Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • vindsokaren

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 22:12

    Well på premiärturen i Falun blidde det inte så åka med noll vind.Fick putta iväg folk som ville prova på den upplogade banan på sjön Runn.
    Men bjöd på de eftersom det säkert var tusentals pers på isen som nog gillade vindstilla till sina aktiviteter-skoter,isracing,långfärdsskridskor.
    Grejjorna måste ju krash-testas ordentligt nästa gång istället!
    Kan tillägga att det var hur mycket snö som helst det hjälpte inte med höga medar.
    Konstruktion: hårda gummin på truckarna verkar ändå skapa ok svängradie.
    Kanske inte så svårt att göra egna truckar ändå då funktionen är ganska
    enkel.
    Men börjar nog med hårda bladfjädrar för stabilitet.
    Ses snart på isen!

  • isis

    Medlem
    23 november, 2010 vid 12:38

    Drar liv i denna gamla tråden istället för att starta en ny. Jag står nu i begrepp att börja bygga en isbräda och har läst vad jag kommit över, men jag har lite frågor till er som har kört diverse hemmabyggen.

    Jag tänker bygga en fyramedars bräda. Jag har dålig budget och tänker därför göra medarna själv hellre än att köpa långfärdsskridskor. Däcket gör jag förmodligen i playwood, antingen tjock eller tunn(are) med glasfiberförstärkning. Funderar också på något med balsa eller frigolitkärna för att spara vikt. Alla materialen finns att tillgå så ekonomin här är inte jätteviktig. Jag tänker använda longboardtruckar som jag förlänger till brädans bredd. längd och bredd på brädan kopierar jag förmodligen från hi-brädorna.

    Här är några frågor jag har:

    Hur viktigt är det med låg vikt på brädan? vilken skillnad märks?

    Är det någon mening med att sträva efter en tunn bräda, eller är det sak samma?

    Hur upplever ni att brädor med olika styvhet beter sig? ju styvare ju bättre, eller fyller flexet någon funktion?

    Hur fungerar det att segla i snö med höga medar? vilka negativa effekter får det på seglingen?

    Vilket material är lämpligt att bygga medar i?

    Har ni några tankar om olika radier på medarna? Hi-brädorna har 40mm kontaktyta på sina freestyle, vad tror ni om det? bör jag ha mer?

    Vilken längd är lä,plig på medarna? Hur påverkar medarnas längd egenskaperna?

    När ni pratar om olika graders slipning på medarna, vad innebär det? Vilken vinkel upplever ni fungerar bäst?

    Hur upplever ni hårdheten på truckarna? blir det för svårmanövrerat med hårdaste truckarna?

    Finns det någon vinst i att konstruera en justerbar mastfot i fram och bakled, eller är det sak samma?

    Fotstroppar, behövs det om man har griptape och en rygg mitt på?

    Är det någon vinst att böja brädan konvex Längs med mittlinjen? över brädden?

    Två av frågorna besvarades i ovanstående post, men eftersom det inte var någon vind vid tillfället vill jag gärna höra lite ytterliggare erfarenheter.

    Tack på förhand, Joakim.

  • douglas-l

    Medlem
    23 november, 2010 vid 18:23
    isis;640375 wrote:
    Misstänker att Oåxen kommer ha betydligt bättre svar men här kommer några iaf!

    Här är några frågor jag har:

    Hur viktigt är det med låg vikt på brädan? vilken skillnad märks?
    Har i princip ingen betydelse, den minimala friktionen mot isen gör att det kommer gå fort oavsett vikt.

    Är det någon mening med att sträva efter en tunn bräda, eller är det sak samma?
    Fokusera på en styv bräda istället.

    Hur upplever ni att brädor med olika styvhet beter sig? ju styvare ju bättre, eller fyller flexet någon funktion?
    Ju styvare desto bättre, när man närmar sig 40 knop vill man ha något vobbel.

    Hur fungerar det att segla i snö med höga medar? vilka negativa effekter får det på seglingen?
    Problemet är markfrigången, ju högre markfrigång ju mer snö kan du köra i. Våra brädor får problem när truckarna tar i snön ca 3-4 cm. Medarna däremot skär utan problem genom snön.

    Vilket material är lämpligt att bygga medar i?
    Oåxen vet nog bättre här.

    Har ni några tankar om olika radier på medarna? Hi-brädorna har 40mm kontaktyta på sina freestyle, vad tror ni om det? bör jag ha mer?
    Ang medarna har har Oåxen både teorier och beräkningsmodeller.

    Vilken längd är lä,plig på medarna? Hur påverkar medarnas längd egenskaperna?

    När ni pratar om olika graders slipning på medarna, vad innebär det? Vilken vinkel upplever ni fungerar bäst?

    Hur upplever ni hårdheten på truckarna? blir det för svårmanövrerat med hårdaste truckarna?
    Vi har kört det hårdaste gummit och dragit det i botten = funkat bra! Inga problem att svänga/gippa.

    Finns det någon vinst i att konstruera en justerbar mastfot i fram och bakled, eller är det sak samma?
    Nej, vi har en fast punkt precis bakom främre trucken.

    Fotstroppar, behövs det om man har griptape och en rygg mitt på?
    Vi har satt en Elfa skena mitt på brädan, dels för styvheten men och för att ta stöd mot. Hiberna har en fotstropp. Blir aldrig samma sidokraft som vanlig surf.

    Är det någon vinst att böja brädan konvex Längs med mittlinjen? över brädden?
    Nej

    Två av frågorna besvarades i ovanstående post, men eftersom det inte var någon vind vid tillfället vill jag gärna höra lite ytterliggare erfarenheter.

    Tack på förhand, Joakim.

    Se ovan, lycka till!

