Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Beginners guide för speed

• Beginners guide för speed

Publicerad av bjornen på 11 september, 2007 vid 17:33

Kan inte ni speedare bidra med en guide för nybörjare. Kanske kan innehålla allt från stance till rigg, fenor, stroppar jaa det vet ni bäst. Det finns väl lite basic saker att tänka på för oss som strävar mot 30+ till att börja med. Så skriv lite nu.

//Björn

kapten-k svarade 15 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • 40knots

Medlem
    11 september, 2007 vid 18:53

Det som är kul med speed surfing är att man kan göra det var- och med vilka bräden och segel somhällst. Duger det inte i längden är följande steg att skaffa sig en liten slalombräda och ett race segel och söka sig en plats skyddad för vågor men med så mycket vind som möjligt.

Gear
    Bräda, liten slalombräda eller speedbräda med tuttle box och pads under fötterna
    Fenor, beror på bräd storlek men bra kvalitet ca 28-42cm
    Segel, behöver inte vara camber segel men rekomenderar race eller slalom segel
    Mast, som passar till seglet
    Bom, high quality stark bom som tål mycket stryk
    Trapetstampar: längd enligt smak men inte för långa
    Mastfot, bästa möjliga så att nedhalet kan dras hårt åt
    Hjälm
    Flytväst
    GPS
    Extra: tyngdväst 7kg till en början om man vill vara riktigt seriös

Det är alltid bäst att ha identiska kompletta riggar, tex 5.5 6.5 och 7.5 speciellt om man skall tävla. Det är ingen ide att ha bara ett supersegel på 6.5 för det slutar alltid i en evig kompromiss.

Trim
    – alltid så liten fena som möjligt
    – mycket nedhal, enligt manualen för seglet
    – bommen högt (haka) och tamparna så korta att man måste hoppa för att haka in sig
    – footstropparna långt bak men så att främre footstroppen är placerad mittemellan bakre stroppen och mastfoten i bakläget
    – masten långt bak
    – segla overpowered i normala förhållanden, försök köra med 5.5 då alla andra riggar med 4.5
    – träna med andra men träna också för dig själv, alltid då du kann
    – glömm att åka wave brädor som ju är skit kul men livet är för kort för att man skall hinna med båda

• bjornen

Medlem
    11 september, 2007 vid 19:41

@40knots 413997 wrote:

– bommen högt (haka) och tamparna så korta att man måste hoppa för att haka in sig

Är detta ett trim som passar nybörjaren bättre, har för mig att många här förespråkar låg bom och långa linor

//Björn

• rillestark

Medlem
    11 september, 2007 vid 19:49

Kollar man på videosnuttarna på nätet verkar Björn, Finiard och co använda en bom vars höjd är mitt i uttaget på seglet eller högre och väldigt långa hängselelinor. En annan liten detalj är att de tycks ha en bra bit mellan fästena för hängseletamparna. Annars ser man ofta att de nästan sitter ihop idag i andra sammanhang.

Frid,

Richard

• appel

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:11

Klockren guide 40 knots!

• appel

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:16

Klockren guide 40 knots! Grymt överriggat ska det kännas på halvvind.

Överrigget avtar med ökad slörvinkel!

• imported_macts

Medlem
    12 september, 2007 vid 05:42

@Miracle 414032 wrote:

Kollar man på videosnuttarna på nätet verkar Björn, Finiard och co använda en bom vars höjd är mitt i uttaget på seglet eller högre och väldigt långa hängselelinor. En annan liten detalj är att de tycks ha en bra bit mellan fästena för hängseletamparna. Annars ser man ofta att de nästan sitter ihop idag i andra sammanhang.

Frid,

Richard

Ett tips är att köpa filmen Faster (Med D White, P Hart, Dunkerbeck, Albeau, Jaggi och Maynard). Där går dom igenom lite sådana grejjor som bomhöjd, hängselelinor osv). Det man kan säga är att dom inte är eniga om bomhöjd, långa vs korta linor osv. Finian kör jättehög bom och långa linor. Björn kör bommen i tutthöjd och med korta linor. albeau kör liknande Finian coh White liknande Björn osv…ganska rolig och bra film för övrigt

• simpa

Medlem
    12 september, 2007 vid 06:47

@Bjornen 413966 wrote:

Kan inte ni speedare bidra med en guide för nybörjare. Kanske kan innehålla allt från stance till rigg, fenor, stroppar jaa det vet ni bäst. Det finns väl lite basic saker att tänka på för oss som strävar mot 30+ till att börja med. Så skriv lite nu.

