Detta har diskuterats flera gånger tidigare.. Sök =)
Mitt tips: Kiteloop backroll!
Ja det låter konstigt att lägga till fler moment i loopen men jag (och flera andra) tyckte det var mkt lättare att lära sig detta än en “vanilla” kiteloop. (förutsätter att du kan göra en backroll utan problem, om inte, lär dig asap!)
How to:
Kör med kiten i 45′ och skär upp som en vanlig backroll. Dra upp kiten mot kl 12 som vanligt, men istället för att dra lite lätt i bakhanden så drar du MAX. Då menar jag verkligen maaaaax. Dvs sätt handen längst ut på bommen och dra. Du kommer göra rotationen för backrollen och när du nästan är hela vägen runt kommer kiteloopen att dra dig framåt. Vinkla därför brädan down wind så du landar mjukt o fint o kan åka iväg obehindrat.
Jag övade vanliga loopar en massa gånger och mega bailade varje gång.. Sen fick jag tips om att lägga på backrollen o satte den på första.
Tips:
Kommer du för lågt (hinner inte runt backrollen innan loopen är klar): Dra upp kiten snabbare till 12 (resten görs som vanligt). Då får du mer höjd.. obs görs på egen risk =)
Kommer du för högt (flyger som en vante, alt hinner överrotera backrollen innan loopen är klar): Åk saktare och dra kiten till 12 saktare. Då blir allting lite mer slow motion. Tänk hastighet som en backroll transition (eller annan typ av luft-transition).