men det ligger definitivt i trakterna kring de 12.7-13V…

    Vad jag menar är att om batteriet i motorrummet inte fått nån laddning så hade jag märkt det utan att mäta. Batteriet hade laddats ur under körning och t.ex. så hade strålkastarna lyst svagare mot resans slut än i början. Det kändes rätt uppenbart för mig att batteriet hade bättre laddning efter en lång biltur än före -> generatorn funkar. Det var därför jag frågade.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.