-
Belysning
Jag försökte lyfta upp en riktigt gammal tråd (2001) eftersom jag använde mig av den fina sökfunktionen. Men det låg på konfen arkiv och funkade inte att få upp tråden här. Hur som helst så är jag så jävla less på detta mörker som förstör fina kvällar. Jag vill kunna segla på kvällarna så man slipper stressa från jobbet. Efter att ha läst de gamla trådarna kan man väl konstatera att inget hänt, som vanligt i surfsverige haha.
Jag vill lösa problemet på ett enkelt och billigt sätt utan massa tillstånd och larv. Det kan tex inte vara olagligt att stå med bilens helljus och belysa havet. En lastbil har med massa extraljus har ju sjukt bra upplysningsförmåga. Hur gör man då?
En surfbuss med ett elverk och några bra strålkastare (typ 4 st) på taket riktade åt havet(men inte rakt ut och inte mot hus). Jag var nere i dag i Apelviken och testa med mitt helljus på min lilla skitbil. Det lyser upp rätt långt men ovanstående system borde erbjuda bra mycket större chans till mörkersurf. Det blir aldrig ett system för Apelviken men i Lejet borde man kunna köra jumpsession precis vid stranden eller freestyle vid något ställe där bilen kan stå precis vid vattnet.
Frågan är alltså vilken typ av ljus som ger absolut bäst upplysning.
“Ett 3kW bensin elverk driver tex ruskigt många xenonlampor på tex 35W. Varje
sån lampa kanske motsvarar en spothalogen på 400 – 500W och dom har
betydligt bättre färgåtergivning också.
Trixet är att shapa armaturerna så dom överhuvudtaget inte bländar så att bara
själva vattenytan lyser upp, det är på gång. ” står det i denna tråd:
http://www.surfzone.se/forum/showthr…ight=BelysningDuger det inte med några bra xenonstrålkastare som man köper? Problemet med att bli bländad ser jag inte som ett problem då man får undvika att glo rakt in i ljuset och ladda hårt på vägen ut. Tips på billigaste lampor med bästa “färgåtergivning” mottages gärna.
Logga in för att svara.