Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › behöver inspiration till eget isbräda bygge…
-
behöver inspiration till eget isbräda bygge…
vindsokaren svarade 13 år, 8 månader sedan 42 Medlemmar · 241 Svar
-
här är kan du få ett förslag av mig
skaffa 4 st vinkeljärn ca 50*50*400mm (lila på ritning)
hos närmsta smed(nästan gratis)
slipa en radie längsmed (ala långfärdsskrsko) så rak som möjligt fast ändå med en jämn kurva så ingen del blir rak fast framför allt ingen grop i kurvningenrunda av framtill
slipa dom sen med en egg på 45 grader
skaffa en plywood eller en bred bräda(röd) i lämplig bredd
skruva fast vinkeljärnen på plyfan
ta några träklossar (blå) och borra hål för hjulaxlarna skruva fast klossarna i plywooden.
klart.
-
Sweet.
Är det en utopi att skruva fast vinkeljärnen (som kanske inte ska vara i vinkel längre) direkt på hjulaxeln och sen staga upp dem med en gängad stång mellan mellan t.ex spetsarna?
/sinker
-
Hellgren håller på med en sånt bygge. Funkade inte så bra under första teståket men dels satt truckens infästning något för högt upp på järnen o/el för veka järn (för mycket yta under som vek sig) och det råkade fattas en mutter på en av bakstängerna..
Men potentialen märktes helt klart, så med ovanstående fixat borde det funka som budgetbygge!
-
Precis så har jag tänkt men med ett stag, fast det blir nog två nu när jag ser bilden. Bra tips att sänka infästningen. Hur slipade ni eggen?
/sinker -
Det räcker definitivt med ett stag. Det finns andra trådar som tar upp sliptekniken.
-
Slipade 45/45, inte för vasst. Järnen är tunna från början så det bettade lite väl mycket här faktiskt.. Beror också på hur mjuk isen är förstås. Se upp så eggen inte blir “minitaggig” heller, blir lätt det om man slipar på liten slip och med järn av taskig kvalité.
En annan grej, som du kanske redan noterat, använd inte så höga järn som på bilden. Om man sänker infästningen för mycket så är det risk att brädan tar i järnen när man svänger.
-
Jag gjorde en ritning på en “skridskomed” i 3mm rostfritt där man bockar meden 30° i längdled om jag minns rätt, då är v-slipningen överflödig samtidigt som spårvidden blir lite bredare. Meden skars ut med laser av en verkstad, för att sedan bockas. Jag tycker att det fungerar klockrent. Jag har bara kört 3 ggr. hittills men det går somsagt skitbra. När jag behöver slipa är det lätt som en plätt eftersom jag bara slipar en sida med en vanlig bandslip.
-
Smart att bocka,det måste jag prova,men hur blir det i avrundningen fram där måste man väl slipa lite?
-
Vslipade mina, 45-45 . Gick åt skogen, de bara skar ner i isen och agerade snarare isskrapa.. Hur skall jag göra?
-
Hmm hade själv lite problem då isen var mjuk och skrovlig under snön och fenan bromsade rejält på Piratebrädan.
-
Gör om gör rätt .
Här du satt medarna parallellt och i linje med varan ? -
SiomaN;647966 wrote:Vslipade mina, 45-45 . Gick åt skogen, de bara skar ner i isen och agerade snarare isskrapa.. Hur skall jag göra?
Jag hade samma problem i helgen på min premiärtur. Isen var visserligen väldigt mjuk men medarna skar ner direkt och jag kom inte en meter…
Tog en sten och “filade” ner eggen helt brutalt och då blev det mycket bättre.
La upp lite bilder på kulingvarning.nu.
/sinker
-
Ja ,alla sett är ju bra utom dom dåliga.
Låter ju märkligt att isen var för mjuk.
Prova att putsa upp medarna med lite våtslippapper så blir det nog glid.
Sen det svåraste är kanske att få eggen rak som en kock kniv och inte ser utsom en brödkniv
Jag Skulle nog satt medarna längst ut o distanserna inför. -
Det är inget problem, bockningen läggs “högt upp” ganska nära hålet som axeln till truckarna går igenom. Precis så att man kan dra muttern utan bockningen är i vägen. Så det finns gott om plats för en fin radie i framkant på meden.
Logga in för att svara.