-
Befälhavare på brädan?!
Halloj vindsurfare!
Har man något juridiskt ansvar när man vindsurfar/kitesurfar?
Visst är det så att att den som vindsurfar har samma rättigheter OCH skyldigheter som en som seglar?
Räknas brädan i så fall vara en manöveroduglig farkost när seglet ligger i vattnet?
Jag har för mig att sjöfartsverket gav ut en trycksak på 80-talet när vindsurfingflugan var som störst där man menade att även den som styr en Canadensare, paddlar kajak vindsurfar etc är ansvarig för framförandet av sitt flytetyg och kan bli åtalad om han/hon utsätter andra för fara/orsakar en olycka till sjöss.
Rimligtvis borde det även vara så tycker jag trots att sannorlikheten att man blir åtalad är nog väldigt liten. Men av ren självbevarelsedrift tycker jag att man borde sträva efter att ha stor drullemarginal till alla flytetyg och inte vindsurfa provokativt. Båtar är hårda och snurrande propellrar vassa!
I våras seglade vi till Dalarö en blåsig dag och lag oss för en gång skull i den lilla gäsrhamnen i centrala Dalarö. Vi brukar lägga oss i Askfatshamnen, men jag anade att det kunde bli en svår tilläggning eftersom det är smalt där och vår båt är 12,5 meter lång. Där finns inga stora marginaler, bryggorna är korta, farleden/kanalen genom Dalarö går där och det är mycket långgrunt vid sidan av den utprickade inloppet till kanalen.
Med andra ord bör man veta vad man gör när man lägger till/lättar här plus ha koll på de fritidsbåtar som går kanalen och tanklöst nog brukar många dra på precis utanför gästhamnen.De brukar ju även vara en och annan kite och vindsurfare här när det är bra förhållande.
DET var det verkligen den här dagen vill jag lova! Det var ett helt gäng duktiga kitare och vindsurfare ute som fräste fram och tillbaka. Superhärligt förhållande som alla verkade behärska! Men fanns det plats för någon tanke hur fritidsbåtarna upplever deras framfart här? Insåg kite och vindsurfarna vilka små väjningsmarginaler som framför allt segelbåtar har vid Askfatshamnen om de skulle tvingas väja för att undvika en oycka? På den ena sidan skulle de ha gått på grund, på den andra sidan skulle de riskera att krocka med bryggor, båtar, vågbrytaren eller klipporna. Om de skulle stanna upp skulle de riskera att bli påkörda av motorbåtar till/från kanalen som inte insåg faran i situationen.
Efter som jag själv vindsurfar själv kan jag förstå euforin som vindsurfarna/kitarna upplevde då, men det är faktiskt farligt att inte inse sin del i hela situationen och tumma på säkerheten och drullemarginalerna. Tyvärr var det en och annan som gjorde det denna dag, men ingen reagerade. En del kanske inte ser olycksrisken för än smällen är ett faktum. Vem skulle då vara den skyldige?!
Träsurfarn
Logga in för att svara.