Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnad JP 113 – vad tycker ni?

• Begagnad JP 113 – vad tycker ni?

Publicerad av aadler på 15 februari, 2006 vid 08:34

Jag återvände för ett år sedan till windsurfingen efter en paus på 10 år, och skaffade en begagnad Stingray 170 ( 155 liter). Den började snabbt kännas lite väl stor i choppen på Finska viken, så jag är nu ute efter en mindre bräda. Jag har blivit erbjuden en JP Freestyle 113/2003 för 3500SEK som har en ding på däcket. Vad tycker ni, ser det illa ut?

http://www.kolumbus.fi/adlercreutz/jp%20freestyle%20113.html

Har någon erfarenheter av den här brädan? Själv väger jag 85-90, kan vattenstarta men planar inte igenom gipparna – ännu.
    Seglar mest i skärgården i Finland, så några enorma vågor är det inte frågan om…
    Tacksam för svar!

dr-masse svarade 18 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svenne

Medlem
    15 februari, 2006 vid 09:14

Om du lägger på en glasfiberremsa och epoxi på det där så är det helt okej. Jag seglade lite på en sån bräda i somras och tycker att den var kul.

• dr-masse

Medlem
    15 februari, 2006 vid 09:29

För din vikt och det du är ute efter så tror jag den där kan vara riktigt bra. Har själv haft föregångaren som var en riktigt trevlig mix av freestyle och freeride. Dock var jag lite för lätt för en (väger 75 kg), men för dig lär det vara perfekt. Mycket bra bräda att slipa jippar, vattenstarter, lite annat och hoppa med.

Dock en sak – det där är ingen “ding”. Det är en skada. Kolla området mycket noga så att det är hårt och fint. Väg gärna brädan så att den inte tagit in vatten. Är det mjukt eller om brädan väger oväntat mycket – köp inte utan att få rejäl rabatt. Svårt att bedöma skada på bild, måste nästan kollas.

Jag har faktiskt, ähum, sålt en bräda med något som jag själv trodde var en ding, men som när köparen kollade nogrannare än vad jag gjorde (hej Basse!) så var det något som behövde lagas… Nu redde vi ut det bra, men som sagt – kolla skadan!

Lycka till!

• nordgren

Medlem
    15 februari, 2006 vid 11:08

Tjena.
    Jag har kör på den brädan och trivs otroligt på min. Brädan är väldigt trevlig och go att köra på. Planar tidigt, lättkontrollerad och har både fin fart och bra manöveregenskaper. Även om jag inte är något till en freestajlare utan åker mest omkring och hoppar med min.

Jag väger 95kg och tycker att den är kalas, går bra att bra rigg på om vinden dör, och är kontrollerad när det drar på ordentligt. Jag har kört min med pangdrag i 4,5 i choppigt vatten… det går men då är det helt klart att föredra en mindre bräda. Ännars har jag också kört riktigt bra drag i 5,0 och platt vatten, då funkar den riktigt bra. Kör även 7,5 som största segel på den och det funkar fint.

Om brädan du tänkte köpa inte har tagit in vatten och är mjuk och tung så verkar priset i mina öron bra. Som sagt så är det en riktigt fin bräda och påverkar inte skadan egenskaperna på brädan så är det bara att slå till.

• aadler

Medlem
    15 februari, 2006 vid 11:37
    Nordgren wrote:
    Om brädan du tänkte köpa inte har tagit in vatten och är mjuk och tung så verkar priset i mina öron bra. Som sagt så är det en riktigt fin bräda och påverkar inte skadan egenskaperna på brädan så är det bara att slå till.

Jag mejlade killen och han sade att det här med vatten i brädan inte är ngt problem med “new age” material som används nuförtiden… han svarade inte direkt på frågan om det kommit in vatten eller inte..
    På era kommentarer verkar det ju som om det vore en rätt skaplig bräda, så det är väl bara att slå till men kontrollera brädan innan några pengar byter ägare.. Om det gått vatten in i den är den ytan alltså mjuk – betyder det att den inte alls skall ge efter när man trycker på den?

• dr-masse

Medlem
    15 februari, 2006 vid 12:26

Ha, ha, “new age” – den var skön!

Fakta – om det går hål in till själva skummet så tar ALLA (läs ALLA) brädor upp vatten. Det finns idag inget skum till vettigt pris och låg vikt som inte tar upp vatten (inget som används av Cobra fabriken där brädan är tillverkad, i alla fall) Och det krävs inte så stor smäll som man kan tro för att så skall ske, om man har lite otur. Men är man snabb in till land och smällen tar på rätt ställe (vilket den verkar ha gjort någorlunda väl här) så kan man klara sig fint och inte ta upp mycket vatten alls.

Som sagt, tryck hårt runt området, inte minsta mjukhet vill du känna, och väg brädan. Skadan ser helt OK lagad ut, men att avgöra på bild är ju f-n inte lätt.

Men en bra bräda som har goda förutsättningar att passa dina behov är det.

Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnad JP 113 – vad tycker ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.