Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › behöver inspiration till eget isbräda bygge…
-
behöver inspiration till eget isbräda bygge…
vindsokaren replied 13 years, 9 months ago 42 Members · 241 Replies
-
Vindsökarn
Riktigt snygg bräda. Har du fräst med handmaskin? Jag minns bilderna du la upp förra vintern på truckarna som du hade byggt då oxo grymt fina vill jag minnas. Kan du inte slänga upp dom igen.
peder -
trimmarn;594603 wrote:Vindsökarn
Riktigt snygg bräda. Har du fräst med handmaskin? Jag minns bilderna du la upp förra vintern på truckarna som du hade byggt då oxo grymt fina vill jag minnas. Kan du inte slänga upp dom igen.
pederHandöverfräs. hade dock en utstansad plåtmall att fräsa efter. fräsmaskinen har ju många fräsar med kullagerstöd som man kan lägga mot plåtmallen.
S-H va seg man är har det gått ett år redan?
Denna bräda har varit i den här statusen länge så lack och glasfiberväv har liksom aldrig lagts på.
Har varit ganska upptagen med att göra option delar till rc-båtar hela vintern då många båtbyggare snickrar flitigt under vintern.
Måste bara ha klart dessa brädor så dom som vill har nåt att prova i Falun i februari.
Hm. truckarna är 149mm och har stenhårda gummin, istället för hjul så sitter det block med plastlagringar istället och förlängnings plåtarna är gjorda i 2.5mm alu. som bockas- svetsas ,svart-eloxeras och monteras muttrar i.
Har nu i dagarna stansat ut alu grepp lister som skall fräsas ner i nästa bräda kommer å bli rena “pensionärs broddarna”
Om man kunde baka i kolfiber skulle allt vara nice. -
Oåxen;594651 wrote:Kan du inte slänga upp en bild på plåtmallen?
Lite bilder på mallen rätt nice om man vill göra flera brädor lätt att borra hålen för truckarna.
Dom långa spåren är till för att fräsa spår för grepplister.
-
Är plåten också gjord med handöverfräs? ; )
Seriöst. Antar att plåten är Cad-skuren?
-
Oåxen;594681 wrote:Är plåten också gjord med handöverfräs? ; )
Seriöst. Antar att plåten är Cad-skuren?
Vindsökaren är proffs… han har lyckats bygga allt jag kommit på att jag vill ha hittils. Sen att han även byggt prylar för stridsfordon åt försvaret mm i bagaget gör att man känner sig rätt trygg med kvaliten.
Grym kille helt enkelt.
-
nonnos;591125 wrote:ok.. coolt, första isbrädan jag sett med lackering.. =D
anspe: Vad kostar det att få medar luserutskurna? Vad är det för kärna?
Oj, det var ett tag sen jag var här! Ledsen för sent svar.
Medarna kostade exakt en bullpåse att få laserskurna och då fick jag vänta en hel timme på att få dem 🙂 Sök efter mekaniska verkstäder och se till att tala med någon vänligt sinnad person så brukar det ordna sig.
Kärnan är gjord av två lager 12 mm plywood limmade med en svag konkav böj så att den inte ser så nedtyngd ut när man åker. Utanpå kärnan ligger ett lager 160 g/m2 glasfiber som jag vacuumsög fast för att få det slätt och fint och kanterna är av en vanlig L-profil av aluminium.
/Anders
-
Oåxen;594681 wrote:Är plåten också gjord med handöverfräs? ; )
Seriöst. Antar att plåten är Cad-skuren?
Plåten är utstansad i en CNC-stansmaskin.
Vanlig 2mm stålplåt.
Powerbox is-skena på gammal vågis:funka sådär men epp par skenor fram så kanske
-
Jag skruvade fast en fenbox i en långfärdsskridsko och testade med att montera två sopplevar framme vid mastfoten. Lite Pirate-tänket.
Det funkade inte alls, det var för dåligt grepp. Pirates bakmed är ju ledad så på den har man ju alltid hela medlängden i kontakt med isen.
Med fast med bak måste ju höjden fram vara noggrant justerad.Man kan säkert få det att funka med två medar fram, det blir nog bara lite svårt att ändra kurs.
Jag ser däremot framemot att få testa konceptet i lite djupare snö – där tror jag att det kan bli en hit.
-
La in lite grepplister på brädan, lite väl vassa men jag provar .Lite bilder
-
Vindsökaren: Scheisse…de där ser vassa ut, inget man vill trilla/sätta sig på…Iofs säkert bra grepp:). Jag tror man skull kunna göra som på Fiberspars “Freeskate”, göra brädan aningen konvex i längsled för styvhetens/styrkans skull samt vika upp kanterna något för att få bättre grepp…Sen på med 1-2 lager väv/epoxi o så vacumbagga sen har man en vrålstark oförstörbar planka. Jag tror det är bättre att köra med riktigt grovt halkskydd istället för dessa stål-piggar, även om det ger något sämre grepp…
-
Hmm, snyggt men… har du tänkt på att underliket/nedersta panelen kommer ha kontakt med “huggtänderna”?
-
Oåxen;595850 wrote:Hmm, snyggt men… har du tänkt på att underliket/nedersta panelen kommer ha kontakt med “huggtänderna”?
Sant!men det är ju inne med spikmattor.
Ska laminera 2 brädor i helgen med 2 lager väv och när det är härdat kan man ju alltid slipa ner taggarna lite.Alu taggarna går 8mm ner i brädan.
Hoppas också på lack nästa vecka.
Oåxen du kanske har nån ide om dämpning av vobbel på brädorna?
Nu har jag “100” gummin på truckarna det kanske räcker har bara kört med mjuka förrut. -
Det är stor skillnad med 100-gummin kontra orginalgummin. Vill man minska vobblet ytterligare så köper man ett par downhill-specifika skateboardtruckar, de är tillverkade speciellt med tanke på minimalt med vobbel i höga hastigheter.
Jag tror också att man kan förbättra snöegenskaperna, då det finns bra is i botten, med extra höga medar.
Det viktigaste är mittlisten och sedan kan man klara sig med griptape, fast det ser inte lika snyggt ut som alul-tänderna.
Log in to reply.