Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver fler segel

• Behöver fler segel

Publicerad av christian-2 på 16 augusti, 2009 vid 20:02

Behöver lite hjälp!
    Efter en fantastisk dag med massor med vind inser jag att jag behöver fler segel i garderoben. Har ett Simmer Spark 8.0 och ett Gaastra Pilot 6.5.
    Har ni några tips på först och främst märke, har kollat på Neil Pryde, Gaastra och North Sails. Seglar mestadels i bråviken vilket innebär att det är rätt skvalpigt. Är mest intresserad av att segla fort.

Christian

stefanlindmark svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • crash151

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 21:50

Köp på dig några camber segel om du gillar att köra fort. Hört mycket bra om Severen code red.
    Har några severen segel och tycker dom toppen.

• bicless

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 22:42

Vill du segla fort så kör cambersegel, code red ovan är snabb som attan men du kan ju även ta lite snällare cambersegel så det inte blir en chock från spark och pilot. Rejsigaste cambersegel kräver dyra master och tar hyfsat lång tid att rigga om man är ovan. Det finns de med minicambers som är lite smidigare typ Neil pryde v6 och V8, Sailloft 2-cam eller traction mfl. Några butiken börja ju rea lite nu, exempelvis vi, se http://www.surfspot.se

Vill du ändra nått i din linje kan vi ta ditt gamla segel i inbyte.

• pgvirtual

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 06:49

Christian,

Vill du byta ut de segel du har, eller vill du komplemetera med flera storlekar?

Du har ju redan en Simmer 8.0 och en Gaastra 6.5. Det betyder väl att du har en 460 mast och behöver en ny 430 mast för ett mindre segel. Vilken mast du väljer kommer att begränsa vilka segel du kan (i praktiken) använda. Om du tex. skaffar en pryde mast så kommer Gaastra segel inte att sitta bra…

En 5.5 skulle vara ett naturligt steg ner från 6.5. Och i den storleken så tycker jag inte att du skall satsa på segel med camber. De är kanske marginellt snabbare, men mycket besvärligare att använda. Ett ”power-wave” segel såsom Simmer Iron (eller Crossover), en NP Alpha. Eller ett Crossover segel som Simmer Spark eller NP Excess. Enkelt, snabbt och effektivt.

I strlekar som 8 m2 börjar cambersegel komma till sin rätt, men är inte nödvändiga då heller (en bra 7 lattors RAF är prima: Hellcat, X-Type, etc.).

• christian-2

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 07:06

Tänkte komplettera med ett 7.0 och ett 5.5 eller 6.0. Kan tänka mig camber segel men är inte så duktig att jag kan utnyttja dem till fullo än (tror jag). Har tittat på Neil Pryde Hellcat alternativt North X. type eller Gaastra Remedy. Någon som har erfarenhet?

Mvh Christian

• booman

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 07:19

Vill du segla fort så ska du satsa på cambersegel, precis som ”Bicless” föreslår. Har själv ett NP V8 på 9,0 m 2 cambers och det är inga problem att rigga det. Testade också tidigare i somras sailloft 2-cam som påminner om V8. Du får ett grymt bottendrag och de tål mycket vind. Så på 7,0 tycker jag du ska satsa på cambers, men det behöver som sagt inte vara värsta raceseglet.

• jester

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 07:31

Märke spelar faktiskt ingen större roll. Dom flesta segel på marknaden är idag mycket bra. Vill du åka fort tycker jag det är fel att rekommendera våg-segel. Nu skriver du inte hur mycket du väger, men är du lite tyngre så skulle jag rekommendera att byta ut 6.5 mot ett camber-segel, och få betydligt större vindregister med detta. Naturligtvis behöver du inte skaffa ett full-on race-segel, utan det räcker gott med ett Free-Race. Men gör dig själv en tjänst och köp en riktigt bra (rekommenderad) mast till seglet…

Kör själv 6.4, 7.0 och 7.7, och det klarar jag mig nästan jämt. Har använt min 5.8 en gång, men den åker bara med ner till stranden när det lovas vindar över 17-18 m/s… Går fint i byar runt 20-21 m/s. Jag är iofs ganska tung… 🙂

• mahi

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 07:39

Tillbaka till den eviga diskussionen camber vs icke camber.
    Det är ingen tillfällighet att samtliga speedjunkies kör med fullcambrade racesegel = cambersegel och ffa racesegel är snabbare, punkt! En annan fördel är att camrade segel håller profilen bättre = kan köras mer överriggat när det brallar i.
    Sedan finns det nedsidor såklart, dyrare och mer mastkänsliga än sina ocambrade kusiner, jobbigare att rigga, samt mindre lämpade för manöverorienterad segling.
    Kör du där det är väldigt skumpigt vatten trivs du nog bättre med våg/freerideprylar än rena slalomprylar.
    Stora segel vinner ännu mer i prestanda med cambers än mindre segel som tidigare nämnts i tråden, att det lönar sig först vid 8 m2 håller jag inte alls med om, snarare vid 6 m2, men det är givetvis högst personligt…

• mahi

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 07:41

Finns inga cambers på NP Hellcat…

christian.;567431 wrote:
    Tänkte komplettera med ett 7.0 och ett 5.5 eller 6.0. Kan tänka mig camber segel men är inte så duktig att jag kan utnyttja dem till fullo än (tror jag). Har tittat på Neil Pryde Hellcat alternativt North X. type eller Gaastra Remedy. Någon som har erfarenhet?

