Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver hjälp med utrustning.

• Knatte

Gäst
    12 september, 2008 vid 16:52

Vad för bräda köpte du?? Har du bild och namn på denna, så att vi ser vilken typ av segel som passar bäst till denna??:smile:

• wuqu

Medlem
    12 september, 2008 vid 19:29

Jag ska ta ett kort på brädan också snarast. Det är en mistral från 2002, den är gigantisk, men efter mycket letande så nöjde ja mig med den. jag vet inte vad den har för volym.

Nu undrar jag ju förstås hur jag kan laga lattan, eller kan man köpa en ny eller hur ska jag gå till väga?

tack igen för all hjälp!

• Knatte

Gäst
    12 september, 2008 vid 19:55

@Wuqu 499339 wrote:

Jag ska ta ett kort på brädan också snarast. Det är en mistral från 2002, den är gigantisk, men efter mycket letande så nöjde ja mig med den. jag vet inte vad den har för volym.

Nu undrar jag ju förstås hur jag kan laga lattan, eller kan man köpa en ny eller hur ska jag gå till väga?

tack igen för all hjälp!

Du får antagligen köpa en ny latta. OM du inte hittar någon latta ur de andra gamla seglerna som kan passa. En ny latta kommer kosta kanske 100 kr och vara värt mer än själva seglet.. Så tipset är att kolla i dina andra segel och se om någon latta har samma längd och styvhet som den trasiga. Men med tanke på åldern, så är att längden stämmer det viktiga här..

Ditt svar på varför de andra seglerna inte skall användas, är att det är gammal 20-årig junk som passar bäst på skroten.
    Du förstör din surfupplevelse genom att använda sådant gammalt/uttjänt segel.

• wuqu

Medlem
    12 september, 2008 vid 20:18

ok ja får kolla imorgon om det finns någon bra latta i dom andra seglen då. Det var ju synd att det var så få segel som funka. Han ja köpte dom av, sa att dom funkar helt ok bara att dom ser gamla ut =/ men men dom kosta bara en 200-lapp. men nu måste ja ju hitta ett annat segel. får ligga o spana på köp&sälj igen då =)

• staffomania

Medlem
    12 september, 2008 vid 20:27
    Wuqu;499349 wrote:
    ok ja får kolla imorgon om det finns någon bra latta i dom andra seglen då. Det var ju synd att det var så få segel som funka. Han ja köpte dom av, sa att dom funkar helt ok bara att dom ser gamla ut =/ men men dom kosta bara en 200-lapp. men nu måste ja ju hitta ett annat segel. får ligga o spana på köp&sälj igen då =)

Dom där seglen ser ju nya ut om man jämför med det jag började på förra sommaren. Jag började på ett utan lattor, med knytbom och en trasig mastfot som gjorde att man kunde stå med hela riggen i handen ibland. Visst är det stor skillnad med nya grejor men de första gångerna du kör (för du hade väl inte kört förut?) så spelar det mindre roll vilket segel du kör på. Brädan är däremot viktigare men du verkar ju köpt en vettig sådan.

• Knatte

Gäst
    12 september, 2008 vid 20:31

@Wuqu 499349 wrote:

Börja med att se om du har andra lattor som passar, så att du får lite tid på vattnet:smile:
    Sedan att säljaren säger att seglerna är ok, stämmer väl inte riktigt med sanningen.
    Men vill man bara surfa utan några krav så funkar det självklart.
    Men du kommer inte få någon bra surfkänsla och utvecklas så snabbt som med bättre grejer.
    Sedan om du hittar något bra segel på sikt. Ställ gärna frågor om detta kan vara bra här. Då kan du få omdömen direkt:smirk:

• wuqu

Medlem
    12 september, 2008 vid 21:30

ok men ska jag köpa en mast (+mastfot och mastförlängare) på surfspot nu och köra med dessa segel ett tag samtidigt som jag letar efter bättre segel?

hehe då återkommer min fråga, vilken längd på masten? =/

• Knatte

Gäst
    13 september, 2008 vid 06:14

@Wuqu 499371 wrote:

ok men ska jag köpa en mast (+mastfot och mastförlängare) på surfspot nu och köra med dessa segel ett tag samtidigt som jag letar efter bättre segel?

hehe då återkommer min fråga, vilken längd på masten? =/

Försök att köpa ett komplett riggpaket där, om du ändå skall handla mast-mastfot+mastförlängare. Du borde få ett bra paketpris på hela riggen väl??

I annat fall så köp en 460 mast som passar till seglet.
    ( Men du kommer i framtiden ha störst nytta av en 430 mast i normalstorlekarna. Därför är det smartast att köpa allt ihop)
    Så mitt absoluta tips är att försöka köpa ett komplett nytt eller begagnat paket (mast+segel+mastfot+mastförlängare) ihop, så vet du att grejerna passar och blir bra att segla med.

Vill du köpa mast innan du har hittat ett bar segel, så köper du en 460 cm varianten eller en hellre en 430 cm mast + en 45 cm förlängare, så att du kan rigga ditt Wallen-segel så länge.

• rasmus_w

Medlem
    13 september, 2008 vid 10:29

I princip hade väl de där seglen funkat ok om brädan hade varit antik den med. Däremot tror jag inte det funkar på en ganska ny bräda. Mastfoten sitter långt bak på en modern bräda eftersom den förväntar sig stabila segel. På en antik sak satt den långt fram så man skulle ha en chans att kontrollera ett instabilt segel med vandrande buk.

• carl-r

Medlem
    13 september, 2008 vid 18:49

Se bara upp för local spirit-seglen om du ska köpa nytt. De är billiga som fan men jag skulle mycket hellre köra med vilket som helst av dina segel. De har såna på uthyrningen på haga och är väl inte helt sköna för att uttrycka sig diplomatiskt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Behöver hjälp med utrustning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.