Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

• joachim_larsson

Medlem
    17 december, 2009 vid 18:57

Har man stålar är väl bara hibertena som gäller, detta kanske skulle kunna bli en vinterklass, folk säger ju att det är enklare och billigare än att åka till fjällen.

• oaxen

Medlem
    17 december, 2009 vid 19:15

Vad skiljer en Hiberna-bräda från hemmabyggena?

• kinetic

Medlem
    17 december, 2009 vid 20:16

Oåxen: Hiberna har ju utvecklat “trucks” mm så de är anpassade efter is-segling, kolla på deras hemsida så ser du att de lagt ner en hel del “R&D” på brädorna…Tycker de verkar riktigt bra. De är som du säger tämligen “lika” hemmabyggen, iaf vid en första blick, skillanderna är nog betydligt större än man tror när man väl granskar de…

• oaxen

Medlem
    17 december, 2009 vid 21:07

Hmph… deras R&D på brädorna är bara kosmetika. Visst de är snygga. Truckarna däremot är… lite mysko.
    Hur är den mekaniska funktionen jämfört med skateboardtruckarna? Progressiv svängradie i förhållande till vinklingen i svängen – d v s lite “sväng-utslag” vid plant läge(rakt fram) men ändå mycket sväng vid rejäl kantning?

Jag tror att en dedikerad downhill(skateboard)-truck skulle funka riktigt bra även i riktigt höga hastigheter.

Jeff Brown kör väl på en Freeskate(Fiberspar) – över 50 knop i average?

Hur snabbt går Hibernian?

• kinetic

Medlem
    17 december, 2009 vid 21:31

Jag tror att Hibernan är lika snabb som “Freeskate”, hänger nog mer på hur tokig man är så att säga, 50knop på is ståendes på en planka är inte o leka med…Har för mig att 2-3 Holländare kör på Hibernor o de har redan toppat närmare 45knop, om inte mer, o då i långt ifrån optimala förhållanden…

Kommer bli MYCKET intressant att speeda med Iceboarden mot er som har 4-medes brädor, tror det kommer bli mycket jämt. Har “speedat” liiite mot 4-medes brädor med min bräda o hittills har jag accat i från de, men som sagt det hänger oxå på vem som seglar:grin:

• trimmarn

Medlem
    18 december, 2009 vid 12:11

frerok!
    Går köttklafsarna att köpa? Eller har ni byggt dom själva. Lösningen ser iaf grym ut.
    pdr

• frerok

Medlem
    18 december, 2009 vid 12:58

Våra MeatCleavers är hemmabyggen, mina är av 3,5mm borstål med V-slipat 70-80 grader nånting. Det funkar bra med andra stålkvaliteer oxå men jag råkade just komma över dessa. Brädan kommer ju upp en bit men den blir inte instabilare för det. Största nackdelen är väl då att isen känns ännu hårdare från den fallhöjden.. 😉

Hjulen är ersatta av vita nylon-klossar. Dom är skruvade i medhållarna av epoxy/kolfiber -också hemmabyggen.

Det funkar jättebra och den glider lika lätt genom fastblåst kärvsnö. Jag har däremot upplevt att i snäva svängar med hård belastning så börjar medarna ibland vibrera och tappar greppet så jag har dragit ihop dom med en gängstång för att få bort rörelserna i sidled. Den syns litegrann på helbrädes bilden – om du räknar antalet muttrar på varje skena jfr detaljbilden underifrån.

• bopung

Medlem
    18 december, 2009 vid 13:21
    frerok;592572 wrote:
    Uppe i kalla Luleå kör dom flesta av oss nu med riktigt höga “Meatcleavers” eftersom vi får så mycket snö på isen. Låga konstruktioner kör fast i vallar och då blir det ännu svårare att hålla sig kvar.. 😉

Två bilder på min senaste..
    /F

Ha, den där ser ju ut som min strykbräda hemma 🙂

• frerok

Medlem
    18 december, 2009 vid 13:26

Här är en tidigare variant jag körde några år – ett riktigt budgetbygge med “rätta” känslan av sommarbrädan.
    Då körde jag Tiga 254 sommar som vinter. 🙂

Det är ett “vinterkit” som jag kunde montera på brädan utan att skada den, ok några rispor blev det på railen framme vid mastfoten men det är inget som påverkar en Tiga av hinkplast ! Konstruktionen klämdes fast i främre delen mha två byggvinklar som följde railens krökning och sen utnyttjade jag den genomgående Tigaboxen till att fixera den bakre delen med lång skruv.

/F

• stefanlindmark

Medlem
    18 december, 2009 vid 14:08
    frerok;592676 wrote:
    Här är en tidigare variant jag körde några år – ett riktigt budgetbygge med “rätta” känslan av sommarbrädan.

I love it! Ser ut som en uppfinning i sann Skalman-anda med fötter på.

Skalm-p%C3%A5t%C3%A4nd.jpg

• oaxen

Medlem
    18 december, 2009 vid 14:38

Jädrigt coolt. Har faktiskt funderat på samma lösning. Jag har ju en Tiga-bräda och fyra långfärdsmedar liggandes.

Saknar du en mittlist eller kan du hålla rak kurs ändå?

• frerok

Medlem
    19 december, 2009 vid 15:03
    Oåxen;592680 wrote:
    Saknar du en mittlist eller kan du hålla rak kurs ändå?

Mittlisten har jag inte saknat trots det välvda däcket faktiskt. Fötterna hamnar ju längs centrumlinjen och det har funkat bra med fästet på padset oxå.
    /F

• nonnos

Medlem
    19 december, 2009 vid 23:49

frerok: jäkligt coolt bygge!

Helt klart som stefanlindmark sa: “en uppfinning i sann Skalman-anda”

• lulea

Medlem
    20 december, 2009 vid 08:05

Var det den jag körde över för nåt år sedan? Det bara sprutade delar över hela isen. Märkligt att man kan krocka med varandra på en flera kvadratkilometer stor fjärd:tongue:

• trimmarn

Medlem
    20 december, 2009 vid 13:05

Lazer å läder..

Sida 4 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.