Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Batterifunderingar. (Multivan T4)
-
Fast borde ett batteri med en cell bränd verkligen ge från sig såpass mycket som 12,7 volt? Jag trodde spänningen skulle sjunka om en cell var trasig. Sen är batteriet som sagt tre veckor gammalt. Skulle det ha pajat på den korta tiden?
-
Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet. -
@Svenne 538115 wrote:
Men hohoo! Gör som jag säger istället. Mät i motorrummet!
Här kommer en surprise till er alla: Han har ingen laddning på extrabatteriet.Jag var ju tvungen att åka hem från jobbet först! Ja, det stämmer helt och det var väl vad jag också trodde. I motorrummet var det runt 12,6 – 12,7 volt med motorn av, 14,4 med motorn på. Precis vad jag förväntade mig.
Antar att det är dags att följa sladdar och kolla om de är av nånstans eller om de inte sitter i generatorn alls.
-
Kan batteriet under stolen vara avsäkrat någonstans? Kan ju vara säkringen som har gått i så fall. Återigen bara en tanke…
-
Det kan det mycket väl vara, ska se om jag hinner/orkar undersöka i helgen. Nu vet jag i alla fall det viktigaste.
-
Jag fattar bara inte en sak. Om bilen fått stå ett tag och vädret varit kallt, startar den lite trögt. Om jag då tar ut den på en lite längre tur, startar den betydligt lättare nästa gång. Vad var då vitsen med att mäta i motorrummet? Som jag ser det räcker ovanstående för att visa att batteriet på något sätt laddas.
-
Alla batterier “självurladdar” mer eller mindre, är det kallt dessutom så sjunker “effekten” på batteriet snabbare…Det är inte bra att låta ett bilbatteri vara inkopplat om bilen inte används, då bör man ha en underhållsladdare ansluten. Alternativet är att plocka ur batteriet o förvara det i “normal temperatur”. Naturligtvis kommer batteriet att laddas ur ändå men förmodligen inte så mycket att det “inte går att rädda”. Blybatterier sulfateras o har denna process gått för långt så brukar batteriet vara bortom räddning, hur det är med nyare typer av batterier (tex sliver-batterier) vet jag inte men de borde vara bättre ur den här synpunkten. Anledningen till att bilen startar lättare nästa gång är att batteriert laddats under den längre turen, kortare turer hinns detta inte med riktigt…Sen misstänker jag att du startar kanske bilen efter 3v stillestånd i kyla (trögare o starta) o kör sedan “långt”, nästa starttilffälle är kanske en vecka senare o då startar den lättare för det är mer kräm i batteriet (dvs den har inte “självurladdat” i 3v utan bara 1, dessutom var vädret kanske gynsammare under den veckan). Det är viktigt att batteriet är välladdat vintertid, inte bara för att bilen skall starta utan även av den anledningen att ett dåligt laddat batteri fryser betydligt tidigare, fruset batteri=köp nytt.
Vitsen med att mäta i motorutrymmet var väl o kolla om din generator verkar ladda som den skall (spänningen skall vara kring 14-14.5V med motorn igång), har man lägre spänningen än så, säg 13V så är det något fel (regulator,generator eller kortis i nån cell).
Spänningen vid avstängd motor är lägre än vid motorn igång, minns inte exakt vad spänningen skall vara efter XX antal min/timmar efter avstängning för att batteriet skall anses vara i fullgott skick men det ligger definitivt i trakterna kring de 12.7-13V… -
kinetic;538825 wrote:Vitsen med att mäta i motorutrymmet var väl o kolla om din generator verkar ladda som den skall (spänningen skall vara kring 14-14.5V med motorn igång), har man lägre spänningen än så, säg 13V så är det något fel (regulator,generator eller kortis i nån cell).
Spänningen vid avstängd motor är lägre än vid motorn igång, minns inte exakt vad spänningen skall vara efter XX antal min/timmar efter avstängning för att batteriet skall anses vara i fullgott skick men det ligger definitivt i trakterna kring de 12.7-13V…Vad jag menar är att om batteriet i motorrummet inte fått nån laddning så hade jag märkt det utan att mäta. Batteriet hade laddats ur under körning och t.ex. så hade strålkastarna lyst svagare mot resans slut än i början. Det kändes rätt uppenbart för mig att batteriet hade bättre laddning efter en lång biltur än före -> generatorn funkar. Det var därför jag frågade.
Log in to reply.