Mvh Christian

• pgvirtual

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 09:45

Av Christians inlägg får jag uppfattningen att han är en rätt typisk Burn & Turn seglare, snarare än en speedfreak. Då är Hellcat, X-Type och Remedy är all bra segel. Remedy är mera manöverorienterat, och Matrix till sin natur kanske är mera likt Hellcat & X-Type.

Om du skall ha 3 segel så tycker jag väl att 8.0 – 7.0 – 6.0 onödigt nära varanda. 7.0 till 6.0 är ett bra hopp. men 8.0 till 7.0 är onödigt nära varandra.

8.0 – 6.5 – 5.5 är ett bra set, liksom 8.5 – 7.0 – 6.0. Men det beror en del på vilket bräde du har, om brädet fungerar med ett så litet segel som 5.5.

Vad har du nu för mast? Har du tänkt behålla den och använda den med nya segel, eller … ?

• christian-2

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 10:57

Jag har för avsikt att köpa en ny mast, har en fiberspar. Jag har en fanatic shark 145l men tänker köpa en mindre bräda till våren. Har tittat på en fanatic ray eller en starboard isonic. Väger 90kg. Tror oxå att man kan kalla mig en typisk Burn & Turn seglare.

• mikael_p

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 11:29

Fattar inte vad som är så krångligt me camrade segel? Jag riggar mitt North R-type på 5 min utan några som helst bekymmer. Har dock stött på några krångligare modeller också, men ALLA cam-segel är inte svårriggade. North R-type (älder modell) och S-type (nyare) är det definitivt inte.

• mahi

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 11:30

Att döma av de brädor du planerar att köpa (SB Isonic/Fanatic Ray) skall du helt klart köpa cambersegel. Isonic är en slalom och Fanaticen en freeracebräda /nedtunad slalom. Båda dessa funkar betydligt bättre med cambersegel. Om du beslutar dig för att inte köpa cambersegel tycker jag du bör överväga andra mer freeridebetonade brädalternativ.
    Är själv en ganska typisk ”burn & turn” seglare, förstår inte varför ett cambersegel skulle lämpa sig sämre för det, snarare tvärtom. Gick själv på ”nocam” trenden för ett gäng år sedan och köpte en del camberfria slalomsegel som jag använde på en slalombräda, den missen gör iaf inte jag igen.

Det bästa är givetvis att testa både rotational/cambersegel av någon vänligt sinnad surfkompis på din lokala strand och välja det du gillar bäst..

/Magnus

• stefanlindmark

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 12:54
    Mikael_P;567535 wrote:
    Fattar inte vad som är så krångligt me camrade segel? Jag riggar mitt North R-type på 5 min utan några som helst bekymmer. Har dock stött på några krångligare modeller också, men ALLA cam-segel är inte svårriggade. North R-type (älder modell) och S-type (nyare) är det definitivt inte.

Jag kör med både R-type, NP V8 och Traction. Av dessa är V8 och Traction enormt mycket lättare då det bara är att stoppa i masten framför cambrarna, dvs inget poppa av/på cambers på masten.

R-type har jag inte fått till trixet med för att rigga alls lika snabbt som de andra två.

• mikael_p

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 15:13
    stefanlindmark;567564 wrote:
    Jag kör med både R-type, NP V8 och Traction. Av dessa är V8 och Traction enormt mycket lättare då det bara är att stoppa i masten framför cambrarna, dvs inget poppa av/på cambers på masten.

R-type har jag inte fått till trixet med för att rigga alls lika snabbt som de andra två.

Desto bättre att det finns fler lättriggade camber-segel 😀
    Tycker det funkar fint då man först drar 75-80% nedhal, max uthal och sen ”ploppar i” cambrarna. Samma baklänges, Släppa nedhal 25%, ploppa av och sen släppa utal, nedhal.

• kapten-k

Medlem
    17 augusti, 2009 vid 17:15

Vill man åka fort är det full race med camber som gäller, dessa är det oxå bättre drag i när det är lite vind. nån som har sett camberfria formula segel?

Race segel är inte alls tunga och klumpiga i heller, då skulle man inte köra slalom med dom.

Enda fördelen med camberfritt är när man kör freestyle eller wave, pga trix, backwind segling och att man kan släppa lättare på kraften genom att skota ut. De är oxå lättare att rotera.

Skall du köra typ isonic så skall du ha race segel.
    Har ett NP rsracing i 6.2 kvar på säljes.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA