Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

• maglu

Medlem
    29 december, 2010 vid 06:52

Det där blev ju riktigt snyggt. Vad är det för materal? Ser ut att vara rätt tjockt.
    Men jag skulle ändå lacka in något på övriga ytor. Har du lite snö under skorna eller snö på brädan när du kliver runt i en gipp eller slag blir de lackade ytorna farliga =)

• stoorfaen

Medlem
    29 december, 2010 vid 10:36

Jag limmade dit utskurna bitar av en grovt räfflad entrématta. Jag återkommer med hur det funkar. Jag är absolut inne på att övriga ytor också ska ha lite grepp, men vill inte dölja teakdäcket…så lack med grepp får det nog bli, jag har också genomskinlig griptape i tanken.

• douglas-l

Medlem
    29 december, 2010 vid 11:07

…en mittlist är ett måste efter att ha testat lite varianter, foten behöver ett stöd när man vill ta höjd, börjar gå fort etc. Tror också att mastfoten måste fram minst 10 cm…men va faan skit i det nu o ut och testa, grymt snyggt bygge!

• boman

Medlem
    29 december, 2010 vid 22:42

Snyggt Anders när kör vi??
    Det finns inga åkbara isar vad jag vet ?
    Utomskärs så ligger det massor med snö, Singöfjärden har varit bra tidigare år när det vart dåligt här, undrar hur den är nu?

Mittlist på din iceboard är nog ett faktum 😉 varför inte ta i samma material som i brädan”snyggt”

Placeringen på mast foten kan vara bra att justera men jag har faktiskt flyttat den mer bakåt med tiden, ungefär så som du har den på bild.

• gnsmk

Medlem
    25 januari, 2011 vid 09:05

Jag har en undran.

Ska ismedarna vara rörliga mot isen ? alltså kullagrade eller löst åtskruvade ?

• gnsmk

Medlem
    25 januari, 2011 vid 09:11

…… och en till fråga. Om man behöver använda sig av fjädrar vid trucksen för att stabilisera ytterligare eller om det räcker med att skruva åt dem.

• oaxen

Medlem
    25 januari, 2011 vid 11:11

Medarna behöver viss rörlighet så att man kan ta sig fram över ojämnheter i isen, sprickor etc.

Köp extra hårda truckgummin och skruva åt hårt så räcker det. I alla fall om man kör med mittlist.

Mittlist: jag kör med en mittlist som är lika hög som klacken på mina kängor. Det gör att jag kan stå plant när jag så vill, t ex i gippen.

• stoorfaen

Medlem
    25 januari, 2011 vid 11:26

Lite utvärdering av bygget efter en provtur:

Bra grejer:
    Att det är svikt i grejerna är riktigt skönt och ger en lite “pudrig” känsla.

Greppet i form av “entrématta” funkar fint. Jag kommer inte jobba mittlist utan istället bättra på lite med infällda broddar.

Longboardtruckar tror jag ger en stabilare känsla än vanliga skate. Supernöjd med mina “Holey”. Dom har inte samma svängradie som skate utan att vara styva. Det var skönt och jag tror att den flexiga brädan gör det hela lite mer förlåtande i manövrarna.

Smal bräda (30 cm) tyckte jag också om.

Mindre bra grejer:

Dom hemmagjorda medarna kommer att bytas ut. Den hemmaslipade äggen blev inte spikrak så det bromsar rätt bra. Jag ska terra långfärdare på 50 cm (25 m radie) från http://www.skridskosport.se (245 spänn paret!).

Greppet var ok men jag vill ha mer och det kommer jag göra med broddar infällda i decket.

• oaxen

Medlem
    25 januari, 2011 vid 11:48

Bra pris på långfärdsmedarna! Du klarar greppet utan problem med 42 cm också.

Mittlisten är guldvärd om du ska segla fort och rakt – minimerar vobbel och gör det enklare att hålla en rak kurs även om man hänger ut väldigt långt.

• stoorfaen

Medlem
    25 januari, 2011 vid 13:08

Ja mittlisten kommer nog till sin rätt kan jag tro, men den är lite i vägen om man ska latja runt mycket tycker jag. Grym film by the way Oåxen! Vilken jävla is ni hade!

• gnsmk

Medlem
    25 januari, 2011 vid 15:36

hur mycket är viss rörlighet då ? ska dom hänga om man tar upp brädan ? jag tog min första provtur i helgen och då vibbrerade det mesta loss. håller medarna kursen om man släpper lite på muttrarna ? ..

• oaxen

Medlem
    26 januari, 2011 vid 06:22

Troligen. Kompisens Hiberna har medar som glappar direkt från fabrik och den funkar bra.

• Kjello

Gäst
    26 januari, 2011 vid 09:17

Har du testat skosulorna mot olika friktionsmattor, det kan va stor skillnad, tänkte istället för broddar.
    Bråddar inte så kul om det slinter, Olycka. Finns material med otrolig friktion.

• stoorfaen

Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:27

Ja, grejen är att jag inte hittat någon matta som fixar att få snö och is på sig utan att tappa fästet.

• stoorfaen

Medlem
    26 januari, 2011 vid 09:27

Har du något tips som kan funka?

Sida 12 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.