//Björn

Du får nog ta och erbjuda ett 6-pack för att få något vettigt trimtips av gubbsen. Det är trots allt karriärer som står på spel 😉

• jester

Medlem
    12 september, 2007 vid 07:08

Det bästa tipset: skaffa en poalre som är snabbare än du. Man lär sig otroligt mycket av det. Ang trim och utrustning: var inte rädd o fråga folk som ser ut o ha koll på det hela.

• bjornen

Medlem
    12 september, 2007 vid 08:25

@simpa 414118 wrote:

Det är trots allt karriärer som står på spel 😉

Verkligen, jag är inte så långt i från att peta ned någon från tronen :smirk: Just nu är jag bara “hangaround” och det är lite av moment 22. Jag har inte gjort några respektingivande farter så därför får jag inga tips och för att få tips måste jag ha gjort det….:wink:

//Björn

• 40knots

Medlem
    12 september, 2007 vid 08:32

Nybörjare och nybörjare…. om man är nybörjare på vindsurfing skall man nog inte sikta in sig på speed men har man vindsurfat såpass mycket att man kan vattenstarta, plana, jippa, håppa litegrann, kan segla fan så fort enligt egen utsago och åker om andra surfare som också seglar för fullt är man färdig för att bli nybörjare på speed.

Trapetstamparnas längd är individuellt och jag har också undrat varför somliga WC seglare har linorna tätt ihop men det är som sagt smak och tycke. Jag måste själv pröva för att med säkerhet kunna säga om det är funktionerligt eller inte. När jag ser på bilder av mig själv tycker jag att min stance är för upprätt och nära bommen men när jag seglar känns det bra. Prövade längre trapetstampar och hängde med rumpan lite grann men då fick jag inte seglet tillräkligt inskotat utan att ta en alldeles för tvärställd stance. Då tyckte jag att jag måste motarbeta draget från seglet i 90 graders vinkel till färdriktningen vilket i mitt tycke är dålig mekanik.

• bjornen

Medlem
    12 september, 2007 vid 08:52

@40knots 414153 wrote:

Nybörjare och nybörjare…. om man är nybörjare på vindsurfing skall man nog inte sikta in sig på speed men har man vindsurfat såpass mycket att man kan vattenstarta, plana, jippa, håppa litegrann, kan segla fan så fort enligt egen utsago och åker om andra surfare som också seglar för fullt är man färdig för att bli nybörjare på speed.

Trapetstamparnas längd är individuellt och jag har också undrat varför somliga WC seglare har linorna tätt ihop men det är som sagt smak och tycke. Jag måste själv pröva för att med säkerhet kunna säga om det är funktionerligt eller inte. När jag ser på bilder av mig själv tycker jag att min stance är för upprätt och nära bommen men när jag seglar känns det bra. Prövade längre trapetstampar och hängde med rumpan lite grann men då fick jag inte seglet tillräkligt inskotat utan att ta en alldeles för tvärställd stance. Då tyckte jag att jag måste motarbeta draget från seglet i 90 graders vinkel till färdriktningen vilket i mitt tycke är dålig mekanik.

Tack för tipsen ! En sak som jag har märkt är att när jag försöker lägga så mycket tryck i tamparna som möjligt så seglar jag som snabbast. Jag spänner armarna rätt mycket ibland men försöker jag puta med rumpan och hålla ledigt i bommen går det fortare !? När jag skriver nybörjare menade jag på speed givetvis inte nybörjare på vindsurfing.

• 40knots

Medlem
    12 september, 2007 vid 12:13

björnen, jag gissade att du menade nybörjare i speed. Du har helt rätt med att lätta på draget i armarna och låta höften sköta om det tunga jobbet. Om du putar med rumpan för att åka fort är det helt ok det också. Beror som sagt på flera faktorer. Din stance i din avtar ser helt ok ut. (hur får jag också in en bild i avtaren?)

• tobhed

Medlem
    12 september, 2007 vid 12:40
    40knots;414215 wrote:
    (hur får jag också in en bild i avtaren?)

Kontrollpanelen
    Redigera avataren

Enligt Martin van Meurs så ska man dra mer i nedhalet då man har bra/perfekta förhållanden än om det är choppigt. Ett segel med massor av nedhal får tydligen nosen på brädan att gå lägre vilket inte riktigt är optimalt om man seglar i chop.

