Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behålla masten med litet segel?

• Behålla masten med litet segel?

Publicerad av alex_ på 7 februari, 2007 vid 07:51

Jag måste gå ner i segelstorlek, men har fått för mig att man måste köpa mindre mast om man vill ha mindre segel. Kan man inte köra med lång mast, enda skillnaden är ju att det sticker upp en pinne i luften?

ola-h svarade 18 år sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mawione

Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:31

Det är aldrig riktigt bra, men beror naturligtvis på hur mycket och hur styv masten är. Bästa är att försöka följa de rekommendationer som finns för seglet. Men det är ju naturligtvis en kostnadsfråga. Kolla vad som är rekommenderat för seglet. Pröva och testa hur det funkar med den för långa masten.

• fastforward

Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:33

Beror på om seglet har så kallad vario-top eller inte. Jag har dock inte sett så många sådana segel.

Däremot så säger många att man förstör hela känslan med seglet om man kör på vario-top – seglet är ju trots allt sytt för en viss böjning på masten. Men det kanske inte spelar så stor roll om man inte är så jätteduktig – vet inte hur pass bra du är men det vet du nog själv.

Men vafan, det är väl bara att slanta upp annars – vindsurfing är en materialsport och det är kul att köpa prylar 😀

• svenne

Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:34

Det beror på vilka storlekar du byter mellan, segel är designade för ett visst IMCS-värde. En del segel brukar gå bra med en storlek större mast men oftast så fungerar det bara om seglaren är tyngre.

–S

• fredrik-ygge

Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:45

Sedan är det också en fråga om hur känslig man är, vad man har för prylar rent allmänt och hur långt från idealmast man är. Jag har t.ex. två Gun Booster (freerace camber) 5.8 & 7.0 med mast för 7.0:an. På 5.8:an sticker den upp 13 cm. Jag kan inte för mitt liv känna att masten känns mer rätt på 7.0:an än på 5.8:an. Hur 5.8:an skulle kännas med ideal mast vet jag förstås inte.

Jag är i det lite tyngre registret, 80kg. (Eller rättare sagt var. Efter hårt nyårslöfte väger jag nu 74kg och kommer att väga 70 kg då nästa säsong drar igång på allvar. Får se om det känns någon skillnad då.)

• alex_

Medlem
    7 februari, 2007 vid 08:55

@Svenne 363937 wrote:

Det beror på vilka storlekar du byter mellan, segel är designade för ett visst IMCS-värde. En del segel brukar gå bra med en storlek större mast men oftast så fungerar det bara om seglaren är tyngre.

–S

För tung det är jag ju! =)

Jag har just nu en 4.30 RDM mast och ett 5.6 det segel jag vill ha är 4.7 och då vill jag HELST slippa köpa en ny mast också… rekommendationen till det lilla seglet skall vara 4.00 mast.. och den hra variotop om jag förstod det rätt

• charlieb

Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:22

Som alla skriver så är den rek masten bäst. Man kan i princip förlänga hur mycket som helst dvs jättepinnenoskar ca 50 cm kan sticka upp. Ju mer du förlänger ju sämre funkar släppet i seglet och seglet blir styvare. Börja med den mast du har och se sedan om du kan låna av någon som har en 400 mast se kan du testa skillnaden och se om du vill köpa en 400 mast.

Förlängning mellan 0-20 helt ok 20-30 hm ok då 40-över vist det går men…

charlie

• dr-masse

Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:25

Börja med 430. Om du dessutom är lite tyngre och masten är RDM så kommer det att funka. Om du väger över 85, typ, kan det till och med vara en liten fördel att du kan gå igång lite tidigare. Men när det blåser mer kommer rätt mast att vara – rätt!

5.6 till 4.7 är dock ett ganska stort hopp, förresten… om bägge är vågsegel…

Varför inte börja med 5.6 till 5.0? Många femnollor funkar fint med 430, särskilt om man är lite tyngre och kör RDM. Min Crossover 5.0 har jag kört med båda, skillnaden är inte så stor och det funkar fint med bägge. Jag väger dock 75 och föredrar 400.

