Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Begränsning av material!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 september, 2005 vid 10:32

Att det blev mycket utrustning var ju pga att ni la in en kryss i era klassiska ÖWC tävlingar med en slalom åtta eller riktig downwind, så behövs nog inga begränsningar. Då kan alla tävla med sin normala utrustning, både freestylebrädor, freeride och renodlade slalom brädor. Planar man med freestyle och 6.5 så är det ok att köra race.

Har ni planer på att starta upp ÖWC-cupen igen?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 september, 2005 vid 15:34

Punkt 1
    ÖWC-cupen var en lokaltävling att sedan hela sv eliten kom var ju en bonus. Sedan var det en tre bojars bana lagd med tanke på träning för våra seglare innför sv cupen.
    Träningen gick ju bra dom tog sedan hem rubbet.
    Per Svanberg började sin tävlings karriär i öwc-cupen.
    Vad jag menar är om slalom blir en gren i sv cupen.
    Jag tror att svenska cupen går under om man inte gör en bastant satsning.
    Hur många juniorer och tjejer kör formula ? (inga)
    Hur skall man få en sponsor att satsa på det då.
    Inom freestyle finns det damer och juniorer.
    Även inom speeden.
    Jag varnade för den utveckling som är idag för länge sen.
    Men man lyssnade för mycket på vissa seglare.
    Man måste se minst fem år framåt.
    Både GWC, Linköping och vi har en mycket positiv utveckling på det lokala planet vilket innerbär att vi måste jobba rätt.
    Har funderat mycket på detta ett tag nu.
    Ja vi funderar på ÖWC-cupen Slalom och speed.
    Sedan trog jag att man skall ha en juniortävling.
    Ingen över 15 år.(fråga SP om dom kan låna ut fem young gun eller liknande) Runda två bojar. Alla får pris.(kora en junior mästare.
    Vi måste trygga återväxten
    Ingen återväxt innerbär att ingen köper våra beg prylar till överpris så vi kan köpa nytt 🙂
    Sen vill jag bara säga en gång till jag har aldrig talat om begränsning i speed.
    Du pratar om 6,5. (Jag vill ha stopp på segel över 9 kvadrat)
    Kenneth

• larry

Medlem
    27 september, 2005 vid 07:13

Jag måste bara återkomma till denna tråd som jag tycker är mycket intressant.
    Jag vill precis som alla andra att vi ska ha så många aktiva vindsurfare som möjligt i sverige.

Jag tror dock fortfarande inte på materialbegränsning, men jag tycker att man ska försöka göra tävlingsformen så att den blir så lite beroende av material som möjligt.

Slalombanor som gynnar skickliga seglare och inte feta plånböcker är tex. Korta banor med frekvent gippande, Banor i choppigt vatten med vågor, Strandstarter, Hinder etc.
    Dessutom blir dessa banor mer intresanta att se på för en åskådare då seglingen kan ske nära stranden. Det blir även enklare för arangörerna att lägga banor och filmkameror att filma.

Jag tycker Super-X var en bra tanke, men där tycker jag att banorna är för långa och tricken onödiga. Med och utan hinder borde man kunna variera efter eget behag. Syftet var ju att främja den utrustning som vindsurfarna vill använda utanför tävlingssammanhangen också.

Jag tror också att vindsurfingen i sverige inte bör lägga huvudfokus på att få en 100% rättvis elit-serie utan att få många mindre klubbarrangemang och lokala tävlingar. För att det ska bli någon riktig konkurrens i elit-klasserna krävs det att det finns en bredd på sporten. Jag tror därför att elit-klasserna kan bidra till detta genom att även de börjar tävla i enklare former.

Det nya GPS Speed fenomenet tycker jag är ett mycket lyckat sätt att kunna få alla att tävla i samma klass oberoende av material.

Sen är det ju trots allt lite materialsport så helt och hållet går det nog inte att komma undan.

//Larry

• dr-masse

Medlem
    27 september, 2005 vid 07:36

Håller med Larry. Tror dessutom att finns det bredd och kul tävlingar på vardagsnivå så ser liksom ”eliten” till att det blir elittävlingar. För bland de bästa kommer det alltid att finnas ett intresse att se vem som är allra bäst. Och som vill tävla internationellt. Men utan grund så tror jag det blir lite knepigare att få till det där, både intresse och tävlingar.

