Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Bensinslukande buss
-
Bensinslukande buss
Publicerad av evaooo på 1 oktober, 2004 vid 08:42Hej!
Min lilla folkabuss årgång 77 har helt plösligt börjat sluka mängder av bensin i stadskörning. Tankade för en hundring och har sedan dess kört ca 2 mil och nu är mätaren nere i botten igen.
HM.
Nå´nting är fel.
Vad kan det vara?
Den brukar dra runt litern milen…
Har ni några tips i vilken ände jag kan börja leta?
Tanken verkar inte läcka, vad jag kan se.TACK för hjälpen!
/evaanonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Kan ju vara någon bränsleslang som gått…. men då borde du märkt det på bensindofter.
-
Ett bra sätt att kolla läckage e att starta bilen och låta den vara igång, medan man kollar motor och slangar för att se om det läcker…
-
Kolla om det inte bara är tankmätaren.
/feg
Tipps på förfarande:
– Skaffa reservdunk på 10 liter
– Kör bussen torr
– Tanka i reservdunkens 10 liter
– Nollställ trippmätaren
– Fyll reservdunken
– Kör tanken torr
– Kolla trippmätarenKom du 10 mil?
Om ja sä är mataren paj.
Om nej så är bussen turstig.Själv kör jag alltid på trippmätaren sedan min gamla motorcyckel som hade paj tankmätare.
-
Ett annat tips som är väldigt enkelt så slipper du köra bilen tom är att fyll tanken kör tio mil fyll tanken igen så ser du hur mycket den tagit.
-
Svar till:
Kolla om det inte bara är tankmätaren.
/feg
Tipps på förfarande:
– Skaffa reservdunk på 10 liter
– Kör bussen torr
– Tanka i reservdunkens 10 liter
– Nollställ trippmätaren
– Fyll reservdunken
– Kör tanken torr
– Kolla trippmätarenKom du 10 mil?
Om ja sä är mataren paj.
Om nej så är bussen turstig.Själv kör jag alltid på trippmätaren sedan min gamla motorcyckel som hade paj tankmätare.
[/ QUOTE ]
.. fast då är det nog bra med 2 dunkar….
-
Johan!!
Gäst2 oktober, 2004 vid 01:20Kolla luftningsröret inuti motorrummet. Sitter ett rör på varje sida av motorrummet och längst nere på det röret ska det sitta en gummislang som oftast är sprucken och dann och det börjar läcka bensin ifrån.
Så var det iallafall på min 73a.
Hur går motorn annars? Om det är en förgasare finns det risk att det överflödar men det borde du känna på bensindoften.Tankmätaren är desvärre ett helvete att byta då du får ta ut motorn för att komma åt den.
Bättre då att ha en liten reservdunk i bagaget. -
hade ungefar samma problem med min -75:a. Lamnade in den pa en VAG verkstad, de bytte nagon vakumslang justerade forgasarna och stallde tandningen, o nu gar den som en klocka. Lycka till!
//tobbe -
kommer inte ihåg exakt vad det kostade, har för mig att det var mellan 1500-2000:-. Man slapp allt mek med att testa själv vilket kan ta mycket tid…
//tobbe -
gör rent ditt luftfilterm eller byta det det gör stor skillnad till en liten peng:)
mvh
Rickard
Logga in för att svara.