Jag skulle klart hellre köra 5.0 med 430 än 4.7, öven om det blåser rätt mycket. Och jag tror inte att du vinner så mycket mer i kontroll i mycket vind om du kör 4.7 på 430 än om du väljer 5.0.

• alex_

Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:59

Saken är den att jag är grymt trött på att alltid vara fett överriggad. Jag lär mig ingenting! Men med 90 pannor i våtdräkten behövs det ändå lite vind för att jag ska kunna kicka igång… därför tänkte jag att ett minisegel och ett stort (det jag har nu) verkar kanoners. Sen brukar jag få ganska schyssta deals av endy här på konfen.

• canoya

Medlem
    7 februari, 2007 vid 10:15

Jag kör 6,2 – 5,3 – 4,5, dvs. ungefär samma hopp som du tittar på och tycker att det funkar helt OK. Om du vill få stort spann med bara 2 segel så tror jag att det kommer att vara helt OK med hoppet mellan 5,6 och 4,7.

Sen tror jag att du mycket väl kan köra 430-masten på 4,7an. Jag har visserligen en mast till varje segel, men det är mer för att slippa rigga ner 6,2an för att kunna rigga 5,3an för att en halvtimme senare vara tvungen att rigga 6,2an igen. Dvs bara för att det är bekvämt att kunna ha flera segel riggade samtidigt.

Jag tycker att seglen brukar ha så pass stort register att jag tror att 5,6 och 4,7 kommer att ha ett överlapp som räcker. Sen kommer det ju självklart att bli svårt att välja vilket du ska rigga när egentligen ett 5,1 hade varit perfekt:)! Å andra sidan slipper du att släpa på en massa prylar.

Mitt tips: börja med att köpa seglet, så kan du alltid köpa till en mast senare om du känner att det skulle vara bra (det brukar bli mer och mer nödvändigt med nya prylar ju mer man kollar efter det:))

/Håkan

• alex_

Medlem
    7 februari, 2007 vid 10:31

där kom svaret jag sökte 😛 jag pratade lite med andy också. han trodde att det skulle bli ngn form av spänning som någon nämnde över också… men man vet aldrig förrän man provat. sen har jag säkert mer pengar senare. men just nu håller inte plånboken för en extra mast.

• wind-lover

Medlem
    7 februari, 2007 vid 10:38

Jag har 4.7 segel på en 430 noth sails mast nu för tillfället…..:confused:…… funkar jätte bra!
    Den tar väl ingen skada för det?
    Jag har aldrig tänkt att det inte skulle vara bra på något sätt…. jag kommer visserligen inte ha det så längre snart, när jag ska byta ut allt…. men just nu har jag det så. Alltså det är inte jätte mycket som sticker upp! Jag tror inte att det gör något!
    Men jag är inte i samma ”viktregister” så jag vet inte om det är någon skillnad…

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2007 vid 12:10

Som någon sa beror det väldigt mycket på vad man har för perspektiv och erfarenheter som seglare. Innan man fått så bra koll på sin segling är det helt enkelt svårt att skilja ut olika aspekter av ”känslan” man får en viss dag. Ibland går det bra och ibland dåligt och det kan vara svårt att veta om det är utrustningen, förhållandena eller en själv som påverkar. Så, ur det perspektivet kan man nog säga att en 430 kan funka helt OK i en 4.7:a.

När man däremot lärt sig urskilja olika aspekter av sin segling och börjar förstå ur ett dåligt trimmat segel påverkar seglingen så är det ingen tvekan om att det område där en 4.7:a känns riktigt bra minskar AVSEVÄRT om man kör en 430-mast. Inte heller mitt i ”sweet spot” är det lika aktivt och skönt som om man kör en 400. Jag skulle säga att dessa egenskaper egentligen påverkar en mindre duktig seglare minst lika mycket som de påverkar en duktigare, det är bara det att den mindre duktiga som sagt kanske inte märker att det är just seglet det är fel på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behålla masten med litet segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.