Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › behöver inspiration till eget isbräda bygge…
-
behöver inspiration till eget isbräda bygge…
vindsokaren svarade 13 år, 8 månader sedan 42 Medlemmar · 241 Svar
-
Här är min nya planka för i år. 2 st 6 mm plywoodskivor, böjlimmade med ca 4 cm spann,
2-komplack och skateboard griptape. 130 cm mellan truckarna. Medarna är av vanligt blötjärn, blir slöa ganska fort men är lätta att fila vassa igen, brukar inte ens ta lös dom.
Har seglat en del Isabellajakter förut. Där vill man ha ganska mycket svikt i jakten för att medarna inte ska börja hoppa och vibrera mot isen ( tappa grepp) i höga farter. Därför har mina isplankor inbyggd “Cadillac-ride”. Har byggt ett antal olika modeller, men den här är helt klart den skönaste att köra.
Vi har riktigt fina isar här uppe i Lule, synd bara att jobbet inkräktar så mycket på fritiden :wink:.
/ Jonas -
Använder själv Domex 355 som finns som plåt ämnen och går dessutom och ythärda om man vill.
De ju inte rostfritt men verkar funka att bara torka av medarna efter åkning så klarar dom sig.
Riktigt cool Cadillac bräda! -
Använder själv Domex 355 som finns som plåt ämnen och går dessutom och ythärda om man vill.
De ju inte rostfritt men verkar funka att bara torka av medarna efter åkning så klarar dom sig.
Riktigt snygg “cadillac bräda!” -
Nice bräda, det där med sviktperspektivet från isabellan var nytt för mig, var mer inne på att det var styva pjäser som gav mer kontroll.
Gör man varianter med stålkanter/snowboard typ icecarve brädan måste de i alla fall vara styva, annars funkar det dåligt, wobblar eller greppar inte. Pirate / RAD icecarvbräda har 0 svikt.Vindsökaren, din är ju också lite cadillac gung i om jag minns rätt. 2cm is till sen skall den banneme isseglas.
-
Har fundering bygga med två äldre skidor under till så man klarar lite mera snö, finns det något att köpa som klarar puder snö ?? hitta denna på youtube…
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=oHp9W9dXoQc&feature=related”]YouTube – Snowfer in Australia 1999[/ame]
-
Kjello
Gäst2 december, 2010 vid 23:55Om snö och skidor, denna Finska Winterboard hänger i mitt garagetak på landet,
(välvt sträckmetalldäck, mastskena, elastisk tamp håller flyttbara fotstroppen rak)
Snyggt bygge, testad i SurfSport-tidningen, där den klarade även isen, bäst.
Väldigt kraftiga stålkanter på dom vinklade ytterskidorna,
Bultad bak i mittskidan sticker en v-slipad lång med ut, som fjädrar böjer vid fot-tryck.
Mittenskidan sitter högre, så den ger bara extra lyft i lösare snö.
[IMG]http://lh6.ggpht.com/_JBZBQOaJDLc/StRvm-Iu-aI/AAAAAAAAATQ/Ob5SII4Pnj8/s512/116_1651.JPG[/IMG]
Kanske säljer, landet är inget vinterbonat, inget vintervatten, mm. aldrig testat den.
Går att hämta med SL, blir 2 lågtrafik-resor, med rigg och allt.
Annars tar jag med den till stan nästa höst, med några äldre riggar, missade det i höstas.
-
@ Bicless
Brädor av typ Pirate/ RAD tror jag också ska vara helt utan flex. Provbyggde en Piratekopia av en snowboard för någon vinter sedan, funkade skit.Angåend svikt på isjakter, kolla på den här Class 3 :n. Här sviktar det rejält både på fram- och bakplankan.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=dBtuLidzUQ4&feature=related”]YouTube – icesailing in sweden[/ame]/ Jonas
-
@ Luleå, spännande, jag har också satsat på lite svaj i prylarna, brädan är 150 cm lång, 130 mellan truckarna och 30 cm bred. Välvningen ligger på 8 cm och om jag ställer 85 pannor på mitten så blir hon rätt plan. Hoppas att det blir lite skön flytkänsla.
-
@ Stoorfaen.
Supernice planka.
Tänk på om du använder vanliga skateboardtruckar direkt på det böjda däcket så ändras vinkeln ( svängradien) så att den svänger med större radie. Jag satte såna där vinklar mellan däcket och truckarna för att kompensera detta. Hoppas du förstår vad jag menar. Bifogar en bild.
/ Jonas -
Har funderat på det där också, tror att det kommer bli lite testande för att komma fram till vad som funkar bäst!
Har du förstärkt nått vid mastfoten förresten?
-
Sorry, brickan syns ju på sista bilden. Då kan jag passa på att fråga om dina urskärningar ur brädan vid front- trucken behövs, kommer man så långt ner?
-
Urskärningarna behövs inte, var bara nån designgrej jag fick för mig. Frugan tycker däcket ser ut som en livräddningsdocka.
-
Jag sticker ut hakan här: brädan behöver inte flexa ett skit.
Mina brädor flexar minimalt och det har aldrig behövts skateboardflex.
Vad den däremot behöver är en stabil mittlist. Mittlisten är det man tar spjärn emot när man vill hålla en stadig kurs. Om man spjärnar mot läkanten vill brädan gärna lova. Utskärningar á lá skate-longboard är snygga men när man slår är det rätt skönt att ha lite att stå på.
Snygga brädor är det i alla fall. -
Vad tror ni om den här typen av truckbreddning, kommer det palla trycket?
Logga in för att svara.