Men att införa samma materialbegräsningar som finns internationellt i olika tävlingsklasser är ju självklart, och tror nog att det gäller att hålla isär tävlingar på lokal rolighetsnivå och en nationellt tävlingsserie. Riktigt skoj kanske det bli om man kan blanda dessa på ett lyckat sätt? Så var det väl lite för ett antal år sedan?

• rasmus_w

Medlem
    27 september, 2005 vid 21:45

Det jag gillar minst med materialbegränsningar är att det brukar betyda att man får blåsa av tävlingar för att det blåser för mycket. Ska det köras slalomtävlingar så tycker jag att racen ska köras även i det osannolika fallet att det blåser så myndigheterna varnar folk för att vistas utomhus, vare sig materialet är begränsat eller inte.

För den delen, så spelar materialet mindre roll ju mer det blåser. Det är i svaga vindar som rätt bräda kan betyda skillnaden mellan att vinna och att komma sist. Blåser det som fan så duger vilken bräda som helst som man kan kontrollera och vinnaren är antagligen den som har snabbast reflexer och som vågar släppa på mest.

Sen funderar jag om det inte är så att många av dem som pläderar för begränsningar ofta redan har bussen full med brädor?

• markram

Medlem
    28 september, 2005 vid 09:25

”Sen funderar jag om det inte är så att många av dem som pläderar för begränsningar ofta redan har bussen full med brädor? ”

-Nej, jag har ingen buss, däremot en 745 med tre brädor, tre riggar en barnvagn mm.
    Hade jag haft stor mecedes-buss typ sprinter så hade jag in te pläderat för begränsningar i framtiden.
    Nu är det upp till tillverkarna att ta fram slalombrädor som klarar ett vääldigt stort fönster.
    – Samtidigt tror jag att vi kan köra material begränsning blandat med icke begränsning i framtiden på tävlingar för att heaten inte skall vara för glesa.
    Då räknas elitisterna som kör enligt reglementet in i nationell/internationell ranking och alla har kul oavsett om de kommer med på ranking eller ej.

Där fick något att fundera på wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 september, 2005 vid 19:59

Sen funderar jag om det inte är så att många av dem som pläderar för begränsningar ofta redan har bussen full med brädor?

Ja du Rasmus vad vi har i våra bussar skall du fullständigt ge fan i.
    Sen tävlar vi inte.
    Säg mig du som läser så mycket. Läs mer än boards.
    Vilka idrotter har du inte ett regleverk som styr.
    tag motorsport. Där har du massa regler angående motorer.
    Så är inom all sport.
    Antingen gör man nåt nu eller har du inom fem år ingen tävlingsgren inom vindsurfing.
    Kenneth

• rasmus_w

Medlem
    28 september, 2005 vid 21:59

Jag vet att nästan alla sporter är proppfulla med regler. I många fall ser jag det som en anledning att inte ägna mig åt de sporterna. Jag tycker det är ballt med material som utvecklas.

• swe-1

Medlem
    28 september, 2005 vid 22:04

Svar till:

Det skulle främja brädor med brett spectra och göra att
    det blir mer budget-betonat än dagens formula och 90-talets
    slalom.

[/ QUOTE ]

Jag seglade Svenska cupen, Mellansvenska cupen och Nordic cup på en bräda, två riggar och en fena i vindar mellan 3 till 15 m/s…

Hur många brädor och segel sa du att du hade i din 745:a?

Jävligt trött på alla som jämt tjatar om hur dyrt Formula är!
    Hur mångar race och/eller seglingsdagar får du ut av dina slalomprylar per år?
    Tänk igen, är Formula dyrt?

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2005 vid 10:24

Är det därför du inte idrottar grin.gif
    Kenneth

• rasmus_w

Medlem
    29 september, 2005 vid 14:21

Det kan vara så jo.

