-
Batteriladdning.
Nån tipsade om underhållsladdare så jag skaffade en billig CTEK Zafir 45 på Clas Ohlsson och i söndags bestämde jag mig för att koppla in den. Man hade ju kunnat tycka att jag kunde ha kopplat in den innan polspänningen sjunkit till en komma sju volt, men nu ska vi inte vara petiga.
Hur som, man ska tydligen koppla på samma sätt som man kopplar startkablar, röd kabel mot pluspolen, svart kabel mot chassit (i instruktionsboken står det “Motorblocket eller någon massiv metalldel som är fastskruvad i motorblocket”) så jag provar. Sladden är för kort, det går en kabel från laddaren och den grenar sig ca 40 cm från klämmorna så om jag kopplar in pluspolen räcker inte kabeln till nån del av motorn som klämman går att fästa i. Eftersom jag haft lite problem med startkablar förr så kollar jag med multimetern för att se var jag har en potentialskillnad mot pluspolen och var jag inte har. Jag hittar det på den delen av motorn man ser när man öppnar huven (det är insuget eller nåt annat som har med insprutningen att göra va?) och i nåt stag som går från torkare till torkare och i en sladd som går till karossplåten, det är den som jordar chassit va? Jag provar det där staget, den där jordsladdens fäste sitter lite väl nära pluspolen, men det funkar inget bra så jag lyfter ut batteriet och kopplar kablarna direkt till batteriets poler.
Finns det nåt bra ställe att koppla kablarna eller är det ett “Buy quality, cry once”-problem? Kan det vara så att jag har problem med jordningen? Bilen är en VW T4
Nästa fråga: när laddaren stått inkopplad i ett dygn ungefär så kopplade jag ur laddaren (den hade fortfarande inte övergått till underhållsladdning) och mätte polspänningen. 13,1 volt. Googlade lite och såg att man ska välta minst tre timmar innan man kollar och då var spänningen straxt över 12,5 volt. Jag tog det säkra före det osäkra och laddade inte mer. Är det nåt att oroa sig över eller är det normalt att polspänningen går över 12,7 när man just kopplat ur laddaren? Enligt pappren ska laddaren skicka konstant ström och därefter konstant spänning med 14,7 volt, betyder det att spänningen kommer stiga till ca 14 volt innan det är klart?
Hur som, för nåt värde på ok så verkar batteriet i alla fall ok, två dagar efter laddandet startar bilen snällt…
Log in to reply.