  • oaxen

    Medlem
    23 november, 2010 vid 20:29

    Hur viktigt är det med låg vikt på brädan? vilken skillnad märks?

    Märks mest när du ska bära brädan till och från bilen…

    Är det någon mening med att sträva efter en tunn bräda, eller är det sak samma?

    Sak samma…

    Hur upplever ni att brädor med olika styvhet beter sig? ju styvare ju bättre, eller fyller flexet någon funktion?

    Jag TROR att styvt är bäst…

    Hur fungerar det att segla i snö med höga medar? vilka negativa effekter får det på seglingen?

    Snö = mer friktion segare gång…

    Vilket material är lämpligt att bygga medar i?

    Typ, skridskomedar eller isjaktsmaterial. en del kör “bonnjärn”…

    Har ni några tankar om olika radier på medarna? Hi-brädorna har 40mm kontaktyta på sina freestyle, vad tror ni om det? bör jag ha mer?

    Jag kör med långfärdsskridskomedar som har en radie på ca 22 m. Anything goes. Kortare radie = sämre grepp men mindre brotsch* i svängarna, längre radie = bättre grepp och mer brotsch.

    Vilken längd är lä,plig på medarna? Hur påverkar medarnas längd egenskaperna?

    Längre medar = bättre grepp, kortare medar mindre svängmotstånd. Mina är 40-50 cm…

    När ni pratar om olika graders slipning på medarna, vad innebär det? Vilken vinkel upplever ni fungerar bäst?

    Jag kör bara 90 grader… (45+45, V-slip)

    Hur upplever ni hårdheten på truckarna? blir det för svårmanövrerat med hårdaste truckarna?

    Inte om man skruvar lös dem. Jag har hårdaste gummina (101 A i durometer) och brukar dra dem hårt…

    Finns det någon vinst i att konstruera en justerbar mastfot i fram och bakled, eller är det sak samma?

    Jag har två olika positioner…

    Fotstroppar, behövs det om man har griptape och en rygg mitt på?

    Nej…

    Är det någon vinst att böja brädan konvex Längs med mittlinjen? över brädden?

    Ja, om man vill krångla till det… : )

    De ‘e bar ‘å bygg…

  • isis

    Medlem
    23 november, 2010 vid 20:45

    Tack så mycket för två bra svar. Två ytterligare frågor har kommit upp innan jag är klar att bygga:

    Blir det ostadigt med högre medar, typ 100 mm från truckarna till isen? borde ju vara bra när det är snö på isen..

    Fungerar vanliga skateboardtruckar, typ stadiums warp truckar? Väldigt rimligt pris på dem och tillsammans med nya gummin borde de väl fungera ok då kullagren etc är ointressanta i detta fall.

    återigen tack för hjälpen, ska bli kul detta 🙂

  • boman

    Medlem
    23 november, 2010 vid 21:07

    Oåxen, kör du med 90 grader mot isen? inte V-slipade…

  • boman

    Medlem
    23 november, 2010 vid 21:09

    Du Vinsökarn!

    Assså shiiiiiiiiiiiiiiiit va nice bygge 🙂

  • oaxen

    Medlem
    24 november, 2010 vid 07:56

    Jag var nog lite snabb. (45+45 = 90 grader, V-slip)

  • stoorfaen

    Medlem
    24 november, 2010 vid 12:03

    Ja verkligen! Asså shiiiiiiiiit! Det här med medar…(ka-domm-disch!) (applåder) (tackar!) Lämnar man in dom för slipning till vettig radie eller höftar man? Finns det någon som förMEDlar (skämt två) medar?

  • oaxen

    Medlem
    24 november, 2010 vid 13:01

    Om man som jag kör med långfärdsskridksor så är det bara att V-slipa shälv med en bandslip och därefter bryna dem.

    Gör man medar från scratch är det nog enklast att beställa hos nån mekanisk verkstad, inkl ritning med radie och v-slip.
    Material? Hiberna kör t ex:
    “ST 300 – AISI 300th grades stainless as standard. ST 400 – aviation grade AISI 440th grade stainless, CA carbonated steel – used for very low ice temperature. All of 5 mm sheets available on request with minimum quantities.”

  • alarenset

    Medlem
    24 november, 2010 vid 19:02

    jag har ett gäng medar som ligger och dräller, slipade och klara……bara komma med några öl eller en vinare så kan vi göra upp.

    finns i täby.

  • isis

    Medlem
    25 november, 2010 vid 17:35

    Täby är opraktiskt långt borta.. 🙁 Får dona något eget istället.

  • vindsokaren

    Medlem
    29 november, 2010 vid 22:30

    vart dåligt med testing förra vintern med all snö men i år ska jag vara mer “på” har två st som skall köras inom kort. tjoho

  • vindsokaren

    Medlem
    29 november, 2010 vid 22:42

    Laminera isbrädor var inte så enkelt som jag trodde gick bra men tror att det är mer budget i att köra playwood med förstyvningsskenor istället och bra lack.

  • bicless

    Medlem
    30 november, 2010 vid 20:07

    Skall man laminera tror jag det bästa är att lämna bort det till nått proffs med vakumprylar istället för pilla själv. Svenne till exempel 🙂
    Skall du göra många har jag annars en bra kontakt på större serier. Men snygga blev de. Har du även förstärkt dem nu med någon skena eller räcker lamineringen så den blir tillräckligt styv?

    Nu vill jag testa dina brädor med med blankis och vind vindsökaren. Det har sprungit iväg issurfbrädor hela veckan men jag har sparat ett par beggade icecarvbrädorna så vi kan köra dem samtidigt. Det verkar vara stort intresse för issurf i år. Så fort det kommer en lämplig dag måste vi ut…. Otålig.

Sida 8 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.