Fast jag skrev lite om materialbegränsningar i formulaforumet, eftersom det har funnits gott om segelbåtsklasser som både reglerat ihjäl sig och såna som dött för att detr knappt funnits några regler. Ett bra exempel är skärgårdskryssarna, de har gjort både och.

Sen finns ju som du nämnde motorsport, där varenda upptänklig regel är en ursäkt för jättarna att plöja miljarder på att kringgå dem. Can-AM var ju nästan oreglerad och det gick bra i tre säsonger, sen byggde Porsche sin 917-30, en av de snabbaste racers som nånsin byggts, och den vann alla lopp under hela säsongen. Sen drog sig konkurrenterna ur och klassen dog helt. Formel 1 har ju varit rätt nära att reglera ihjäl sig de senaste åren. Inte så mycket för att det har varit mycket regler som för att de har ändrats varje år, så när stallen har lyckats få en bil att funka med årets regler har det varit dags att plöja miljarder på att börja om från början med nästa års regler. Man hade ju t.ex. de här luftintagen som komprimerade insugsluften och gav turboeffekt utan turbo. Reglerna ändrades så stallen var tvungna att ta upp hål i sidan på insugen för att förstöra turboeffekten. Då plöjde nån miljarder i att lura ut hur man fick de här hålen på sidan att komprimera luften ännu mer.

När kommer de första borfibermasterna inom vindsurfing? När kommer en ultralätt bräda med laminat i nanotuber? Bägge kan bli jättehits ur prestandasynpunkt, med enorma vindregister, hög toppfart och så vidare, men det kommer bli sanslöst dyrt.

• stang

Medlem
    29 september, 2005 vid 23:53

Just det där med nivån på regelverket tycker jag dom fått till skit bra i Formula klassen. Det är tillräckligt öppet för att ge svängrum för nyskapande och ny teknologi dvs man slipper entyps klassernas trista baksida att de snart bli fornlämningar. Men samtidigt inte så öppet att det blir svindyrt att vara med och köra!

En sak till som är lämpigt med formula är ju att det är en tävlings form som seglare i andra seglings klasser (kölbåt/jolle) känner igen, så är det något vi skall visa upp för seglings världen för att bli ”erkända” så är det formula. Vore det inte coolt om vi kunde slå samman tävlings helger i formula med andra tävlingar, tex 470, 606, olika typer aav jolle seglingar (har ni sett hur många deltagare det kan vara i dom!!!). Jag tror att det skull skulle väcka stort intresse för windsurfing om man fick till det på ett bra sätt!!

• markram

Medlem
    30 september, 2005 vid 08:30

Svar till:

Svar till:

Det skulle främja brädor med brett spectra och göra att
    det blir mer budget-betonat än dagens formula och 90-talets
    slalom.

[/ QUOTE ]

Jag seglade Svenska cupen, Mellansvenska cupen och Nordic cup på en bräda, två riggar och en fena i vindar mellan 3 till 15 m/s…

Hur många brädor och segel sa du att du hade i din 745:a?

Jävligt trött på alla som jämt tjatar om hur dyrt Formula är!
    Hur mångar race och/eller seglingsdagar får du ut av dina slalomprylar per år?
    Tänk igen, är Formula dyrt?

//JIMMY

[/ QUOTE ]

Allt handlar inte om tävlingsdagar -utan om att ha kul också.
    Jag kör i allmänhet så liten bräda som möjligt om det inte
    är tävling enbart för att jag tycker det är roligare att segla på en mindre bräda.
    Sen är det ju en annan sak att min F2 SX131 är mycket effektivare tävlingsmaskin -men inte alls så kul som min windtech från 94 eller Tkommen s från 00/01.
    Många av de som lade ner Formula i Götet ville ha mer
    ”skoj” , och det blev att många gick över till att freerajda på slalom-fullräjsprylar.

Smaken är som baken.. tongue.gif

By the way:
    I fjol körde ett antal slalomtävlingar med bra tryck och
    när det blåste som mest stod det mellan två duktiga seglare med helt olika utrustning:
    Erik på en vivace 263 med 5,5 kvadrat gammalt fullc-segel
    Martin på en Maui Project med ett 4,2 vågsegel.

Det var kul att se det heatet.. cool.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Begränsning av material!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.