Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › behöver inspiration till eget isbräda bygge…
-
behöver inspiration till eget isbräda bygge…
vindsokaren svarade 13 år, 8 månader sedan 42 Medlemmar · 241 Svar
-
Oåxen;595878 wrote:Det är stor skillnad med 100-gummin kontra orginalgummin. Vill man minska vobblet ytterligare så köper man ett par downhill-specifika skateboardtruckar, de är tillverkade speciellt med tanke på minimalt med vobbel i höga hastigheter.
Jag tror också att man kan förbättra snöegenskaperna, då det finns bra is i botten, med extra höga medar.
Det viktigaste är mittlisten och sedan kan man klara sig med griptape, fast det ser inte lika snyggt ut som alul-tänderna.
“Tänderna” ilagda i brädans spår och 2 lager väv laminerat så imorrn så ska jag slipa ner tänderna,montera M8 gänginsatser,putsa brädan innan lack tror att jag provar med silverkulör.
Du har rätt medarna är stabila så de borde inte vara nåt problem göra dom mycket högre
mina är 60mm höga nu.
Men man vill ju använda dom man har eftersom jag körde fram 45st. -
After this weekends boarding I reckon the teeth thing is good idea. Our ice was like thick frost, a bit soft, and you’d pick up heaps on your shoes like ‘smet’. This meant that even though I have a board with a center step (‘list’), the grip tape wasn’t enough to stop my feet from slipping. Made it hard committing to powered-up sailing. My solution was to screw on an outer step for my (back foot) toes to rest on. It was like having a gas pedal.
Trucks – a word of warning to anyone reading this thread for tips on making your own board. On the weekend I broke the base plate on one of my trucks. I made my board as cheaply as possible and bought the trucks from Biltema even after reading about buying better qual ones on this forum 😉 This obviously didn’t pay off. I was lucky enough to be able to use one from my own skatey, so it was quicky fixed. I think it was the slushy ice that place extra pressure on the board that day. Köp truckar av bra kvalité!
-
Japp! 149mm thunder truckar är införskaffade.En bräda med org. gummi den andra med 100a gummin.Eller snarare hård plast!
Åker till fjällen nästa vecka så denna vecka måste allt vara klart så jag kan köra i Falun på lörd den 2/6.
Kommer att åka med Bicless. -
varför bygger du inte egen svänganordning “truckar” när du ser ut att ha tillgång till verkstad?
-
vindsökaren;595873 wrote:om dämpning av vobbel på brädorna?
Nu har jag “100” gummin på truckarna det kanske räcker har bara kört med mjuka förrut.Satan i isen!! vindsökarn, det där var ett seriöst bygge.
Ang, vobbel så kör jag med mina fjärdrar, styv bak och mjukare fram, mer bilder i mitt bildgalleri. Annars funkar ju hårdare gummi och ett bra trimm på prylarna bra det med, ser med glädje fram emot mer bilder från ditt bygge mvh Boman
-
Boman, ang. vobbel: jämförde du med och utan fjädrar när du byggde din? Jag fiskar efter om du upplevt en förbättring eller bara byggde med fjädrar rakt av. Jag har nu kört ett par helger, med mina ombyggda truckar, och har upplevt ‘death wobbles’ när jag maxar farten fast det är ‘bara’ 20-25 knop fast jag spänner och spänner.
Man kan ju räkna ut att truckar som är 25-35cm breda kan behöver mer stöd än vanlig skateboard gummi, även om de är ‘hårda’.
-
Sen kan man fundera på varför man måste bygga brett. Jag tycker att 30 cm bred bräda funkar. Skulle kunna tänka mig att sträcka mig till max 35 cm.
Medarna behöver aldrig ligga bredare, eller smalare, än brädans bredd. -
Mården;596222 wrote:varför bygger du inte egen svänganordning “truckar” när du ser ut att ha tillgång till verkstad?
Well ingen dum ide men svängstag ala Hiberna kräver nog lite mer utprovning än dom truckar som är vanligt nu.
Å sen hoppas jag att dom skyndar på med kloningsforskningen!
Vobbel-Jag har hål för mont. av gummikudddar på medfästerna men ska prova för man vill ju fortfarande ha bra svängegenskaper.
En värsting modell vore ju oljedämpare för det är väl det man är ute efter att dämpa menar jag kommer aldrig att glömma då jag
körde cross med läck oljedämpare.
Tycker vi kör på lite enklare koncept då dom flesta farkosterna ala ta det man har i garaget funkar har till med sett aluprofiler som medar och byggställningsplattor som bräda. -
Petter_F;596261 wrote:Boman, ang. vobbel: jämförde du med och utan fjädrar när du byggde din? Jag fiskar efter om du upplevt en förbättring eller bara byggde med fjädrar rakt av. Jag har nu kört ett par helger, med mina ombyggda truckar, och har upplevt ‘death wobbles’ när jag maxar farten fast det är ‘bara’ 20-25 knop fast jag spänner och spänner.
Man kan ju räkna ut att truckar som är 25-35cm breda kan behöver mer stöd än vanlig skateboard gummi, även om de är ‘hårda’.
åh nej många timmar i garaget har det blivit innan jag satt dit dom, mina första projekt var utan fjädrar och funkar bra det med. Skillnaden med fjädrar är väl att man får en lugnare gång inget vobbel när det blåser duktigt, undan vinden framförallt då man inte samma tryck på brädan/isen. Sen har det blivit ytterliga timmar i garaget för att få ordning på bräda, fjärdrar, svängradie mm.
Har även byggt en smal bräda och även den med fjädrar, dock ej testad ännu.
Fila och trimma på den brädan du har, det kan vara mycket annat som gör att den vobblar.
Mvh
Boman.
-
Eftersom man bara brukar låna pirate bräda ibland så gjorde jag som alla andra och snickrade ihop lite högre medar till 4-medarsbrädan.(130mm och 4mm tjocka)Tack för tipset Freerok.
Hoppas det räcker till den djupa snön.
brädorna snart lackade YEES.
-
Tror du det blir debutkörning med dem i falun på lördag?
Misstänker att de plogat vissa bitar av runn så du kanske inte behöver superhöga skenor.Mvh
Mattias
-
Bicless;596873 wrote:Tror du det blir debutkörning med dem i falun på lördag?
Misstänker att de plogat vissa bitar av runn så du kanske inte behöver superhöga skenor.Mvh
Mattias
Allt ska hårdtestas så att skruva av och på medar kommer att göras i Falun.
-
Lite bilderna på dom klara brädorna
En med höga medar och hårda gummin.
mycket snö hm.. skulle kanske behöva riktiga snöskenor.
Logga in för att svara.