• getwet

Medlem
    12 september, 2007 vid 15:56

@Bjornen 414159 wrote:

Tack för tipsen ! En sak som jag har märkt är att när jag försöker lägga så mycket tryck i tamparna som möjligt så seglar jag som snabbast. Jag spänner armarna rätt mycket ibland men försöker jag puta med rumpan och hålla ledigt i bommen går det fortare !? När jag skriver nybörjare menade jag på speed givetvis inte nybörjare på vindsurfing.

Halloj Björnen!

De ggr vi seglat tillsammans har jag kikat lite på din stance och kan bara påpeka att du är på rätt väg.
    Det bästa du kan göra nu framöver är att precis som Jester påpekat tidigare att hänga på de andra speedarna här hemma i våra trakter. Vi är nu ett par stycken som kör kontinuerligt, Micke Ö, TB surf, Mården, culing, Nicklas C, bappel, jeppe och jag, och några till. Att bara vara med där och köra ger MULTI mycket och det kommer garanterat med ganska kort varsel gå betydligt snabbare för dig denna höst och nästa säsong.

Sen var det det där med utrustningen också……..och trimmet. Kitta gärna upp dig under denna höst för det kommer att finnas en hel del till salu snart. Skillnaden är markant mellan det du står på och de riktiga fullbloden, ja du kände ju själv på Skälåker när du provade mina grejer…

Diskussionen långa eller korta tampar har varit uppe förut, men de flesta (nästan alla) föredrar långa tampar så att man får in rätt hållning, vilket betyder raka ben ( kroppen hamnar i ett lätt V) med en anings böjt bakben. På de väldigt djupa slörarna kommer man att hamna betydligt mer upprätt, nästintill i en rak uppåttstående ställning. Detta för att få ifrån sig riggen ännu mer och se till att den hamnar så upprätt som möjligt (om man vågar) så det går att utnyttja hela seglets potential på slören, annars dör den ganska omgående. Om då tamparna är korta så finns det inget som helst utrymme för att stå upp…….du kommer att stå med näbben rakt in i monofilmen, eller så kommer kastfallet som en objuden gäst eftersom du inte har något att sätta emot. Korta tampar kan kanske vara skönt på halvvind eller kryss, men i mina ögon en omöjlighet för speed (djupa slörar).
    Inte helt ovanligt är att när det går som fortast försvinner trycket i riggen, det bara går fort helt enkelt, man fattar inte att det gått fort. Eller som Martin Van Meur utryckte sig när vi körde tävlingar i Holland: När brädan är som lugnast, då går det som fortast och du anar knappt att du satt nya rekord.

• bjornen

Medlem
    12 september, 2007 vid 17:31

@getwet 414280 wrote:

Halloj Björnen!

De ggr vi seglat tillsammans har jag kikat lite på din stance och kan bara påpeka att du är på rätt väg.
    Det bästa du kan göra nu framöver är att precis som Jester påpekat tidigare att hänga på de andra speedarna här hemma i våra trakter. Vi är nu ett par stycken som kör kontinuerligt, Micke Ö, TB surf, Mården, culing, Nicklas C, bappel, jeppe och jag, och några till. Att bara vara med där och köra ger MULTI mycket och det kommer garanterat med ganska kort varsel gå betydligt snabbare för dig denna höst och nästa säsong.

Hejsan, va kul att du tycker att jag är på rätt väg 🙂 Apropå att segla på samma spot, är det någon av er som har tänkt köra på fredag eller lördag här i Sthlm ?

@getwet 414280 wrote:

Sen var det det där med utrustningen också……..och trimmet. Kitta gärna upp dig under denna höst för det kommer att finnas en hel del till salu snart. Skillnaden är markant mellan det du står på och de riktiga fullbloden, ja du kände ju själv på Skälåker när du provade mina grejer….

Det är bland det sjukaste jag har varit med om när det gäller vindsurfing. Vilket dj…vla drag a090.gif Jag har kittat upp mig lite med en isonic 115 så nu fattas det ett freerace/race segel på 7,0 Jag vet, brädan är lite stor men nog ska jag lyckas att komma över 30 med den !? Nästa säsong får jag väl kompletera med en mindre. Mitt mål för i år är 30 knop.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Beginners guide för speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.